Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: 2000 9-5 AERO stannar slumpmässigt

  1. #1

    2000 9-5 AERO stannar slumpmässigt

    Hej!

    Min 9-5'a håller på att bråka nåt otroligt med mig, har tagit hjälp av en mekaniker som har kört diagnos med tech2 samt bytt massa delar utan större framgång

    Började bråka på väg ner till Elmia på motorvägen då jag låg på cruisen i 120 km/h så kände jag att det röck till i backen innan Hölö, slog av och noterade att bilen inte gick så fort laddtrycksmätaren kom in på gult utan kroknar totalt, stannar efter motorvägen och bilen bluddrar så fort man varvar typ över 2500 rpm utan belastning, sen börjar motorlampan blinka då jag försiktigt kör mot avfarten, när jag stannar 200m från avfarten dör bilen och startar inte igen, när jag försöker starta så låter det som att den vill gå igång men lyckas inte riktigt, lämnar bilen där och åker vidare i annan bil.

    Mekanikern kommer dit 4-5 timmar senare och kör diagnos på den och den visar några misständningar och det är allt, han skruvar i en ny tändkassett och lämnar bilen.

    Jag hämtar bilen efter nån timme och den smäller igång och funkar bra, kommer till södertälje syd och så börjar den bråka igen, ungefär samma fel och ingen motorlampa och den stannar aldrig helt, står på jet i 5-10 min med bilen igång och kör sen sakta hemåt på typ max 2000 rpm å inge ladd och tar mig hem till Salem, 100 meter innan min parkering stämplar jag för att se om den funkar och det gör den inte utan klipper så fort laddet kommer.

    Kör knappt med bilen på några dagar å sen byter han tändlägesgivaren, efter det kör jag med bilen 2-3 veckor utan några som helst bekymmer sen i lördags på väg till jobbet så händer precis samma sak på motorvägen och det slutar uppe vid myrstugeberget med blinkande motorlampa och bil som inte startar.

    Kommer tillbaks till bilen ca 4 timmar senare och den startar fin fint och jag kör den till en polare nån mil därifrån utan bekymmer.

    Bilen är alltså en 9-5 årsmodell 2000 Aero 230hk AUT, det som är bytt och nytt är bränslepump, tändkassett, tändlägesgivare, turbo, termostat samt att den där vacumslangen som backventilen brukar spöka på är åtgärdad så den laddar sjysst.

    Bilen är omodifierad med full servicebok och har gått ca 29000 mil, verkar bara hända när bilen är uppe arbetstempratur, har aldrig strulat när den är kall.

    Det läget jag är i nu är att jag har en ny LMM liggandes i bilen som jag skall sätta dit nästa gång felet uppstår, vore tacksam om nån hade nåt tips eller idé vad det kan vara!

    Mvh
    /Christian

  2. #2

    Re: 2000 9-5 AERO stannar slumpmässigt

    Insåg att det kanske vart lite långt så här kommer kortfattat:

    9-5 Aero aut kombi årsmodell 2000 230hk

    Bluddrar, orkeslös, stannar till slut och startar inte förns den är kall igen.
    Blinkande motorlampa, varvar ej över 2500 rpm och till slut inte alls.

    Har fungerat 2-3 veckor mellan problemen som är samma hela tiden.

    Bytt/nytt: turbo, tändkassett, tändlägesgivare, termostat, bränslepump allt nytt av senaste modell och saab orginaldelar.

    Tech2 gav felkod på misständning första gången men sen inget.
    Bilen är orginal ej trimmad.

    Tack på förhand!
    /Christian

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: 2000 9-5 AERO stannar slumpmässigt

    Citat Ursprungligen postat av mpnord
    Insåg att det kanske vart lite långt så här kommer kortfattat:

    9-5 Aero aut kombi årsmodell 2000 230hk

    Bluddrar, orkeslös, stannar till slut och startar inte förns den är kall igen.
    Blinkande motorlampa, varvar ej över 2500 rpm och till slut inte alls.

    Har fungerat 2-3 veckor mellan problemen som är samma hela tiden.

    Bytt/nytt: turbo, tändkassett, tändlägesgivare, termostat, bränslepump allt nytt av senaste modell och saab orginaldelar.

    Tech2 gav felkod på misständning första gången men sen inget.
    Bilen är orginal ej trimmad.

    Tack på förhand!
    /Christian

    limp home???? gasspjället kanske har börja strula för dig...

  4. #4

    Re: 2000 9-5 AERO stannar slumpmässigt

    Ok... men om den går in i limp home så måste jag väl ut och fysiskt snäppa tillbaka gasspjället?

    Bilen funkar klockrent mellan stoppen och utan att jag behöver göra nåt.

  5. #5
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129

    Re: 2000 9-5 AERO stannar slumpmässigt

    Har du kollat bränslefiltret?

    Farsan får tjuvstopp på sin Opel Vectra och det ska tydligen vara bränslefiltret.
    Till mitt garage: Garaget

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: 2000 9-5 AERO stannar slumpmässigt

    Vad kör du med för tändstift och när är dessa bytta senast?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  7. #7

    Re: 2000 9-5 AERO stannar slumpmässigt

    Bränslefilter känns inte troligt då bilen funkar i veckor ibland, och dom jag har haft trubbel med bränslefilter på har dom blivit gradvis slöare för att sen typ tjyvstanna osv

    Stift har jag ingen aning om, har bara haft bilen sen i höstas och den kom med fullkritad bok, och borde inte det bli ett ganska bestående fel om dom är dåliga? jag menar den går som en raket mellan problemen.

    Pratade med en bekant som har volvoverkstad, han sa tempgivaren för insprutningen direkt, är det den som sitter på tryckröret framme under dumpen eller är det vattengivaren under termostathuset?

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 890

    Re: 2000 9-5 AERO stannar slumpmässigt

    Citat Ursprungligen postat av mpnord
    Pratade med en bekant som har volvoverkstad, han sa tempgivaren för insprutningen direkt, är det den som sitter på tryckröret framme under dumpen eller är det vattengivaren under termostathuset?
    Båda dessa torde väl generera CE och felkod?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: 2000 9-5 AERO stannar slumpmässigt

    Citat Ursprungligen postat av mpnord
    Bränslefilter känns inte troligt då bilen funkar i veckor ibland, och dom jag har haft trubbel med bränslefilter på har dom blivit gradvis slöare för att sen typ tjyvstanna osv

    Stift har jag ingen aning om, har bara haft bilen sen i höstas och den kom med fullkritad bok, och borde inte det bli ett ganska bestående fel om dom är dåliga? jag menar den går som en raket mellan problemen.

    Pratade med en bekant som har volvoverkstad, han sa tempgivaren för insprutningen direkt, är det den som sitter på tryckröret framme under dumpen eller är det vattengivaren under termostathuset?
    Dåliga stift kan ge mycket konstiga fenomen... köp hem en uppsättning NGK-BCPR7ES-11, byt och testa.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  10. #10

    Re: 2000 9-5 AERO stannar slumpmässigt

    Ingen aning angående felkoderna men ska låta han köra en sväng med tech2'an igen på mån så får vi se om det dykt upp nåt nytt, skall byta stift också det skadar ju absolut inte att ha sjyssta.

  11. #11

    Re: 2000 9-5 AERO stannar slumpmässigt

    Kollade stiften nu och det kan absolut vara problemet, rostiga ärjade och med ett gap på minst 3mm

    Skall åka och byta stift efter jobbet och hoppas att det kanske bara va det som va problemet!

    Vad är det för serviceintervall på dessa stift?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: 2000 9-5 AERO stannar slumpmässigt

    Citat Ursprungligen postat av mpnord
    Kollade stiften nu och det kan absolut vara problemet, rostiga ärjade och med ett gap på minst 3mm

    Skall åka och byta stift efter jobbet och hoppas att det kanske bara va det som va problemet!

    Vad är det för serviceintervall på dessa stift?
    Hej!

    5000/6000 mil enligt denna lista.

    /W
    9000 Aero -96

  13. #13

    Re: 2000 9-5 AERO stannar slumpmässigt

    Alright tack!

    Om det har skötts enligt boken så är det precis dags då bilen är på väg in på 30k mil men av stiften å döma så kan dom mycket väl ha setat på sen 18k mil

Liknande ämnen

  1. Ny leksak 9-3 aero cab 2000
    Av evo i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-26, 10:45
  2. Saab 9-5 Aero -00 stannar och går sedan igång
    Av Filip S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-14, 20:23
  3. [LÖST] Kopplingspedal knarrar, stannar 3 cm ner OG9-5
    Av Laplander i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 21:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •