Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 76

Ämne: Kolvar T7

  1. #21
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Troll-R är Hirsch-trimmade bilar, exakt vilken/vilka modeller är jag osäker på

    /Rydde

  2. #22
    T7 kolvar klarar upp till 315 Hk.

    T5 har trimmats över 600 Hk

    En fråga till panelen, var går gränsen för smidda?

    Någon som har koll på olika fabrikat och kvalitet?

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av edmund
    Vad e Troll R-bilar???
    Troll R hette Hirsch "färdigtrimmade" bilar innan de blev Saab Performance by Hirsch. Värstingen Troll R Evo (om jag inte blandar ihop det nu) hade 310 hk/440 Nm. Samma hårdvara som 2,3T/305 hk.

    Fanns några varianter med 272 hk, 290 hk osv. Lite beroende på årsmodell och transmission.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Dragon
    T7 kolvar klarar upp till 315 Hk.
    Var kommer den exakta siffran ifrån?

    Smidda kolvar finns i ett antal fabrikat. Så vitt jag har lyckats luska ut är Wössner det som gäller om man är kräsen.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Vart kommer denna info ifrån ?
    Det ska vara samma kolvar i alla 9-5 Aero oavsett årsmodell.
    Ja, jag har också matats med den infon hela tiden. Men jag har samtidigt "hört" att det gjordes en förbättring av kolvbultens infästning, och jag vill minnas att det sades att den kom till M/02.

    Har för mig att Presho har lite mer detaljerad info om detta.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #26
    Om man vill byta från T7 till T5 kolvar vilken klass passar då bäst till en 9-5 Aero -01?

    Från 9000 serien finns det tre klasser: A, B, C med små diametervariationer.

  7. #27
    Det finns ingen exakt siffra.

    Enligt Maptun skall steg runt 340 Hk ha lett till att många kolvar gått sönder nära kolvringarna.

    Hirsch har lagt sig på 305 Hk troligtvis med viss hållbarhets marginal.

    Man kan då nästan ana att gränsen ligger något högre.

    Sedan var det väl någon som nämnde det där med att spikning kan förstöra även kraftigare kolvar.
    Så ett rent effektmått kanske inte är den bästa mätstocken.

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Dragon
    Det finns ingen exakt siffra.

    Så ett rent effektmått kanske inte är den bästa mätstocken.
    Hej,

    Det var lite det jag menade. Att säga "315 hk" får en nästan att tro att det är sanning. Sanningen är ju att ytterst få vet exakt a) varför T7-kolvar egentligen går sönder, b) var smärtgränsen går, c) vad man kan göra för att underlätta livet för de stackarna (service, mappning, körstil, hårdvara osv osv).

    En bra smidd kolv (alltså inte Mahle från Dalhems) får man dock spika på rätt så bra innan man knäcker...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Citat Ursprungligen postat av Dragon
    Om man vill byta från T7 till T5 kolvar vilken klass passar då bäst till en 9-5 Aero -01?

    Från 9000 serien finns det tre klasser: A, B, C med små diametervariationer.
    Rimligtvis samma klass som kolvarna i bilen redan har.
    Nu behöver ju inte klasserna stämma över motormodellerna men jag skulle gissa det..
    Om du köper de största kolvarna så är det ju bara att hona upp till den dimensionen. (några hundradelar gissar jag på)
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Rosersberg
    Inlägg
    1 130
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Vart kommer denna info ifrån ?
    Det ska vara samma kolvar i alla 9-5 Aero oavsett årsmodell.
    Ja, jag har också matats med den infon hela tiden. Men jag har samtidigt "hört" att det gjordes en förbättring av kolvbultens infästning, och jag vill minnas att det sades att den kom till M/02.
    Var det inte stakarna som ändrades?
    Hade en fin 9-5 Aero -06 :/

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av cnyb
    Var det inte stakarna som ändrades?
    Jo, nu när du säger det så är det faktiskt så. Grävde upp tråden som Presho postade i.

    Således: samma kolvar i B235R oavsett årsmodell, men stakarna fick en bättre konstruktion av infästningen till kolvbulten.

    Man är trött ibland på kvällskvisten. Eller kan det vara all Esberitox, Ipren, C-vitamin och Noskapin jag har smällt i mig?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    685
    Det är inte alls samma kolvar oavsett årmodell. Det var tydligen en annan kolv på de tidiga SE-modellerna.
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    trollhättan,alingsås
    Inlägg
    404
    Citat Ursprungligen postat av prmkonsult
    Med tanke på att SAAB har genom Hirsch "trimmade" 9-5:or som ligger runt 305Hk/420-440Nm utan att dom bytter kolvar/stakar så borde det ge en viss indikation på att problemet med att kolvarna inte orkar beror på kanske andra omständigheter än att man "bara" tittar på hur många Hk en bil ( 300,310,320hk .... ) gör .

    T.om bra kolvar går att "spika" sönder genom att man tex har en mer "aggresiv" tändningskurva än vad andra trimfirmor har , etc .

    Däremot så är det självklart intressant detta med att vanliga Aero's har en overboost på extra 20Nm under en viss tid men sen så måste "motorn" kylas ner en stund innan man kan leka lite till , frågan är ifall Hircsh bilarna har det eller ej ... med tanke på att man inte bytt kolvar i dom ?
    är du riktigt säker på att det är samma kolvar ta reda på det ska vi se om din teori stämmer

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Aerofreak
    Det är inte alls samma kolvar oavsett årmodell. Det var tydligen en annan kolv på de tidiga SE-modellerna.
    Samma i B235 var det som åsyftades.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    685
    Skriv det då
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Aerofreak
    Skriv det då
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Således: samma kolvar i B235R oavsett årsmodell, men stakarna fick en bättre konstruktion av infästningen till kolvbulten.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Varför påstår då många att kolvar från -02 och framåt håller mycket bättre?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  18. #38
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 672
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Varför påstår då många att kolvar från -02 och framåt håller mycket bättre?
    M.V.H.
    Det är ett sätt att rättfärdiga sitt trimmande av T7-motorer
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Varför påstår då många att kolvar från -02 och framåt håller mycket bättre?
    Hej,

    Vi är ju många som spekulerar i det där, medan bara ett fåtal "vet".

    Tänkbara orsaker är:

    - förändringen av staken/kolvbultens infästning förbättrar hållbarheten
    - förändrade rekommendationer avseende serviceintervall/oljebyten
    - ökad kunskap hos de olika trimfirmorna

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #40
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Rosersberg
    Inlägg
    1 130
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Aerofreak
    Det är inte alls samma kolvar oavsett årmodell. Det var tydligen en annan kolv på de tidiga SE-modellerna.
    Samma i B235 var det som åsyftades.
    Finns något annat?
    Hade en fin 9-5 Aero -06 :/

Liknande ämnen

  1. kolvar?
    Av dino i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-05-21, 13:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •