Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hjulinställning, felaktig Thrust vinkel. og 9-3.

  1. #1

    Hjulinställning, felaktig Thrust vinkel. og 9-3.

    Gjorde en hjulinställning för ett tag sedan pga av bussningsbyte (Polyurethan) i framvagnen. Bilen (og 9-3) drog kraftigt åt höger efter bytet. Till min stora förvåning så visade det sig att hjulen fram stod som de skulle eller ja väldigt nära iaf :P. Men istället visade det sig att bakvagnen var sned. Minns inte vad vinkeln kallas, men den var vriden så att säga, så att ena hjulet var längre fram än det andra. Hur kan det bli så här? Dåliga bussningar bak? Eller är det verkligen själva axeln som är sne?

    Det konstiga är att bilen drog inte innan bytet av bussningarna fram, vilket gör mig förvirrad. Det går ju inte att montera bussningarna fel. Dock var det väldigt tajt vid den bakre bussningen i subframen. Men så länge man fått igenom skruven så är ju bussningen centrerad. Känns som bakvagnen inte har med det att göra för den måste ju varit sned hela tiden även innan bussningsbytet.

    Vad skall jag göra?
    Saab 9-3 Viggen -99

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Hjulinställning, hade sned bakvagn. og 9-3.

    Om vridningen av bakaxeln inte har med infästningen i karossen att göra så finns det två lösningar på ditt problem:
    - om vridningen är väldigt liten kan man (åtminstone teoretiskt) shimsa vid bakhjulslagens infästning i bakaxeln. Det finns, mig veteligen, inga shims att köpa så det blir i så fall egentillverkade.
    - köpa en ny eller begagnad bakaxel och sätta dit.

    Det finns inga justeringsmöjligheter över huvud taget inbyggda på dessa bakaxlar så det är tänkt att man får hålla till godo med de mått som kommer från tillverkaren. Fast lite justering av camber och caster borde vara möjligt enligt ovan.

    Om det ena bakhjulet är längre fram än det andra skulle jag i första hand kolla om infästningen i karossen är defekt. Jag har svårt att tro att skador på själva bakaxeln kan ge sett sådant fel.

    Per L

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: Hjulinställning, hade sned bakvagn. og 9-3.

    Thrustvinkeln tänker du på tror jag. Alltså spårningen eller att främre och bakre hjulparet står i en rak linje parallelt och inte att bakre hjulen pekar snett mot framhjulen.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  4. #4

    Re: Hjulinställning, hade sned bakvagn. og 9-3.

    Hittar inte pappret med värdena från inställningen. Men jag googla på ämnet och ja det är Thrust vinkeln.
    Vad orsakar detta? Han som gjorde hjulinställningen hävda att det var för att bilen är sänkt. Eventuellt dåliga bussningar.
    Saab 9-3 Viggen -99

Liknande ämnen

  1. 9-3SS spårkänslighet och caster vinkel
    Av rodmylon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-05-31, 19:52
  2. Nån som vet vad det är för vinkel på ventilerna?!
    Av Roberth i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-07, 09:59
  3. Felaktig hjulinställning ger vad?
    Av tannen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 00:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •