Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 50

Ämne: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    83

    Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan .. vad säger lagen ?
    Någon som vet ....
    Så jäkla trött på detta.
    De kan köpa dyra traktorer för flera hundratusen ... men de kan inte ta bort skiten från däcken innan de ger sig ut på asfalterad väg .....

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro ungefär
    Inlägg
    7

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Vad menar du? Dom kan ju inte ställa sig och tvätta traktorerna innan dom åker till nästa åker?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    83

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Visst kan dom det ..... det de gör blir ju trafikfarligt ju ...... Kanske inte tvätta däckena men skrapa bort de stora lerklumparna på 20x20 cm de drar med sig upp på vägen.
    Inget kul att komma på en MC och hela vägbanan är såphal.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Jo men då tycker jag vi förbjuder lera på vägen. Och frost. Och rullgrus. Och eklöv som någon ville förbjuda då man får kratta så...
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    83

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Har iallafall hittat på NTF:s hemsida att någon som drar upp lera eller annat på vägbanan är skyldig att städa undan detta efter sig.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Citat Ursprungligen postat av PHermansson
    Jo men då tycker jag vi förbjuder lera på vägen. Och frost. Och rullgrus. Och eklöv som någon ville förbjuda då man får kratta så...
    Herregud människa, hur ska vi kuna förbjuda allt det?


    Någon form av skyldighet borde man väll ha som trafikant att se till att man inte skapar fara för andra. Gissar att de lerklumpar som inte alltför sällan efterlämnas på vägarna kan klassas just som fara för andra och således borde bönderna få stå där med en pinne o peta på däcken innan de åker ut på allmän väg.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Citat Ursprungligen postat av PHermansson
    Jo men då tycker jag vi förbjuder lera på vägen. Och frost. Och rullgrus. Och eklöv som någon ville förbjuda då man får kratta så...
    Herregud människa, hur ska vi kuna förbjuda allt det?


    Någon form av skyldighet borde man väll ha som trafikant att se till att man inte skapar fara för andra. Gissar att de lerklumpar som inte alltför sällan efterlämnas på vägarna kan klassas just som fara för andra och således borde bönderna få stå där med en pinne o peta på däcken innan de åker ut på allmän väg.
    Det var lite ironiskt om det inte framgick... det går ju inte att förbjuda allt som kan tänkas hamna på en väg och som kan tänkas vara farligt. Om den stackars bonden nu ska tvingas lägga en massa tid på att städa väg eller traktor finns det väl mycket annat vi borde förbjuda samtidigt. (ironi!)
    Om vi istället inte väljer att förbjuda allt och istället låter folk som färdas på vägen använda lite sunt förnuft så kanske det löser sig ändå.
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    83

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Bönderna här omkring har inget sunt förnuft.
    I helgen fanns ett två mil lång gödselspår på vägen som gjorde att bilen omg fick tvättas när man kom hem.

  9. #9

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Trafikförordning (1998:1276)

    10 § Sådant som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken får inte kastas eller lämnas på en väg.

    Den som förorsakat att något som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken finns på vägen skall omedelbart avlägsna detta. Om det inte går skall han eller hon uppmärksamma andra på förhållandet genom utmärkning eller dylikt tills han eller hon låtit undanröja faran eller olägenheten

    Tillämpas ju mot lastilar som sprider "skit" på vägarna och går ju självklart att använda även mot bönder....
    Bara att lyfta på luren när man ser en bonde ute och sprider skit på vägen.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Bara att lyfta på luren när man ser en bonde ute och sprider skit på vägen.
    Vem tänker du ringa? Polisen?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    jorå, det kommer bli jätteprioriterat... Not!!

    Men herregud, vi har haft bönder på vägarna i alla tider. Att din bil blir skitig (vilket verkar vara det största skälet till ditt inlägg) är väl inget att tjuta om.

    Man skall kramas i trafiken.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Men herregud, vi har haft bönder på vägarna i alla tider. Att din bil blir skitig (vilket verkar vara det största skälet till ditt inlägg) är väl inget att tjuta om.

    Man skall kramas i trafiken.
    Fast nog tycker jag han har en poäng med:
    Citat Ursprungligen postat av hirch
    Inget kul att komma på en MC och hela vägbanan är såphal.
    vilket förvisso kan drabba även andra trafikanter.

    Men kramas kan vi ju göra.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    jorå, det kommer bli jätteprioriterat... Not!!
    Det spelar väl ingen roll?
    Ett brott är ett brott, och ett brott ska rapporteras.
    Sen om polisen anser sig ha tid att åka och kolla på det eller ej får de stå för, det är inte upp till dig och mig att avgöra vad de har tid med.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  14. #14
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Men herregud.... att börja lipa om en sådan sak, det bevisar bara att vi är för bortskämda idag!

    Bonden som skitar ner vägen lite producerar livsmedel som behövs för att vi ska överleva, om han sprider lite dynga på vägen va gör det! Bor nere i Skåne där vi har en hel del bönder men har aldrig ens tänkt tanken att fan vilka jobbiga jävlar som smutsar ner!

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    83

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Varför skall det daltas så förbannat med Bönder för .... de skall få göra precis som de vill utan att någon vågar göra ett skit åt det.
    Begår de en olaglig handling borde de väl straffas för det.
    Kör jag med dimljus förbi en polisbil kan man ge sig fan på att det blir böter.
    Någon som kan påvisa att en bonde någonsin fått böter för denna inte har en LGF-skylt på sitt fordon ... eller fungerande lampor på släpet .....

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    hirch vart bor du?
    Jag har aldrig varit med om några problem med lera eller gödsel på väg.
    Saablös dåre

  17. #17
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Men herregud.... att börja lipa om en sådan sak, det bevisar bara att vi är för bortskämda idag!

    Bonden som skitar ner vägen lite producerar livsmedel som behövs för att vi ska överleva, om han sprider lite dynga på vägen va gör det! Bor nere i Skåne där vi har en hel del bönder men har aldrig ens tänkt tanken att fan vilka jobbiga jävlar som smutsar ner!
    Du har verkligen rätt, vi borde få folk att lägga mer trafikfarliga saker på våra vägar.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    798

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Håller faktiskt med trådskaparen. Men är det bara lite skit så bryr jag mig inte, men ibland kan det vara en j*vla massa lera eller dynga på vägen, inte så kul om man nyss tvättat bilen, men alla kanske inte bryr sig om man har ren bil eller inte.

    Sen är det inte så spännande om man kommer på mc, men är väl inte så många som åker hoj här... men ni kan ju ändå försöka ha lite förståelse för det. Prova att cykla på is nån gång, så kanske ni fattar.

    Dom ÄR skyldiga att rensa vägen, jag vet att det är bråda tider när det är vårbruk, men upp med skyltar, så får dom rensa vägen sedan. Jag tror inte dagens storbönder går i konkurs för att dom får köpa en roterande borste till maskinparken, sååå dyra är dom inte.
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  19. #19
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Citat Ursprungligen postat av hirch
    Kör jag med dimljus förbi en polisbil kan man ge sig fan på att det blir böter.
    Ja... det hoppas jag att du får, du följer ju inte lagen!

    Hur vet du att samma polis inte bötfäller bonden som smutsar ner den rena fina vägen en bit bort??

    Jag tycker väl inte heller det är kul att köra igenom en dynghög med en nytvättad bil, men att börja snacka om att det är förjävligt hit & dit tycker jag är överdrivet i detta fall, jag stör mig mer på dina bländande dimljus än bondens dynga faktiskt!

    Men detta är min personliga åsikt som du får acceptera att jag har vare sig du vill eller ej!

  20. #20
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Du har verkligen rätt
    Det vet jag väl

Liknande ämnen

  1. Vad gäller när det gäller mjukvaran i T5 / T7 Copyright etc.
    Av m2949 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 21:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •