Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Trim till min sugmotor. 2.0i

  1. #1

    Trim till min sugmotor. 2.0i

    Tjenare, funderar på att krydda till min käre sugmotor litegranna dåå den är lite för slö för att vara en saab. och här är en lista på det saker jag tänker beställa.

    fjäderbenstag.
    Kamaxlar 269/9.2
    Balanserat Lättviktssvänghjul k
    raftigare ventilfjädrar.
    öppet filter. lite bättre andning skadar väl inte?.
    JT 3" avgassystem. om det nu är nödvändigt? eller om man skulle ha ett annat avgas?
    och ett chip som höjer effekten till 145hk 200nm

    meen nu till den stora frågan. jag har läst runt lite o det sägs att man ska mappa bilen också. ett måste då man byter ut hårdvara såhär? sant, falskt?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 340

    Re: Trim till min sugmotor. 2.0i

    Vad är det för bil? årsmodell?


    Mvh

  3. #3
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 882

    Re: Trim till min sugmotor. 2.0i

    Ser att du är ny... läs detta så går allt så mycket smidigare! viewtopic.php?f=3&t=129

    Det finns folk med enormt mycket kunskap här på Stcs forum, men vi är knappast synska!

    Välkommen till ett kanon forum!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 037

    Re: Trim till min sugmotor. 2.0i

    Om det nu är en ng900 2.0 skulle jag råda dig att tvätta bilen, polera upp den och slänga ut på blocket. Dem pengarna du får för bilen och dem pengarna du hade tänkt trimma för får du en vettig Turbo bil istället.

    OM det nu är hästar du är ute efter, för sugtrimma är aldrig billigt.
    Saablös dåre

  5. #5
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 527
    Medlem#
    1469

    Re: Trim till min sugmotor. 2.0i

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Om det nu är en ng900 2.0 skulle jag råda dig att tvätta bilen, polera upp den och slänga ut på blocket. Dem pengarna du får för bilen och dem pengarna du hade tänkt trimma för får du en vettig Turbo bil istället.

    OM det nu är hästar du är ute efter, för sugtrimma är aldrig billigt.
    Kan bara hålla med där.

    Men det återstår och se vad för modell det rör sig om då.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  6. #6

    Re: Trim till min sugmotor. 2.0i

    Det är en 9000 cs -95. glömde det ;P meen just alla kör ju turbo, lite roligare med en pigg sugis ist!

  7. #7
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 527
    Medlem#
    1469

    Re: Trim till min sugmotor. 2.0i

    Är det kul att lägga 15 - 20k på en motor som ändå inte kör ifrån en turbobil? :P
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 037

    Re: Trim till min sugmotor. 2.0i

    Att alla andra kör runt med Turbo är väl inget, man kör ju för att det är kul.

    Ska du sugtrimma så sugtrimma en 6 eller 8cylindrig motor, där får du mest häst för pengarna.
    Men dem som kör BMW och tröttnar på sin effekt slänger på en stressfläkt

    Men vill du fortfarande ha en trimmad sugis (som ger respekt) och har pengar i överflöd så bör du prata med någon gammal folkrace förare, de brukar ha stor koll på trim.

    Finns säkert flera här också som kan ge dig råd.

    Men ett lättat svänghjul, starkare ventiler och fjädrar etc gör bara så du kan varva lite mera.

    Tänk istället vad du får för effekt på en 9000 2.3T om du lägger ner 15-20k.
    Där får du ut ca 290hk
    Saablös dåre

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 340

    Re: Trim till min sugmotor. 2.0i

    Maptun har nått program till en 2.0i http://maptun.se/tuningGuide.php?katego ... storder=45 Polaren hade det i sin 2.0i man märkte ju lite skillnad men inte som man gör i en turbo bil


    Mvh

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arvidsjaur, Alingsås
    Inlägg
    458

    Re: Trim till min sugmotor. 2.0i

    Nä nu är jag less på alla som tro sej veta vad bilen ska användas till eller är det kanske bara en hop med turboförsäljare som svara på såna här inlägg

    Om bilen enbart ska framföras på svenska allmän väg där högsta tillåtna hastighet är 110km/h så har man ändå ingen nytta av alla hästar och vrid som man laggt ut 20k på för att få ur en turbobil. Nä då är det ju bättre att lägga 5000-10000kr som det faktiskt handlar om och få en pigg och rolig bil som går bra i dom farter som är tillåtna. På en slingrig grusväg så blir den garanterat roligare.

    Om det nu skulle vara så att du bara är ute efter att ha en bil som går bra i riktigt höga farter eller om du är ute efter god komfort så kan jag hålla med föregående talare att du är ding om du gör dej besvär att trimma din sugmotor.

    Och som svar på frågan så bör du absolut mappa om bilen efter att du bytt kammar. Du bör nog även plana toppen och skaffa ställbara kamdrev för att få till instälningen. 3" avgassystem låter lite väl grovt. Ett riktigt grenrör kan nog däremot göra nytta.
    900i 16V 88b.
    CR 125 -03. CR 500 -02. 900i -88.

  11. #11
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 527
    Medlem#
    1469

    Re: Trim till min sugmotor. 2.0i

    Citat Ursprungligen postat av V4
    Nä nu är jag less på alla som tro sej veta vad bilen ska användas till eller är det kanske bara en hop med turboförsäljare som svara på såna här inlägg

    Om bilen enbart ska framföras på svenska allmän väg där högsta tillåtna hastighet är 110km/h så har man ändå ingen nytta av alla hästar och vrid som man laggt ut 20k på för att få ur en turbobil. Nä då är det ju bättre att lägga 5000-10000kr som det faktiskt handlar om och få en pigg och rolig bil som går bra i dom farter som är tillåtna. På en slingrig grusväg så blir den garanterat roligare.

    Om det nu skulle vara så att du bara är ute efter att ha en bil som går bra i riktigt höga farter eller om du är ute efter god komfort så kan jag hålla med föregående talare att du är ding om du gör dej besvär att trimma din sugmotor.

    Och som svar på frågan så bör du absolut mappa om bilen efter att du bytt kammar. Du bör nog även plana toppen och skaffa ställbara kamdrev för att få till instälningen. 3" avgassystem låter lite väl grovt. Ett riktigt grenrör kan nog däremot göra nytta.
    Ööhhh... Du menar att en bil med turbo i inte går att köra under 110? Du menar att det inte går att köra lagligt med en turbobil? Du tror inte det går att ha kul på en kurvig väg i måttlig hastighet om bilen har turbo?

    Antingen har du aldrig ägt en bil med turbo ELLER så har den bilen haft ofattbart dåligt chassi.

    Sedan räknas det ju lite hur fort man kommer upp i 110kmh med.

    Är det effekt man vill ha ur en två liters radfyra finns det inget som är enklare, stabilare eller roligare än överladdning.

    Vill man ha väghållning kan man kombinera det eller helt enkelt lägga kosingen på ett chassi och spöa det mesta i kurvorna.

    Låt oss räkna:
    Kammar 4-5000:- ?
    Ett portat, planat topplock ev med roligare fjädrar; 5 - 6000:- ?
    Extraktorgrenrör (alltså ett uträknat som gör nytta och inga rörbitar hopsvetsade i garaget) 3 -4000:-
    Ett till lika beräknat och välbyggt insug 3- 4000:-
    Ställbara kamdrev; 1 - 1500:-
    Mappning av någon som KAN 2 -5000:-

    Sedan var chassit kvar då om det skall vara kul att svänga...

    Skall man bara "plana toppen och ha ställbara kamdrev" får man säkert 20 > 25hk som knappt kommer att märkas.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 340

    Re: Trim till min sugmotor. 2.0i

    Citat Ursprungligen postat av V4
    Om bilen enbart ska framföras på svenska allmän väg där högsta tillåtna hastighet är 110km/h .
    Det är faktiskt 120 på vissa sträckor i sverige


    Mvh

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arvidsjaur, Alingsås
    Inlägg
    458

    Re: Trim till min sugmotor. 2.0i

    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Citat Ursprungligen postat av V4
    Nä nu är jag less på alla som tro sej veta vad bilen ska användas till eller är det kanske bara en hop med turboförsäljare som svara på såna här inlägg

    Om bilen enbart ska framföras på svenska allmän väg där högsta tillåtna hastighet är 110km/h så har man ändå ingen nytta av alla hästar och vrid som man laggt ut 20k på för att få ur en turbobil. Nä då är det ju bättre att lägga 5000-10000kr som det faktiskt handlar om och få en pigg och rolig bil som går bra i dom farter som är tillåtna. På en slingrig grusväg så blir den garanterat roligare.

    Om det nu skulle vara så att du bara är ute efter att ha en bil som går bra i riktigt höga farter eller om du är ute efter god komfort så kan jag hålla med föregående talare att du är ding om du gör dej besvär att trimma din sugmotor.

    Och som svar på frågan så bör du absolut mappa om bilen efter att du bytt kammar. Du bör nog även plana toppen och skaffa ställbara kamdrev för att få till instälningen. 3" avgassystem låter lite väl grovt. Ett riktigt grenrör kan nog däremot göra nytta.
    Ööhhh... Du menar att en bil med turbo i inte går att köra under 110? Du menar att det inte går att köra lagligt med en turbobil? Du tror inte det går att ha kul på en kurvig väg i måttlig hastighet om bilen har turbo?

    Antingen har du aldrig ägt en bil med turbo ELLER så har den bilen haft ofattbart dåligt chassi.

    Sedan räknas det ju lite hur fort man kommer upp i 110kmh med.

    Är det effekt man vill ha ur en två liters radfyra finns det inget som är enklare, stabilare eller roligare än överladdning.

    Vill man ha väghållning kan man kombinera det eller helt enkelt lägga kosingen på ett chassi och spöa det mesta i kurvorna.

    Låt oss räkna:
    Kammar 4-5000:- ?
    Ett portat, planat topplock ev med roligare fjädrar; 5 - 6000:- ?
    Extraktorgrenrör (alltså ett uträknat som gör nytta och inga rörbitar hopsvetsade i garaget) 3 -4000:-
    Ett till lika beräknat och välbyggt insug 3- 4000:-
    Ställbara kamdrev; 1 - 1500:-
    Mappning av någon som KAN 2 -5000:-

    Sedan var chassit kvar då om det skall vara kul att svänga...

    Skall man bara "plana toppen och ha ställbara kamdrev" får man säkert 20 > 25hk som knappt kommer att märkas.
    Om du tar och läser mitt inlägg några gånger till så kanske, kanske du ser att jag inte alls har skrivit att en turbobil inte går att köra under 110km/h.

    Dina uträkningar är som vanligt lika bra som körv. För övrigt så har vi inget att diskutera.
    900i 16V 88b.
    CR 125 -03. CR 500 -02. 900i -88.

  14. #14
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 015
    Medlem#
    1540

    Re: Trim till min sugmotor. 2.0i

    Citat Ursprungligen postat av V4
    För övrigt så har vi inget att diskutera.
    Härligt öppen inställning
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 037

    Re: Trim till min sugmotor. 2.0i

    V4, det är ingen som pratar illa om dig.

    Men nog 99% av alla här inne på STCS uppskattar nog en chippad Turbo bil, varesig vi får köra över 120km/h eller inte

    Det är ju så jäkla gött att gasa upp till 110km/h från 80km/h
    Saablös dåre

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    65

    Re: Trim till min sugmotor. 2.0i

    Att trimma sugmotor är inte försvarsbart ekonomiskt.
    Är det fart och effekt du söker är stressfläkt det du behöver.

  17. #17
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 015
    Medlem#
    1540

    Re: Trim till min sugmotor. 2.0i

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    V4, det är ingen som pratar illa om dig.

    Men nog 99% av alla här inne på STCS uppskattar nog en chippad Turbo bil, varesig vi får köra över 120km/h eller inte

    Det är ju så jäkla gött att gasa upp till 110km/h från 80km/h
    För att försvara V4 lite, så en riktigt trimmad sugis är inte kattskit det heller.
    Jag gillar absolut en välavstämd skrämd sugis också.

    Tyvärr kostar det betydligt mer än att få jämförbara prestanda med en enkel turbomaskin.

    Jag tyckte receptet i Denzig's första inlägg lät skapligt.
    Men ännu vassare kammar, tillsammans med en bra portning och ett extraktor-rör och rätt programvara (är det T5 i sugisarna??) kommer han ha ganska roliga 160-180 hk. Med mycket meck kan man ta sig över 200-220 hk, men då börjar tillförlitligheten att vara väl ansträngd gissar jag.
    (Finns ju långlopps-folkor som kör 200+ ur 16v 1,8 litersmotorer. De går rätt gött kan jag lova, men då sitter det smidd vev, riktiga stakar o kolvar, 110% renoverat block, proffs slipade kammar, proffsportat osv, osv.)

    Fränt men ruskigt opraktiskt på gatan.

    då blir en 300 hk turbo motor i saaben är betydligt mer praktisk, hållbar och bränsleekonomisk. Dessutom en 10-potens billigare. Minst.

    Men roligare??
    Det är en smaksak.


    Billigaste effekt är att byta upp sig till en turbo-saab.
    Men spelar inte pengarna nån roll, så what the heck. Trimma på.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  18. #18
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 015
    Medlem#
    1540

    Re: Trim till min sugmotor. 2.0i

    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Är det kul att lägga 15 - 20k på en motor som ändå inte kör ifrån en turbobil? :P
    Det är många som lägger 15-20 på sin bil och är nöjda med det.
    Frånåkt blir man alltid. Tillslut...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    lidköping
    Inlägg
    47

    Re: Trim till min sugmotor. 2.0i

    jag äger själv en 9000 2.0 suggis har tänkt själva attskräma upp denna i framtiden inte föratt jag är anti turbo tvärtom finns inget roligare men tycker personligen att det vore lite respeckt me en grym suggis...

    men om man
    chippar me maptuns steg 1
    röda spridare 2.3 kammar
    900n s 2.3 t spjällhus
    extraktor gren
    2.5" rör
    fettar insug

    ja vet ju inte men jag vill ju tro att det skule va en rätt rolig bil efter detta och så mycket skule ju inte det kosta men som sagt jag är ny på bilar så jag kan ha riktigt fel..

  20. #20
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 708
    Medlem#
    6850

    Re: Trim till min sugmotor. 2.0i

    ......
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Får man byta sugmotor till turbomoto?
    Av Tomtefar i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-09-08, 22:32
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-09, 21:47
  3. block ifrån sugmotor till turbo?
    Av j-boy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 02:37
  4. stål till mira för saab sugmotor optimalt flöde ?
    Av gascan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-08, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •