Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ang uppgradering till AS3 i Saab 9-5

  1. #1

    Ang uppgradering till AS3 i Saab 9-5

    Hej sitter och poppar med as2 stereon i min saab just nu, och har en as3 stereo på gång som jag tänkte uppgradera till. Undrar om någon kört med saabs orginal baslåda i sedan 9-5an? Har jag förstått det rätt när 9-5 kombi har 7 högtalare + baslåda i As3, och sedanen har 9 högtalare, fram dörrar + hatthyllan? kan inte bestämma mig vad jag ska välja. Någon som vet om det går med bägge? hatthyllan + baslådan?

    Min bil är en Saab 9-5 -98 sedan

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471

    Re: Ang As3 stereon

    AS3 baslådan för kombi är en dubbelspole bas så det är även "9 st" högtalare i kombin fast "två" sitter i samma bas i baslådan.

    Alla as3 högtalare är lika till sedan o kombi förutom 6x9orna som sitter i hatthyllan i sedan och baslådan i kombin.

    Ang slutstegen så skiljer det mellan kombi o sedan, båda har 9 utgångar men delningen på de två basutgångarna skiljer sig tydligen. Uppgifter jag fått från saab.

    Har du en sedan så kör med högtalare i hatthyllan, då du inte kommer få nån direkt effekt av subbasen i sedanens bagageutrymme.

    Infinity har låg ohmiga 6x9 som passar bra ihop med as3 slutsteget.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3

    Re: Ang As3 stereon

    Okej, tack för ett mycket bra svar! allt klarnade. Har bara en fråga kvar, är det värt besväret att uppgradera till AS3? har aldrig prov lyssnat ett AS3, hur stor är skillnaden till AS2 egentligen? Är ju en del jobb och klabbande med byte av alla högtalare

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Ang As3 stereon

    Byt de originalhögtalare du har i bilen istället.
    JBL´s GTO serie är klockren. Köp ett 6" kit strunta i diskanten och använd bara 6" basen, 2 ohm precis som originalimpedansen i dörrarna fram.
    Sedan kör du med deras GTO328 3,5" högtalare i paneluttagen.
    I bakdörrarna 5" GTO koaxial sedan lär du vara nöjd.
    En annan variant är att hitta andra 6" i dörrarna fram på 4ohm med bra verkningsgrad typ mellan 90-92dB då kompenserar du impedanshöjningen.

    Jag skall själv satsa på ngn sådan variant i min 9-5:a. Blir det klent vilket jag inte tror så får man väl komplettera med ett 4-kanalssteg.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  5. #5

    Re: Ang As3 stereon

    fina högtalare, men vill inte lägga allt för mycket pengar, 2 sånna där jbl högtalare kostade ju nästan som ett helt beg AS3 kitt.

    behöver man riva dörrarna för att få låss högtalarna, eller går det att klicka av gallret bara? Var där med skruvmejseln och bände lite försiktigt, men det verkade inte sitta med clips. När jag bände gick det liksom av en plast flärp som håller i gallret i dörren

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471

    Re: Ang As3 stereon

    Citat Ursprungligen postat av panzerknacker
    fina högtalare, men vill inte lägga allt för mycket pengar, 2 sånna där jbl högtalare kostade ju nästan som ett helt beg AS3 kitt.

    behöver man riva dörrarna för att få låss högtalarna, eller går det att klicka av gallret bara? Var där med skruvmejseln och bände lite försiktigt, men det verkade inte sitta med clips. När jag bände gick det liksom av en plast flärp som håller i gallret i dörren
    Stopp o belägg, dörrsidorna måste av vid byte av högtalare. Enkelt gjort om man är lite försiktig o inte använder våld. Totalt 3 st skruvar. Lossa plastramen runt rutan sedan Lyft/drag ut dörrsidan i nederkant sitter med plastsnäppen och haka av den uppe vid fönsterutan. Ta det försiktigt så du inte knäcker dörsidan.

    Det är rätt stor skilland på ljudet mellan as2 o as3 till det bättre då.
    Köper man dyrare eftermarknads högtalare ja då blir det förståss större skillnad

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Ang As3 stereon

    Läser jag slarvigt som ännu inte upptäckt bilmodell/karosstyp i tråden?

    Tänkte mig nämligen på att göra det trådskaparen också missat: En vettig trådrubrik.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Ang As3 stereon

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Läser jag slarvigt som ännu inte upptäckt bilmodell/karosstyp i tråden?

    Tänkte mig nämligen på att göra det trådskaparen också missat: En vettig trådrubrik.
    Jag skulle tippa på en 9-5, men av någon anledning gissar jag på en sedan då han tror kombi har bättre ljud.

    Men vad vet jag
    Saablös dåre

  9. #9
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471

    Re: Ang As3 stereon

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Läser jag slarvigt som ännu inte upptäckt bilmodell/karosstyp i tråden?

    Tänkte mig nämligen på att göra det trådskaparen också missat: En vettig trådrubrik.
    Står i första posten om ändå inte helt klockrent. Han har en 9-5 sedan men ett as3 till en 9-5 kombi på g om jag förstått det hela rätt.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  10. #10

    Re: Ang As3 stereon

    Tack igen sunbear, sökte lite och läste då att man måste riva dörrsidan.
    Och mycket riktigt är det Saab 9-5 det gäller, framgick väl mellan raderna kanske, men erkänner att det var rätt luddigt ska ändra på rubriken,

    Ang. eftermarknads pryttlar så tror jag jag skippar det, gillar original och orkar inte klåpa med adaptrar och sånt

Liknande ämnen

  1. Fråga kring chassi uppgradering till Saab 9-5 -08
    Av Renjaveln i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2014-03-19, 22:14
  2. Uppgradering till sportbromsskivor på Saab 900NG
    Av Marre90 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 22:34
  3. Uppgradering till phpBB 3.
    Av root i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 16:44
  4. Uppgradering av ME9 till 280hk
    Av fredde1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 23:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •