Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Problem att reglera värmen i bilen, OG9-3 -02

  1. #1

    Problem att reglera värmen i bilen, OG9-3 -02

    Hejsan
    Jag har en 9-3 aero 2.0t -02.

    Jag har problem med värmen i bilen då den inte kan reglera värmen, antingen kallt eller varmt. finns inga mellanting. 20 grader är lika kallt/varmt som 26 grader. Samt visaren på displayn säger att det är 50grader. Undrar om någon har haft liknande problem?
    Kan det vara tem.givaren som det är fel på? Och isf vart sitter den? Och vad kan det annars vara för fel?
    Mvh nybliven saabägare.
    Saab 9-3 Aero, 2.0T -02.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Problem med värmen i bilen.

    Citat Ursprungligen postat av kkagsom
    Hejsan
    Jag har en 9-3 aero 2.0t -02.

    Jag har problem med värmen i bilen då den inte kan reglera värmen, antingen kallt eller varmt. finns inga mellanting. 20 grader är lika kallt/varmt som 26 grader. Samt visaren på displayn säger att det är 50grader. Undrar om någon har haft liknande problem?
    Kan det vara tem.givaren som det är fel på? Och isf vart sitter den? Och vad kan det annars vara för fel?
    Mvh nybliven saabägare.
    formulera om din fråga lite... vad är det för ''visare i displayen som visar 50 grader''?

    tempgivare för yttertemp sitter i fronten...

    kupetempgivare sitter i mittkonsollen...

    blir fundersam på världsproblemen när jag läser det du skrivit...

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Problem med värmen i bilen.

    Defekt yttertempgivare kan ge dessa problem. Byt denna eller kontrollera så inte kablaget är skadat.

    Nr 11 på denna bild:



    Börja dock med att kalibrera ACC:n genom att trycka AUTO + OFF samtidigt och låta den stega igenom funktionerna.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4

    Re: Problem med värmen i bilen.

    Asså problemet är ju då att jag i stortsett har samma temp i bilen konstant. Alla olika grader blåser lika kallt, om jag inte sätter acc på HI, då blåser det varmt, finns inget mellanting.
    Visaren som jag syftade på som visar 50grader var färddatorn (tror det heter så), visar den yttertempen?

    Hur problematiskt är det att byta en sån givare då? Jag är inte så värst mekanisk av mig, är det bäst att låta en verkstad fixa det ellerär det bara att "plug-n-play"?
    Saab 9-3 Aero, 2.0T -02.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Problem med värmen i bilen.

    Citat Ursprungligen postat av kkagsom
    Asså problemet är ju då att jag i stortsett har samma temp i bilen konstant. Alla olika grader blåser lika kallt, om jag inte sätter acc på HI, då blåser det varmt, finns inget mellanting.
    Visaren som jag syftade på som visar 50grader var färddatorn (tror det heter så), visar den yttertempen?

    Hur problematiskt är det att byta en sån givare då? Jag är inte så värst mekanisk av mig, är det bäst att låta en verkstad fixa det ellerär det bara att "plug-n-play"?

    okej tempen som visas i displayen är ute temperatur, om den visar 50 grader så är det ju helt klart nå fel med givaren... eventuellt att den lossnat och ligger emot typ kylaren/annat varmt...

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Problem med värmen i bilen.

    Citat Ursprungligen postat av kkagsom
    ...är det bara att "plug-n-play"?
    Ja.

    Börja dock att kalibrera enligt anvisningen ovan, det är till och med ännu lättare.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7

    Re: Problem att reglera värmen i bilen, OG9-3 -02

    LM: Ska jag kalibrera den innan jag monterar på den nya tempgivaren? Va ute och kikade på bilen, och såg att den inte ens fanns där, misstag när man köper en bil på blocket
    Och hur kalibrerar man mer detaljerat då? Är det bara att trycka på Auto + Off samtidigt, sen gör den jobbet eller ska jag göra något ytterligare?
    Tacksam för alla svar. Är som sagt ganska grön...
    Saab 9-3 Aero, 2.0T -02.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Problem att reglera värmen i bilen, OG9-3 -02

    Citat Ursprungligen postat av kkagsom
    LM: Ska jag kalibrera den innan jag monterar på den nya tempgivaren? Va ute och kikade på bilen, och såg att den inte ens fanns där, misstag när man köper en bil på blocket
    Och hur kalibrerar man mer detaljerat då? Är det bara att trycka på Auto + Off samtidigt, sen gör den jobbet eller ska jag göra något ytterligare?
    Tacksam för alla svar. Är som sagt ganska grön...

    tändning på, auto+off samtidigt sedan kalibrerar den sig automatiskt, du ska ba titta på.. sen när dene klar så står de typ auto å allt de där igen... å då äre klart...

    om inte givaren är där så montera den först innan kalibrering, fast de kanske inten ha betydelse men känns mer ''rätt''.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    76

    Re: Problem att reglera värmen i bilen, OG9-3 -02

    Hade exakt samma på problem på min. Va in till saab verkstad så bytte dem givare.
    Gick på 400 spänn eller nåt, fast då bytte dem 2 st givare av något slag. Hur som hellst så funkar det bra nu.
    Saab 9-3 Aero -01

  10. #10

    Re: Problem att reglera värmen i bilen, OG9-3 -02

    Blir att åka ut till Saab imorron å köpa en givare då.
    Håller er uppdaterade.
    På något sätt känns det som att det inte riktigt är tempgivaren som är problemet. Har dock läst att om yttretempgivaren spökar så kan det påverka AC'n?
    Något ni vet nåt om?
    Saab 9-3 Aero, 2.0T -02.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Problem att reglera värmen i bilen, OG9-3 -02

    Citat Ursprungligen postat av kkagsom
    På något sätt känns det som att det inte riktigt är tempgivaren som är problemet. Har dock läst att om yttretempgivaren spökar så kan det påverka AC'n?
    Något ni vet nåt om?
    Ja, det var därför jag skrev det i inlägget ovan.

    Angående kalibreringen kan du göra den redan nu. Anledningen är att du då får fram eventuella felkoder som du tyder enligt följande: http://saab9-5.com/faq_acc.htm
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12

    Re: Problem att reglera värmen i bilen, OG9-3 -02

    Man lär sig något nytt varje dag.
    Testade kalibreringen och fick ingen felkod, bara en "0", och att man hörde att den gick igång å meka lite, sen va det tillbaka igen.
    Då antar jag att det inte e ngt fel i själva ACC'n iaf.

    Jolmar: Bussigt, kanske blir att göra det istället, är inte så duktig med bilar
    Saab 9-3 Aero, 2.0T -02.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    76

    Re: Problem att reglera värmen i bilen, OG9-3 -02

    Yttertempgivaren skickar signaler till AC'n. Därav har du samma temp hela tiden
    Saab 9-3 Aero -01

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754

    Re: Problem att reglera värmen i bilen, OG9-3 -02

    När min utetemp visade +50°C så bytte jag givare där i frontspoilern och sen funkade allt igen.

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  15. #15

    Re: Problem att reglera värmen i bilen, OG9-3 -02

    Froogfoot: Hade du problem med ACC'n också? eller bara att det stod +50grader.
    För det verkar ju som att vi har/hade samma problem.
    Saab 9-3 Aero, 2.0T -02.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754

    Re: Problem att reglera värmen i bilen, OG9-3 -02

    Citat Ursprungligen postat av kkagsom
    Froogfoot: Hade du problem med ACC'n också? eller bara att det stod +50grader.
    För det verkar ju som att vi har/hade samma problem.

    Jag hade exakt samma problem men det försvann som sagt efter givarbytet.

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754

    Re: Problem att reglera värmen i bilen, OG9-3 -02

    Hur gick det, löste det sig?

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: Problem att reglera värmen i bilen, OG9-3 -02

    Tjenare! Prova med att byta den yttre givaren då den saknas eller är defekt.

    Men glöm inte bort att du även har en inre tempgivare som sitter bredvid knapparna för stolsvärme i mitt konsolen (för höger stol, ser ut som om det är ett litet svart galler). Fläkten kan ha stannat där kanske, så var/är det för mig. Den var dock dyr, ca 1300 ville dem ha hos saab.

    /Almy

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754

    Re: Problem att reglera värmen i bilen, OG9-3 -02

    Citat Ursprungligen postat av Almy
    Tjenare! Prova med att byta den yttre givaren då den saknas eller är defekt.

    Men glöm inte bort att du även har en inre tempgivare som sitter bredvid knapparna för stolsvärme i mitt konsolen (för höger stol, ser ut som om det är ett litet svart galler). Fläkten kan ha stannat där kanske, så var/är det för mig. Den var dock dyr, ca 1300 ville dem ha hos saab.

    /Almy

    Men +50 i utetemp får du bara när yttertempgivaren/kabeln är sönder.
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

Liknande ämnen

  1. 9-5 01, problem att reglera lufttemperaturen.
    Av Marxz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 13:56
  2. Problem med värmen i bilen....
    Av Ynnoj i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 20:03
  3. [LÖST] Märkligt problem med värmen OG9-5
    Av Ajja i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-28, 17:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •