Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Mycket oljud i 9-3 SC 2007, olika isolering för årsmodeller?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Mycket oljud i 9-3 SC 2007, olika isolering för årsmodeller?

    Det är alldeles för mycket vägljud i vår 9-3 SC 2007 - mycket mer än i de andra (nyare) 9-3 vi provade innan vi köpte denna. Detta trots relativt smala och höga däck av bra märke; Michelin Primacy HP 205/60 VR16. Det är inte däcken det är fel på för bilen väsnas nästan lika mycket med friktionsdäck Good Year 195/65-15.

    Finns det olika mängd eller typ av ljudisolering beroende på årsmodeller av SC? Någon i reservdelsdisken på SAAB hade för sig att nyare bilar har samma isolering som BLS, men även i nyare tester av SC mot BLS har Cadillac varit tystare än SAAB.
    Någon som vet om det är lönt att leta ljuddämpningsmattor från nyare SC på skroten?

    /Alexander
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    79

    Re: Mycket oljud i 9-3 SC 2007, olika isolering för årsmodeller?

    Hej Alexander

    Jag har gjort samma upptäckt.
    En arbetskamrat har en 08a och den upplever jag mkt tystare.
    Har jiufersig gått lite mindre men ändå.

    Jag har i helgen börjat testa med lite extra ljudisolering.
    Rev ut hela inredning i skuffen och la till extra dämpning (silent coat, 2,2mm).
    Det är inte direkt överflöd med dämpmaterial där bak.

    Upplever en viss skillnad men ingen natt och dag.
    Det är svårt att avgöra vars allt ljud kommer ifrån när jag bara dämpat i bagaget men det känns som att det vart klart bättre. Ska ge mig på hjulhusen fram nästa gång och dörrarna är nästa (om jag orkar).

    Det vore mkt intressant att se skillnaden på installerad dämpning så man vet vars man ska lägga krutet för att få bra resultat. Jag har bilder med riven inredning på min bil, någon som har det samma på en 08a??
    * 9-3 SC -07 1.8t (Maptune Steg1 E85)*

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Re: Mycket oljud i 9-3 SC 2007, olika isolering för årsmodeller?

    Tack för ditt svar. Det var ju både roligt (att det inte något specifikt fel på min bil) och tråkigt (eftersom det medför mycket jobb) att höra att det verkar skilja mellan MY -07 och -08. Då är det väl bara att kavla upp ärmarna, riva ut inredningen och dra igång...

    /Alexander
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758

    Re: Mycket oljud i 9-3 SC 2007, olika isolering för årsmodeller?

    Citat Ursprungligen postat av Alexander B
    Tack för ditt svar. Det var ju både roligt (att det inte något specifikt fel på min bil) och tråkigt (eftersom det medför mycket jobb) att höra att det verkar skilja mellan MY -07 och -08. Då är det väl bara att kavla upp ärmarna, riva ut inredningen och dra igång...
    Det är nog bättre att byta till en -08...

    Runt 1980 installerade jag en ljudisoleringssats på min V4, en bil som hade bedydligt större ljudsänkningspotential. Det var en seriös engelsk sats med c:a 20 mattor (20kg filtmattor med skyddsskikt) som skulle in på olika ställen, och enligt tillverkaren skulle sänka ljudnivån med c:a 6 db (vilket nog var en aning opimistiskt, dock var effekten högst påtaglig så jag vart nöjd). Mattorna limades på motorhuven, ovansidan av hjulhusen, in- och utsidan av torpedväggen, insidan av dörrarna, plåten under bakrutorna, nedre baggagerumssidorna, samt lösa mattor för golvsektionerna och bagagerummet. Vissa av mattorna var på lite förvånande ställen, och några ställen förvånades jag av att det inte verkade behövas på.

    Kort sagt, jag tror dels att det blir rätt mycket jobb att peta dit mattorna, och jag tror det är mycket svårt att på egen hand lista ut var man ska isolera, dvs ska man göra det ska man antagligen leta upp de mattor Saab stoppat in i -08:an. 9-3:an är ju oerhört mycket bättre isolerad än V4 till att börja med.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Nära Gbg
    Inlägg
    213

    Re: Mycket oljud i 9-3 SC 2007, olika isolering för årsmodeller?

    Citat Ursprungligen postat av Alexander B
    Finns det olika mängd eller typ av ljudisolering beroende på årsmodeller av SC? Någon i reservdelsdisken på SAAB hade för sig att nyare bilar har samma isolering som BLS, men även i nyare tester av SC mot BLS har Cadillac varit tystare än SAAB.
    Någon som vet om det är lönt att leta ljuddämpningsmattor från nyare SC på skroten?
    viewtopic.php?p=1890836#p1890836

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Re: Mycket oljud i 9-3 SC 2007, olika isolering för årsmodeller?

    Tack för tipset! Precis vad jag sökte...
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Mycket oljud i 9-3 SC 2007, olika isolering för årsmodeller?

    Ett tips för att få både bättre ljudkomfort, mer tryck i billjudet samt ett gedignare intryck av bilen är att dämpa dörrarna med butylmatta! Kostar visserligen en del, men 4m2 matta för 1000kr är inte mycket ändå (finns här) och det räcker lätt till dörrarna och hjulhusen, om inte mer.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Mycket oljud i 9-3 SC 2007, olika isolering för årsmodeller?

    Årsmodell -08 framåt har en ny ljudissolering i dörrarna i form av en tunn matta. Jag har byggt billjud och var då tvungen att riva ut denna, men har dämpat dörrarna med DLS dämpmatta, både framdörrar resp bakdörrar, och detta ger mer i isolering än vad original matta gör.... Funkar troligen lika bra med vilken annan dämpmatta som helst. Dessutom ger det som tidigare nämnts bättre tryck i ljudet och en mer gedigen känsla i dörrarna...

    Nämnvärt kan dessutom vara att det skiljer extremt mycket i vägbrus mellan olika fabrikat på däcken, och ju mer man hör i bilen, desto känsligare blir det mellan olika fabrikat.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    79

    Re: Mycket oljud i 9-3 SC 2007, olika isolering för årsmodeller?

    @Johken: Mycket intressant!
    Sådan mer specifik information är guld värd.

    Det får bli dörrarna för mig med framöver, hur bökigt är det att ta bort/montera dörrsidorna?

    Hur mkt yta måste man dämpa i i dörrarna för att få ett bra resultat?
    Det gäller ju att hålla nere den extra vikten också.
    Den tunna dämpmattan jag använder väger ju 3kg/m2.
    * 9-3 SC -07 1.8t (Maptune Steg1 E85)*

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Likhet mellan olika årsmodeller på stötdämpare OG9-5
    Av SnowJim i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2022-10-25, 22:28
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-05, 01:12
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 17:53
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 22:45
  5. Väghållning i 9-5 olika på olika årsmodeller?
    Av Mackan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-12-18, 15:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •