Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Störande granne, hur gå vidare?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481

    Störande granne, hur gå vidare?

    Hallå.

    Klockan är nu 04:55 och grannen spelar counter-strike för fulla muggar, och har gjort detta sedan ca 22:30 igårkväll...

    Har varit och snackat med honom 1 gång för några veckor sedan, varpå han istortsätt förnekar att det är han som spelar.
    Men iaf han blev tyst ett par veckor för att nu gradvis öka ljudnivån då han verkar tro att han bara skulle vara tyst när jag blev förbannad.

    Han tillhör den yngre arbetslösa generationen som vänt på dygnet så det är för det mesta helt tyst på dagarna och oljudet börjar på eftermiddagen/kvällen .

    Så nu har iaf jag lessnat och eftersom han inte verkar ta åt sig av at både jag och en annan granne pratat med honom så får jag helt enkelt gå vidare, vi väntar smått med och då är det sista jag vill ha, att någon spelar musik och datorspel mitt i nätterna.

    Frågan är dock hur man ska dokumentera själva störningarna, antar att det inte bara är att gå til styrelsen i föreningen och klaga utan att jag måste ha någon form av logg eller nått.
    Någon som gjort nått liknande och kan beskriva förfarandet?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2

    Re: Störande granne, hur gå vidare?

    Skriv upp tider/dagar du blir störd.
    Ring även störningsjouren så att du får störningarna dokumenterade.

    Själv har jag
    1 pratat med grannen
    2 ringt värden
    3 dokumenterat + ringt störningsjouren och fått minst 3 bekräftade störningar varvid grannarna blivit vräkta.

    Har gjort så med 3 st grannar.

    Misstänker att det är liknande regler för bostadsrätt
    https://lagen.nu/1991:614

  3. #3
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 366
    Medlem#
    6935

    Re: Störande granne, hur gå vidare?

    Ring störningsjouren varje gång han väsnas efter 22:00.
    När hyresvärden ser att det är många utryckningar till samma adress brukar dom reagera, störningsjouren kostar naturligtvis pengar för hyresvärden så dom vill ha så få utryckningar som möjligt.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    219

    Re: Störande granne, hur gå vidare?

    Gå upp till han och säg att han får skaffa sig ett par hörlurar om han skall spela musik/spela på nätterna, du behöver sova. Och fortsätter ljuden på nätterna så har du inget annat val än att ringa störjouren och hyresvärden. Men betona att det är inget du vill göra. Utan att det är en sista utväg iom att han inte lyssnar på dig.
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481

    Re: Störande granne, hur gå vidare?

    Citat Ursprungligen postat av Niklas F
    Gå upp till han och säg att han får skaffa sig ett par hörlurar om han skall spela musik/spela på nätterna, du behöver sova. Och fortsätter ljuden på nätterna så har du inget annat val än att ringa störjouren och hyresvärden. Men betona att det är inget du vill göra. Utan att det är en sista utväg iom att han inte lyssnar på dig.
    Det har jag dessvärre redan gjort, han har aldrig spelat efter klockan 21 för då använder han alltid hörlurar var förklaringen jag fick, fastän alla mina tavlor på väggen in mot honom säger något annat, måste vara grymma hörlurar när man känner vibrationerna i både golv och vägg när han använder dem...
    och konstigt nog blev det ju tyst i hela 2 veckor efter jag snackat med honom.
    Både jag som bor jämte honom och han som bor åvanför har varit och pratat med honom och det blir bvara tyst tillfälligt och sen är det igång igen.

    Man hör inte ett knyst på dagtid för det verkar som han ligger och sover då, han är iaf hemma dygnet runt.

    Vi är så vitt jag vet inte anslutna till störningsjouren, men det kanske funkar att ringa ändå?
    jag ska ta ett snack med värden, ska ändå prata med dem nu i veckan om en helt annan grej.

    Det är helt hopplöst, bodde i ett jäkla tattarområde innan där det var ett satans levande, så nu köpte jag mig en DYR bostadsrätt för närmre halvmillen i ett omtalat lungt pensionärskvarter och kommer jämte den enda dumstruten på hela området...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 433

    Re: Störande granne, hur gå vidare?

    Citat Ursprungligen postat av Niklas F
    Gå upp till han och säg att han får skaffa sig ett par hörlurar om han skall spela musik/spela på nätterna, du behöver sova. Och fortsätter ljuden på nätterna så har du inget annat val än att ringa störjouren och hyresvärden. Men betona att det är inget du vill göra. Utan att det är en sista utväg iom att han inte lyssnar på dig.
    Om inte annat kommer hörlurarna gör att han presterar bättre "in game", de blir nästan som wallhack utan fusk :]
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    815

    Re: Störande granne, hur gå vidare?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Man hör inte ett knyst på dagtid för det verkar som han ligger och sover då, han är iaf hemma dygnet runt.
    Då gör vi så här:
    Timerstyr din musikanläggning, vänd högtalarna mot hans vägg och dra på när du går till jobbet.

    Eftersom du inte vill störa andra grannar kan du spela klassisk musik och bara precis så högt så att det stör hans sömn. Antagligen är det rätt lyhört, som det brukar vara i lägenheter, så lite klassisk musik strimmar lätt igenom en lättbetongvägg

    En annan tanke. Det borde vara andra grannar som upplever han som störig, försök synka ihop med dem och prata med styrelsen.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 433

    Re: Störande granne, hur gå vidare?

    Citat Ursprungligen postat av Falcy

    En annan tanke. Det borde vara andra grannar som upplever han som störig, försök synka ihop med dem och prata med styrelsen.

    De fick vi göra här hemma.... Mina grannar slogs på kvällarna, de flög både möbler, vaser å fruntimmer i den lägenheten.. Kunde sitta och kolla på tv på kvällen sen hör man en rejäl duns i väggen bakom soffan följt av ett fruntimmer som vrålar..

    Vi ringde polisen en gång, våra grannar ringde ytterligare 2 gånger sen vart dom utslängda (detta skedde i bostadsrätt).
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481

    Re: Störande granne, hur gå vidare?

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Man hör inte ett knyst på dagtid för det verkar som han ligger och sover då, han är iaf hemma dygnet runt.
    Då gör vi så här:
    Timerstyr din musikanläggning, vänd högtalarna mot hans vägg och dra på när du går till jobbet.

    Eftersom du inte vill störa andra grannar kan du spela klassisk musik och bara precis så högt så att det stör hans sömn. Antagligen är det rätt lyhört, som det brukar vara i lägenheter, så lite klassisk musik strimmar lätt igenom en lättbetongvägg

    En annan tanke. Det borde vara andra grannar som upplever han som störig, försök synka ihop med dem och prata med styrelsen.
    Det är inte direkt lyhört faktiskt, det är över 20cm betongvägg mellan, men han spelar på ganska friskt, det hörs ju när man går utomhus...
    jag hör aldrig nått från grannen som bor åvanpå tex.

    Min Sambo går hemma och är arbetslös så jag tror dessvärre inte stereotricket är att föredra.

    Ska se om jag träffar gubben åvanför, brukar träffa honom när jag går till jobbet då vi börjar ungefär samtidigt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    7567

    Re: Störande granne, hur gå vidare?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Min Sambo går hemma och är arbetslös så jag tror dessvärre inte stereotricket är att föredra.
    Du har ju svaret framför dig! Sätt tanten på att börja lira CS på dagarna med lagom hög volym så inte han kan sova.
    Okej, det är lite omoget att hålla på så, men lär han sig inte när man säger till, den lilla skiten, så kanske här lär sig av att smaka på sin egen medicin.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481

    Re: Störande granne, hur gå vidare?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Min Sambo går hemma och är arbetslös så jag tror dessvärre inte stereotricket är att föredra.
    Du har ju svaret framför dig! Sätt tanten på att börja lira CS på dagarna med lagom hög volym så inte han kan sova.
    Okej, det är lite omoget att hålla på så, men lär han sig inte när man säger till, den lilla skiten, så kanske här lär sig av att smaka på sin egen medicin.
    Tycker ju dock att man ska kunna prata med en person som är i 25års åldern på en vettig nivå.
    man ska ju inte behöva varken upprepa sig eller på andra vis påtala hur irriterande han är.
    Hade någon av grannarna kommit och klagat på mig så visst fan hade man tagit åt sig, det sista man vill göra är ju att ställa sig på kant med resten av huset, alla grannar är jättetrevliga och hällsar osv, förutom nissen som stör då för han glor rätt ner i backen när man hälsar på honom osv.

    Det som störde mig mest och gjorde mig heligt förbannad var när man var och sa till, försökte ta det lungt och sansat men så får man en korkskalle som står på sig att han inte alls väsnas trots att det var rena kriget inne i lägenheten när han öppna dörren, "det är inte jag som väsnas" då blev iaf jag heligt förbannad.
    Det var iaf en rätt rejäl avhyvling han fick av mig men det räckte tydligen inte.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 433

    Re: Störande granne, hur gå vidare?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Travis

    Du har ju svaret framför dig! Sätt tanten på att börja lira CS på dagarna med lagom hög volym så inte han kan sova.
    Okej, det är lite omoget att hålla på så, men lär han sig inte när man säger till, den lilla skiten, så kanske här lär sig av att smaka på sin egen medicin.
    Tycker ju dock att man ska kunna prata med en person som är i 25års åldern på en vettig nivå.
    man ska ju inte behöva varken upprepa sig eller på andra vis påtala hur irriterande han är.
    Hade någon av grannarna kommit och klagat på mig så visst fan hade man tagit åt sig, det sista man vill göra är ju att ställa sig på kant med resten av huset, alla grannar är jättetrevliga och hällsar osv, förutom nissen som stör då för han glor rätt ner i backen när man hälsar på honom osv.

    Det som störde mig mest och gjorde mig heligt förbannad var när man var och sa till, försökte ta det lungt och sansat men så får man en korkskalle som står på sig att han inte alls väsnas trots att det var rena kriget inne i lägenheten när han öppna dörren, "det är inte jag som väsnas" då blev iaf jag heligt förbannad.
    Det var iaf en rätt rejäl avhyvling han fick av mig men det räckte tydligen inte.
    Nästa gång det låter och krigas där inne, se om du har någon annan granne i närheten som kan tänkas vara vaken och gå båda två dit och säg till honom.. Ju fler desto bättre, till slut köper han sig ett par lurar...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    815

    Re: Störande granne, hur gå vidare?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    "det är inte jag som väsnas" då blev iaf jag heligt förbannad.
    Det är väl inte så att du har blånekaren från ballar av stål i huset?
    Eller en jobbig jävel? Pack, pack.

    http://www.youtube.com/watch?v=Rm5-ly7C6is


    Ursäkta offtopic Pumba
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    528

    Re: Störande granne, hur gå vidare?

    Nu vet jag inte hur stor förening ni är eller var styrelsen bor, men i en mindre förening är det ju inte otroligt att du har en styrelsemedlem boende nära som du kan prata med och gemensamt kolla upp killen.

    Anmäl till styrelsen. Styrelsen ska sen skicka en skriftlig varning till honom, gärna en där han tvingas kvittera att han tagit emot den. Fortsätter problemet så är det inte en omöjlighet för styrelsen att få honom vräkt. Det är inte trivialt, men det går. Troligen räcker en skriftlig varning från styrelsen rätt långt.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    480

    Re: Störande granne, hur gå vidare?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    ...han har aldrig spelat efter klockan 21 för då använder han alltid hörlurar var förklaringen jag fick, fastän alla mina tavlor på väggen in mot honom säger något annat, måste vara grymma hörlurar när man känner vibrationerna i både golv och vägg när han använder dem...
    Han kanske sitter med lurar och fattar inte att högtalarna också är på

    Ta kontakt med föreningens styrelse på en gång! De har till uppgift att medla i sådana här fall. Ett brev från styrelsen brukar ta skruv, då fattar de att det är allvar.
    En 20-årig kille i vår förening gav blanka fasen i både grannar och styrelse under 10 månaders tid. Han hade rejäla pubertetsfester samt tv-spelande kompisar som avgrundsvrålade lite titt som tätt.
    Efter flera varningar från styrelsen gick det till hot om vräkning. Då sålde hans far lägenheten illa kvickt!
    Det fallet var lite värre, men ville bara visa att det finns en del styrningsmedel även i en bostadsrättsförening.
    Utan Saab

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 340

    Re: Störande granne, hur gå vidare?

    Eller så går man in på närmaste järnhandel, köper en hyffsat stor klyvyxa som man drar rakt i hans ytterdörr och låter den sitta där som meddelande ...

    Prata med Hyresvärdenär mit vettiga tips
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  17. #17
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 830

    Re: Störande granne, hur gå vidare?

    Citat Ursprungligen postat av Henrik-2236
    Eller så går man in på närmaste järnhandel, köper en hyffsat stor klyvyxa som man drar rakt i hans ytterdörr och låter den sitta där som meddelande ...
    Det har hänt med en snubbe som tydligen har hittat på en hel del bus under en lång tid i en mindre håla utanför Kristianstad! Någon som var väldigt trött på honom drog en yxa i dörren & ställde ett gravljus utanför som en påminnelse att han skulle passa sig!

    Undrar hur man själv hade reagerat!

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    205

    Re: Störande granne, hur gå vidare?

    [quote=Börne]
    Citat Ursprungligen postat av "Henrik-2236":2yuor0sk
    Eller så går man in på närmaste järnhandel, köper en hyffsat stor klyvyxa som man drar rakt i hans ytterdörr och låter den sitta där som meddelande ...
    Det har hänt med en snubbe som tydligen har hittat på en hel del bus under en lång tid i en mindre håla utanför Kristianstad! Någon som var väldigt trött på honom drog en yxa i dörren & ställde ett gravljus utanför som en påminnelse att han skulle passa sig!

    Undrar hur man själv hade reagerat![/quote:2yuor0sk]

    Haha sjukt iskallt med ett gravljus Vilken håla var det ?

  19. #19
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 830

    Re: Störande granne, hur gå vidare?

    Citat Ursprungligen postat av HerrAlbin
    Haha sjukt iskallt med ett gravljus Vilken håla var det ?
    Uppe i dina trakter... säger "Asplund" dig något?

    En på jobbet som berättade det för ett tag sedan!


    Sorry för OT!

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    440

    Re: Störande granne, hur gå vidare?

    En propp är det enda rätta!

    Nej, men ni är ju flera som upplever störningar. Bara att framföra ett gemensamt klagomål till styrelsen så bör det lösa sig på ett eller annat sätt.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-10, 12:31
  2. jag fick en bil av min granne :-)
    Av -Konrad- i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-09-05, 18:51
  3. störande ljud
    Av aeroamilon i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-04, 13:20
  4. Frågar åt en granne! Handbromsvajer 9000-88 ??
    Av Booster i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-12-29, 01:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •