Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 50

Ämne: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    83

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Kör absolut inte med dimljus ... vilket jag heller inte påstod.
    Hatar verkligen de som är mörkrädda och behöver köra både med dimljus och halvljus.
    Ville bara påvisa skillnaden på polisens beteende .... lättare att stoppa en 18åring och bötfälla denne för dimljusen än att leta upp bonden som gjort vägen trafikfarlig.

  2. #22
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Citat Ursprungligen postat av hirch
    Kör absolut inte med dimljus ... vilket jag heller inte påstod.
    Hatar verkligen de som är mörkrädda och behöver köra både med dimljus och halvljus.
    Ville bara påvisa skillnaden på polisens beteende .... lättare att stoppa en 18åring och bötfälla denne för dimljusen än att leta upp bonden som gjort vägen trafikfarlig.
    Har heller inte påstått att du kör med dimljus, men gör du/någon det & polisen ser det så kanske skillnaden inte är så stor mot om polisen ser bonden sprida dynga... båda kanske blir stoppade, det var det jag ville påvisa!

  3. #23
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 669

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    kanske dax för bönder med kor som går på vägarna mellan ladugården och åkrarna att plocka upp efter sina kor...

    ge er era lipsillar.. LIPSILLAR!!!! LIPSILLAR LIPSILLAR

    case closed..

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Citat Ursprungligen postat av tact
    kanske dax för bönder med kor som går på vägarna mellan ladugården och åkrarna att plocka upp efter sina kor...

    ge er era lipsillar.. LIPSILLAR!!!! LIPSILLAR LIPSILLAR

    case closed..
    Bra, då skiter jag utanför din dörr för du tar det som en man?

    Nu har jag inte en aning om hur mkt lera/gödsel TS har problem med.
    Men kan tänka mig ifall en traktor råkar spilla från sitt släp eller har extremt mycket lera på sina däck så kan det innebära risk för vissa, särskilt MC förarna.

    Och rena vägar ifrån smuts, grus och annat som inte ska vara där vill vi väl alla?
    VI betalar ju dyr vägskatt för att ha fria och bra vägar
    Saablös dåre

  5. #25
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 669

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av tact
    kanske dax för bönder med kor som går på vägarna mellan ladugården och åkrarna att plocka upp efter sina kor...

    ge er era lipsillar.. LIPSILLAR!!!! LIPSILLAR LIPSILLAR

    case closed..
    Bra, då skiter jag utanför din dörr för du tar det som en man?

    Nu har jag inte en aning om hur mkt lera/gödsel TS har problem med.
    Men kan tänka mig ifall en traktor råkar spilla från sitt släp eller har extremt mycket lera på sina däck så kan det innebära risk för vissa, särskilt MC förarna.

    Och rena vägar ifrån smuts, grus och annat som inte ska vara där vill vi väl alla?
    VI betalar ju dyr vägskatt för att ha fria och bra vägar
    skiter du utanför min dörr så blir jag ledsen.

    hur vore det om trådskaparen mf. skulle testa på att köra en traktor från en åker vid tillfälle.

    jag antar att ni ser att det ligger lera och annat skit på vägen och sänker hastigheten därefter.. eller kör ni i sedvanlig kamikazestil med era risraketer?

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Och rena vägar ifrån smuts, grus och annat som inte ska vara där vill vi väl alla?
    VI betalar ju dyr vägskatt för att ha fria och bra vägar
    Hm, håller med dig i sak men hur många meter vägbygge och -underhåll tror du de knappa två tusenlappar om året du (eller mamma? ) betalar om året räcker till?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Och rena vägar ifrån smuts, grus och annat som inte ska vara där vill vi väl alla?
    VI betalar ju dyr vägskatt för att ha fria och bra vägar
    Hm, håller med dig i sak men hur många meter vägbygge och -underhåll tror du de knappa två tusenlappar om året du (eller mamma? ) betalar om året räcker till?
    Hade jag haft en mor som hade råd att betala min kostnader hade jag inte ägt en 9-5, utan någon maffig M-bil
    Det är väl mer än just bara skatten från bilen som går till vägarna, vi har väl en regering som skattar på dittan och dattan och strör runt pengarna
    Saablös dåre

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Citat Ursprungligen postat av tact
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_

    Bra, då skiter jag utanför din dörr för du tar det som en man?

    Nu har jag inte en aning om hur mkt lera/gödsel TS har problem med.
    Men kan tänka mig ifall en traktor råkar spilla från sitt släp eller har extremt mycket lera på sina däck så kan det innebära risk för vissa, särskilt MC förarna.

    Och rena vägar ifrån smuts, grus och annat som inte ska vara där vill vi väl alla?
    VI betalar ju dyr vägskatt för att ha fria och bra vägar
    skiter du utanför min dörr så blir jag ledsen.

    hur vore det om trådskaparen mf. skulle testa på att köra en traktor från en åker vid tillfälle.

    jag antar att ni ser att det ligger lera och annat skit på vägen och sänker hastigheten därefter.. eller kör ni i sedvanlig kamikazestil med era risraketer?
    Jag har faktiskt kört en traktor, likaså en bil med släp. Givetvis ser jag ju till att ha ett kapell ifall jag kör grus så inte gruset flyger väck.
    Men nu antar jag TS inte menar några små lerfläckar utan föreställer mig "bauta" klickar utav lera från ett 30" traktordäck eller dyligt.

    Jag har som jag skrev innan aldrig råkat ut för något sådant problem, stör mig mest på hästbajset som alltid är på fel plats eller rättare sagt är på plats när bilen är ren. Blir ungefär samma reaktion när man ser en fartkamera (faaeen *broms*)
    Saablös dåre

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    83

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Tact ...... gissar att du är bonde eftersom du försvarar ert beteende ... eller en *stabo* som inte råkar ut får sådant här.
    Och ja ..... är inga små mängder med Lera vi pratar om .....
    Och jodå ..... kör traktor titt som tätt ... inte alls svårt att rensa däcken när de blitt nerklenade med lera.
    Räcker gott med en spackelspade.

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Men herregud, vi har haft bönder på vägarna i alla tider. Att din bil blir skitig (vilket verkar vara det största skälet till ditt inlägg) är väl inget att tjuta om.

    Man skall kramas i trafiken.
    Fast nog tycker jag han har en poäng med:
    Citat Ursprungligen postat av hirch
    Inget kul att komma på en MC och hela vägbanan är såphal.
    vilket förvisso kan drabba även andra trafikanter.

    Men kramas kan vi ju göra.

    Jag har kommit på hoj (i relativt moderat hastighet) när en traktor svängde upp från en åker ganska tight framför mig. I normala fall hade det inte varit några problem att bromsa men när det ligger 2cm blöt lera på vägen...

    Lyckades få ner hastigheten från ca. 50km/h till 10-20km/h, trots låst framhjul, och undvek att köra in i baken på traktorn med några meter.
    Traktorföraren stirrade på mig som jag var någon idiot.

    Om bilen/hojen blir skitit struntar jag i. Men när det börjar bli trafikfarligt struntar jag högaktningsfullt i hur "jobbigt" det är för bonden eller hur "gnällig" jag är...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Håller med Styrman till fullo. Har också kört hoj på sådan skit, inte alls roligt.
    När sedan sommaren kommer och leran försvinner, då ska givetvis vattenkanonerna fram och vattna asfalten. Körde hoj när det var mörkt och helt plötligt får man en jäv..a smäll från höger så man håller på köra i gropen. Dessutom såg man inte ett skit med allt vatten som hamna på visiret.
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Samerna har fått ett heltidsjobb när renarna korsar vägen, Det är bara att sätta igång!

    http://swededesign.se/2010/03/22/bajsplockare/griptang/
    Utan Saab

  13. #33

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Finns väll större problem här i världen en bönder som inte orkar göra rent sina redskap.
    Saker man inte drabbas av brukar ju inte vara något problem förens man själv råkar ut för det

    Men den dagen man får en kattskalle (större sten) farande in genom vindrutan är man inte så glad på bonden


    på den tiden man körde lasbil och var på diverse tippar/grustag så gick man ALLTID en extra runda runt bilen för att se så att man inte hade stenar i mellan backdäcken, just för att förhindra det jag skrev i texten ovan.

  14. #34
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    här uppe har inte vårbruket sattit igång riktigt än men när det vär gör det så blir det sedvanligt att man får kryssa mellan stora grästuvor och lerkluttar som bönderna har dragit med sig upp på vägen. dom riktigt stora bitarna kommer oftast ifrån plöjningen eller när dom har harvat.

    och är man inte uppmärksam kan man snabbt köra sönder bilen om det vill sig illa och om det vill sig riktigt illa så kan man mycket väl få punktering med en avåkning som följd.


    Men att kräva att bonden ska sopa vägbanan är lite att ta i men däremot att bonden/drängen uppmärksammar stora klumpar i backspegeln som han sedan tar bort tycker jag faktiskt att man SKA kunna kräva.
    9-3x TTID 20x9,5

  15. #35

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Citat Ursprungligen postat av lutte
    här uppe har inte vårbruket sattit igång riktigt än men när det vär gör det så blir det sedvanligt att man får kryssa mellan stora grästuvor och lerkluttar som bönderna har dragit med sig upp på vägen. dom riktigt stora bitarna kommer oftast ifrån plöjningen eller när dom har harvat.

    och är man inte uppmärksam kan man snabbt köra sönder bilen om det vill sig illa och om det vill sig riktigt illa så kan man mycket väl få punktering med en avåkning som följd.


    Men att kräva att bonden ska sopa vägbanan är lite att ta i men däremot att bonden/drängen uppmärksammar stora klumpar i backspegeln som han sedan tar bort tycker jag faktiskt att man SKA kunna kräva.
    Varför ska man inte kunna kräva det?
    Det är ju till och med lag på det.

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    604

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    har också Kört en hel del traktor på gårn genom åren plöjt,harvat osv. och somsagt det är inte varken jättesvårt eller tidskrävande att ta bort den värsta skiten ifrån däcken på traktorn innan man kör upp på allmän väg och då har ändå jag ingen liten grolle . Jag vet ju själv hur jävla irriterad man blir när det ligger en halv plöja på vägbanan. Bönder/hästägare i allmänhet har ju annars den inställningen att skiten regnar väl bort tillslut.
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

  17. #37
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    äsch det är väl bara o vänta tills dom som håller med bönderna kör på en liten lerhög som visar sig vara en hyffsat stor sten som antingen förstör kofångare eller oljetråg, om dom nu är smarta och tänker ta lerhögen med ett av däcken och sen kör punka på hjulet för att sen köra ner i diket och se sin dotter fladdra ut genom vindrutan, pga den stora stenbrunnen som fanns nere i diket som bonden flytta på för att den låg i vägen vid plöjning, se sin tjej/kille titta på dom med glansiga tomma ögon...

    äsch det skulle ju varit så lätt för bonden att göra rent hjulen, men lättare för mig att inte köra på lerhögen!!


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  18. #38
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av lutte
    här uppe har inte vårbruket sattit igång riktigt än men när det vär gör det så blir det sedvanligt att man får kryssa mellan stora grästuvor och lerkluttar som bönderna har dragit med sig upp på vägen. dom riktigt stora bitarna kommer oftast ifrån plöjningen eller när dom har harvat.

    och är man inte uppmärksam kan man snabbt köra sönder bilen om det vill sig illa och om det vill sig riktigt illa så kan man mycket väl få punktering med en avåkning som följd.


    Men att kräva att bonden ska sopa vägbanan är lite att ta i men däremot att bonden/drängen uppmärksammar stora klumpar i backspegeln som han sedan tar bort tycker jag faktiskt att man SKA kunna kräva.
    Varför ska man inte kunna kräva det?
    Det är ju till och med lag på det.
    visst kan man kräva det, men att först köpa ett sopaggregat och sen utrusta hjullastaren med en tredje funktion. förutsätter att alla bönder har redan en hyffsat modern hjullastare fast så är ju inte fallet för alla. men iaf, efter dryga investeringskostnader så ska dom sedan ha en anställd som åker ut och sopar vägen då tillkommer kostnader för diesel, slitage och sociala avgifter för den anställde som ska utföra arbetet.

    hela proceduren kommer kosta varje enskild bonde stora summor årligen och en stor engångskostnad för maskin och utrustning. det i sin tur kommer resultera i värsta fall till att många bönder med små marginaler måste klappa ihop eller tvingas öka priserna för att ha råd.

    sen finner jag det lite löjligt att dra det till sin spets angående en ganska simpel sak.

    därför vill jag återigen säga att bara dom tar hand om dom stora bitarna eftersom dom går att ta för hand så är jag nöjd.

    sen säger lagen att du måste registreringsbesikta din bil pga helbilsgodkännande ... så om du ska kräva att dom följer lagen till punkt och pricka så ska du inte vara sämre heller.

    dra ingen vals om att du inte riskerar några liv med att ha dina små modifikationer jämte bondens spill på vägen.

    MVH
    9-3x TTID 20x9,5

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    roligaste tråden på länge,
    sååå kul o läsa om småsaker som folk lägger tid på att bli förbannade över, helt otroligt
    Mc-förare borde ju inte få finnas i trafiken överhuvudtaget som de stollarna kör...........
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  20. #40
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Bönder som släpar upp en massa skit på vägbanan -vad gäller?

    Citat Ursprungligen postat av 99t16blå
    roligaste tråden på länge,
    sååå kul o läsa om småsaker som folk lägger tid på att bli förbannade över, helt otroligt
    Mc-förare borde ju inte få finnas i trafiken överhuvudtaget som de stollarna kör...........
    Lägg av med generaliseringarna. Samma sak kan sägas om BMW-åkare eller vad som helst. Visst finns det folk som inte borde sätta sig på en hoj men majoriteten kör faktiskt ganska sansat.

    Värt att tänka på är att en stor del av MC-olyckorna orsakas av vänstersvängande bilister...


    Om du anser trafiksäkerhet är en småsak kanske du borde lägga körkortet åt sidan. Eller tror du inte att t.ex. bromssträckan (må vara på både en bil eller MC) inte påverkas av en helt sjok lera på vägen? Om man sedan måste bromsa för ett barn som springer ut där då? Inga småsaker för mig.


    Dessutom ÄR det som någon här sagt inte svår att peta bort den värsta skiten. Behöver ju inte vara kliniskt rent.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

Liknande ämnen

  1. Vad gäller när det gäller mjukvaran i T5 / T7 Copyright etc.
    Av m2949 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 21:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •