Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Glappande centrallås 9000CSE -95

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    81

    Re: Glappande centrallås 9000CSE -95

    Spännande läsning det här!
    Jag har liknande problem men är inte säker på att det är styrenheten.
    Här finns elschema hur alla enheter är hopkopplade:
    http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13767.pdf

    Kan man hitta schema över styrenheten? Någon som vet vilka punkter som är intressanta att mäta mellan på kretskortet och vilka värden det ska vara?
    9-5 Kombi -07 2,3t BioPower

  2. #22

    Re: Glappande centrallås 9000CSE -95

    Jag har problem med centrallåset jag med. Suveränt att hitta en tråd om detta! Larmdosorna fungerar utmärkt, varningsblinkersen kvitterar att den larmar på och av. Men låsning hörs ingenting alls och upplåsning "tjippar bara till" utan att någoonting händer.

    Fast så är det inte jämt! Oftast när jag kommer ut till bilen och den har stått still fungerar centrallåset bra. Har jag bara larmat och låst bilen med nyckel så händer det att när jag larmar av och så klonkar det till i motorerna. Larmar jag då på och av en gång till så låser motorerna upp låsen och så funkar grejorna så länge bilen står still. När jag däremot kört en stund så är det hopplöst att låsa bilen med larmdosan.

    Jag hittade den här tråden för en vecka sen och ut och riva ner centrallåsboxen. Karvade ner plastskyddet runt reläerna och pillade upp kontaktorerna. De är ju hopplöst små de där rackarna och jag skrapade med en skalpell och öste på CRC Elektronikspray.

    Grejen är bara att det inte blev bättre. Nästan sämre faktiskt. Skulle jag SLIPAT på kontaktytorna? Eller finns det minsta risk att orsaken till felet är nån annanstans? Knappen i konsollen mellan stolarna, kan det bli nåt knas där och hur demonterar man den panelen?

  3. #23

    Re: Glappande centrallås 9000CSE -95

    Dom där reläna som sitter där klarar 20 A trots sin litenhet.

    http://kjelectronic.com/centrallock.html

    Kjelle

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    81

    Re: Glappande centrallås 9000CSE -95

    Vill man att det ska fungera fullt ut igen så måste man nästan löda bort Siemens-reläna och byta ut dom. Jag gjorde så på min och nu fungerar centrallåset som det ska. Jag har två till ligger och skräpar som jag har förebrett om nån är intresserad?

    MVH / Erik
    SAAB #6: 9-5 Aero -01

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    32

    Re: Glappande centrallås 9000CSE -95

    Citat Ursprungligen postat av Erik_77
    Vill man att det ska fungera fullt ut igen så måste man nästan löda bort Siemens-reläna och byta ut dom. Jag gjorde så på min och nu fungerar centrallåset som det ska. Jag har två till ligger och skräpar som jag har förebrett om nån är intresserad?

    MVH / Erik
    Vad menar du med förberett ? Var det inte att bara lödda fast dem?
    9000 2.3i Cs 94

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    81

    Re: Glappande centrallås 9000CSE -95

    Citat Ursprungligen postat av taltos
    Citat Ursprungligen postat av Erik_77
    Vill man att det ska fungera fullt ut igen så måste man nästan löda bort Siemens-reläna och byta ut dom. Jag gjorde så på min och nu fungerar centrallåset som det ska. Jag har två till ligger och skräpar som jag har förebrett om nån är intresserad?

    MVH / Erik
    Vad menar du med förberett ? Var det inte att bara lödda fast dem?
    Jag har lött bort dom gamla reläna men inte lött dit några nya än. Eller vad menar du med "bara löda fast dom"?
    SAAB #6: 9-5 Aero -01

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    32

    Re: Glappande centrallås 9000CSE -95

    Citat Ursprungligen postat av Erik_77
    Citat Ursprungligen postat av taltos
    Vad menar du med förberett ? Var det inte att bara lödda fast dem?
    Jag har lött bort dom gamla reläna men inte lött dit några nya än. Eller vad menar du med "bara löda fast dom"?
    Just det. Förberett=du tog bort det gamla. Ursäkta då är det bara att lödda dit nya relän.
    9000 2.3i Cs 94

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    50

    Re: Glappande centrallås 9000CSE -95

    Hej!

    Har ett liknande problem på min 9000 cse, årsmod. 98. Har tidigare haft problem med att centrallåset vägrade öppna dörrarna, detta löstes genom att löda om i styrenheten som många andra har gjort!

    Men nu verkar felet ha kommit tillbaks bara att det nu inte går att larma varken av eller på eller öppna bilen genom larmdosan(fungerar någon gång ibland), värt att notera är att alla dörrar öppnas fint om jag använder nyckeln i dörren det verkar bara vara när ja försöker öppna med larmdosan som det ej fungerar! Kan det vara så att det är dags för mig att åka till saab åf bita i det sura äpplet och betala nästan 3000kr för en ny styrenhet till clås?

    Mvh Erik
    SAAB 9000 A50 2,0t -98 MapTun steg1

Liknande ämnen

  1. Krånglande larm, centrallås och larmdosor 9000 -98
    Av Jonas_Malmö i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-27, 08:14
  2. Glappande Tändkasett DI
    Av ^Mats^ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-15, 00:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •