Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: AC-problem -> kylfläkten går ej?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    182

    AC-problem -> kylfläkten går ej?

    fick inte ut någon kalluft från ACn så jag började felsöka. kylmedel finns. magnetkopplingen snurrar på. båda AC-rören är varma.

    sedan märkte jag att kylfläktarna inte går igång. vilket väl är ett måste?

    vad kan vara fel om de inte går igång? jag kollade säkringen (nr 3 i lilla boxen)

  2. #2

    Re: AC-problem -> kylfläkten går ej?

    Hur vet du att tillräcklig mängd kylmedie finns ? att enbart mäta trycket räcker inte då det räcker med två droppar flytande köldmedie kvar för att hålla samma tryck som ett nyfyllt system vid samma temperatur.

    tjocka röret från kupén borde bli kallare - åtminstone en kort stund (sekunder - halvminut) efter kompressorn startat första gången vid start (ventilationen på lägsta eller näst lägsta varvtalsläget) och innan kondensorn blivit het - när kondensorn blivit het ( > 60 grader) pga. kylfläkten inte snurrar så sjunker kapaciteten snabbt och vid 90 grader på kondensorn så bör övertrycksskyddsbrytaren lösa ut och kompressorn kan börja klappra.

    har du tittglaset kvar vid torkbehållaren framme vid grillen så bör du se ett bubbelfritt vätskeflöde förutom när kompressorn slår av och på, som då kan ge bubbelström.

    ---

    en del SAAB-modeller har bara enstegsfläkt och den startar inte förrän trycket är tillräckligt högt för att kondensorn blir varm (> 60 grader, 16 Bar) och stänger av sig när kondensortemperaturen går under 50 grader C (< 12 Bar) .

    andra modeller låter fläkten gå på lågvarv under drift och sätter högvarv bara när kondensorn går över 60 grader (> 16 bar).

    i mina ögon låter som att du har bara gas kvar i systemet - nog för att kompressorn skall jobba, men inte tillräckligt för att det skall bli någon större mängd vätska till evaporatorn - värmeproduktionen är låg och kondensorn blir aldrig så varm och trycket högt att den startar upp kylfläkten.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    182

    Re: AC-problem -> kylfläkten går ej?

    Det är bilen i signaturen.

    Jag har markerat fläktvingarnas position och att de stannat på samma efter 3st ca 0,5-1h körningar Verkar otroligt. Men jag ska åka till en AC-firma och kolla

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: AC-problem -> kylfläkten går ej?

    har samma problem på min fast det är en 9-5 ifrån 98 :P är som nån sa innan det troligen för lite kylmedel i systemet. ska sj åka och provtrycka systemet gjorde det förra året med dom hittade inget fel vilket jag fick reda på att dom kunde inte sitt jobb så blir en annan firma detta året :P
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

Liknande ämnen

  1. Kylfläkten startar ej!!! NG900
    Av saab_coupe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-04-05, 23:24
  2. Datorfläktar istället för kylfläkten?
    Av kgbengt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-07-11, 21:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •