Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 76

Ämne: Kolvar T7

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    91

    Kolvar T7

    Tjo!
    Har en fråga...

    Kommer jag bli tvungen att byta till smidda kolvar för att ladda runt 1.4bar me min 9-5a, 2.3ltt 02a, me 18T aggregat??

    Motorn har gått ca 3000 mil, men hade tänkt att knåda upp han i typ 320-330hk i motorn...

    Vet att maptun hade sitt gamla steg fem så var de uppe i 330hk o då bytte de inte kolvar men så ställde de juh ner effekten på de oxå sen...

    // ea
    Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker =O)
    9-3 Aero Cab 05

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Kolla tråden lite längre ner, skapad av PATRIK 226


    Ett altenativ är ju T5, billigare än smidda.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 954
    Det verkar ju "enligt många" som att gränsen för T7:ans kolvar går någonstans just runt 330 hkr.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 571
    Jag har hört att över 300 så kan de bli problem

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Jag har sett att det t o m kan bli problem med original

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  6. #6
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Många som "hör" saker...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Många som "hör" saker...
    Men jag har sett det i verkliga livet att dom gått sönder original..

    Iofs är jag ganska övertugad om att de rasat pga yttre omständigheter.. tex en dålig tändkasett, spridare, toppackning etc. Finns inga klara bevis men dock.. de var otrimmade

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 672
    Har för mig någon från Nordic postade deras syn på "problemet" med T7-kolvar. Går nog att hitta om man söker lite.
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    685
    Det finns säkert otrimmade T5 bilar som också har haft problem. Har inte hört nå´t men det borde det ha funnits med alla dessa tusentals 9000.
    Är det inte lite väl mycket "snack" om att kolvarna i T7 är sååå dåliga. Visst är det bevisat att vissa bilar har haft kolvhaveri men jag vet inte om man behöver bli helt livrädd och hysterisk för det?

    I många bilar som idag är chippade och har uppåt den "magiska" gränsen (320-330 Hk) får väl tiden utvisa om kolvarna är så dåliga.
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    trollhättan,alingsås
    Inlägg
    404
    har 290hk i min t7 kolvar sprack inte kul

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Har för mig någon från Nordic postade deras syn på "problemet" med T7-kolvar. Går nog att hitta om man söker lite.
    Då "har du för dig" rätt:
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb...3769&highlight

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 169
    Med tanke på att SAAB har genom Hirsch "trimmade" 9-5:or som ligger runt 305Hk/420-440Nm utan att dom bytter kolvar/stakar så borde det ge en viss indikation på att problemet med att kolvarna inte orkar beror på kanske andra omständigheter än att man "bara" tittar på hur många Hk en bil ( 300,310,320hk .... ) gör .

    T.om bra kolvar går att "spika" sönder genom att man tex har en mer "aggresiv" tändningskurva än vad andra trimfirmor har , etc .

    Däremot så är det självklart intressant detta med att vanliga Aero's har en overboost på extra 20Nm under en viss tid men sen så måste "motorn" kylas ner en stund innan man kan leka lite till , frågan är ifall Hircsh bilarna har det eller ej ... med tanke på att man inte bytt kolvar i dom ?
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av prmkonsult
    Däremot så är det självklart intressant detta med att vanliga Aero's har en overboost på extra 20Nm under en viss tid men sen så måste "motorn" kylas ner en stund innan man kan leka lite till , frågan är ifall Hircsh bilarna har det eller ej ... med tanke på att man inte bytt kolvar i dom ?
    Hirschprogrammen har, mig veterligen, inte den typ av overboostfunktion som finns i standard B235R. Å andra sidan så är ju "rätt" hårdvarukomponenter utbytta till bättre doningar som tillåter denna typ av "utsvävningar"...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 169
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av prmkonsult
    Däremot så är det självklart intressant detta med att vanliga Aero's har en overboost på extra 20Nm under en viss tid men sen så måste "motorn" kylas ner en stund innan man kan leka lite till , frågan är ifall Hircsh bilarna har det eller ej ... med tanke på att man inte bytt kolvar i dom ?
    Hirschprogrammen har, mig veterligen, inte den typ av overboostfunktion som finns i standard B235R. Å andra sidan så är ju "rätt" hårdvarukomponenter utbytta till bättre doningar som tillåter denna typ av "utsvävningar"...

    Mvh

    KK
    Vilket då pekar på att kolvarna "borde" klara 305Hk unde åtminstone ett antal år utan problem , Vad är det då som gör att orginal bilar som trimmade får problem med kolvarna , visar kanske återigen som en del skrivit att det gäller att man verkligen har "koll" på prylarna runt om kring motorn/systemet/kolvarna ( spridarna,luftflödet,vevhusvent,etc ) ...

    p.s Funderar själv på att köra en STP Inject Cleaner o eventuellt plocka ner oljetråget i vinter o "titta/rengöra" lite ...
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av prmkonsult
    Vilket då pekar på att kolvarna "borde" klara 305Hk under åtminstone ett antal år utan problem , Vad är det då som gör att orginal bilar som trimmade får problem med kolvarna , visar kanske återigen som en del skrivit att det gäller att man verkligen har "koll" på prylarna runt om kring motorn/systemet/kolvarna ( spridarna,luftflödet,vevhusvent,etc ) ...

    p.s Funderar själv på att köra en STP Inject Cleaner o eventuellt plocka ner oljetråget i vinter o "titta/rengöra" lite ...
    Hej,

    Kolvarna har ju, som sagt, förbättrats m.a.p. kolvbultens infästning. Det finns ju dessutom några års historik från Troll R-bilar med snäppet högre trimningsgrad samt att man säkerligen gjort åtskilliga mils/timmars testande med program med denna och högre trimningsgrad innan man släpper dem på marknaden med full fabriksgaranti...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 169
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av prmkonsult
    Vilket då pekar på att kolvarna "borde" klara 305Hk under åtminstone ett antal år utan problem , Vad är det då som gör att orginal bilar som trimmade får problem med kolvarna , visar kanske återigen som en del skrivit att det gäller att man verkligen har "koll" på prylarna runt om kring motorn/systemet/kolvarna ( spridarna,luftflödet,vevhusvent,etc ) ...

    p.s Funderar själv på att köra en STP Inject Cleaner o eventuellt plocka ner oljetråget i vinter o "titta/rengöra" lite ...
    Hej,

    Kolvarna har ju, som sagt, förbättrats m.a.p. kolvbultens infästning. Det finns ju dessutom några års historik från Troll R-bilar med snäppet högre trimningsgrad samt att man säkerligen gjort åtskilliga mils/timmars testande med program med denna och högre trimningsgrad innan man släpper dem på marknaden med full fabriksgaranti...

    Mvh

    KK
    Sen vilken "årgång" har dom fästena förbättrats ?
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Kom på M/02 vill jag minnas.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Kom på M/02 vill jag minnas.

    Mvh

    KK
    Vart kommer denna info ifrån ?
    Det ska vara samma kolvar i alla 9-5 Aero oavsett årsmodell.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  19. #19
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Kom på M/02 vill jag minnas.

    Mvh

    KK
    Vart kommer denna info ifrån ?
    Det ska vara samma kolvar i alla 9-5 Aero oavsett årsmodell.
    Detta är oxå info jag hört i flera år.

    Mvh RZ
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    91
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Kolvarna har ju, som sagt, förbättrats m.a.p. kolvbultens infästning. Det finns ju dessutom några års historik från Troll R-bilar med snäppet högre trimningsgrad samt att man säkerligen gjort åtskilliga mils/timmars testande med program med denna och högre trimningsgrad innan man släpper dem på marknaden med full fabriksgaranti...

    Mvh

    KK
    Vad e Troll R-bilar???



    // ea
    Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker =O)
    9-3 Aero Cab 05

Liknande ämnen

  1. kolvar?
    Av dino i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-05-21, 13:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •