Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: All olja rann ur efter oljebyte

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    322

    All olja rann ur efter oljebyte

    Hej,
    skulle byte olja igår tänkte jag, eftersom det var 1000 mil sen senaste bytet. Allt gick bra till jag skulle starta motorn då jag hör ett tydligt skvalpande ljud.
    Slänger mig genast ner på knän och till min förvånan ser jag 4l olja under bilen på garagegolvet.

    Såg nu att den gamla packningen från oljefiltret satt kvar, där har alltså varit dubbla oljefilterpackningar.
    Men frågan är; kan det verkligen gjort så 4l olja pumpats ut på mindre än 15 sekunder?

    Gäller min 9-3 2,0t 2002:a

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    310

    Re: All olja rann ur efter oljebyte

    hmmmmm tycker mer det låter som att du glömt sätta i plugen igen, byte du ojefiltret? tat av det gamla och sen glömt sätta det nya? sen det med dubbla pakningar, så kan det hända att det små droppar i så fall, men det kan inte rinna ut 4 liter på 15 sec. totalt omöjligt... mvh micke
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    322

    Re: All olja rann ur efter oljebyte

    Nix, pluggen satte jag i.

    Ja, jag bytte oljefilter. Tog av det gamla och satte i det nya. (DOCK med misstaget: dubbla o-ringar)

    Om jag glömt pluggen skulle väll oljan runnit ur direkt när jag hällde på den.

    Var inne och åt o.s.v. i 2h innan jag gick ut och startade motorn, då hade ändå oljan stått i motorn 2h.
    Det var alltså inte förän jag startade motorn som jag hörde ett skvalpande ljud och all olja rann ut.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    322

    Re: All olja rann ur efter oljebyte

    Vågar jag starta motorn nu när jag tagit ur den andra o-ringen från det gamla filtret?

  5. #5
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: All olja rann ur efter oljebyte

    Har du satt dit filtret på rätt sätt & fyllt på olja så borde det väl gå bra att starta... eller hur menar du

    Vill inte va oförskämd nu... man kan inte kunna allt på en gång, men det verkar som det blir en del strul när du mekar om man kollar dina trådar, ta det lugnt & tänk dig för innan du sätter ihop allt så ska du se att det går bättre!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    322

    Re: All olja rann ur efter oljebyte

    Haha, det är sant så. Har haft en hel del otur igår.

    Råkade sätta dit filtret med dubbla o-ringar. Såg inte att det gamla satt kvar från det gamla filtret.
    Men det jag undrar är; är det anledningen till att all olja rann ur när jag startade motorn? eller kan det vara någon slang som gått av eller liknande?

  7. #7
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: All olja rann ur efter oljebyte

    Det borde väl synas om det var vid packningarna det läckte?

    Sätt dit filtret ordentligt & på rätt sätt! Endast en packning såklart, smörj tätningsytan med lite motorolja med fingret, dra dit oljefiltret (endast med handkraft) häll på olja till rätt nivå, starta bilen, kolla så att oljetryckslampan slocknar, kolla efter läckage under bilen! Ser du nåt läckage så stanna direkt!

  8. #8
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234

    Re: All olja rann ur efter oljebyte

    När jag byter oljefilter så torkar jag alltid av anliggningsytan på oljefilterhuset då är det omöjligt att man missar packningen från oljefiltret sitter kvar. Men det har jag aldrig varit med om att det gör.
    Så torka av anliggningsytan och smörj in oljefiltrets o-ring med lite olja dra åt det och fyllt på 4l olja igen och testa.

    EDIT: Börne hann före hehe
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  9. #9
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: All olja rann ur efter oljebyte

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    När jag byter oljefilter så torkar jag alltid av anliggningsytan på oljefilterhuset
    Men du la till detta som jag glömde, jag torkar alltid rent så att man vet att det inte är en massa skit som kan ställa till det!

    Renlighet är viktigt inte bara gällande sin egen hygien utan även när man mekar!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    322

    Re: All olja rann ur efter oljebyte

    Hmm...gjorde så igår. Tog bort den gamla packningen, torkade av anliggningsytan och smörjde med lite olja på o-ringen. Monterade med handkraft.

    Vet dock inte om jag vågar starta nu? Med tanke på att all olja sprutade ur på mindre än 15 sekunder förra gången.

    Tänk så gör det likadant denna gången? Bottenpluggen är utesluten, den sitter stenhårt med ny koppar-ring.

  11. #11
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: All olja rann ur efter oljebyte

    Kan du inte se nåt uppenbart fel så har du ju inget val annat än att starta bilen & se vad som händer, be någon starta medan du kollar under bilen om du är osäker!

  12. #12
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234

    Re: All olja rann ur efter oljebyte

    Citat Ursprungligen postat av olof102
    Hmm...gjorde så igår. Tog bort den gamla packningen, torkade av anliggningsytan och smörjde med lite olja på o-ringen. Monterade med handkraft.

    Vet dock inte om jag vågar starta nu? Med tanke på att all olja sprutade ur på mindre än 15 sekunder förra gången.

    Tänk så gör det likadant denna gången? Bottenpluggen är utesluten, den sitter stenhårt med ny koppar-ring.
    När du säger stenhårt. Så börjar jag misstänka att du kan ha dragit sönder oljetråget. 25Nm skall oljepluggen dras med. Drar man hårdare så kan oljetråget spricka.
    Men starta du bilen och titta under som Börne säger.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  13. #13
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: All olja rann ur efter oljebyte

    Citat Ursprungligen postat av olof102
    Bottenpluggen är utesluten, den sitter stenhårt
    Du vet att pluggen bara ska dras med 25Nm väl, & det är inte så hårt, det är lätt hänt att du spräcker tråget annars & det är inte så kul då det är dyrt!

    Edit: Nu hann du först...

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    322

    Re: All olja rann ur efter oljebyte

    Nej nej, jag menade inte så hårt. Den sitter där LAGOM hårt skulle jag uttryckt mig.
    Däremot var det ett helvette att lossa den för den satt som berg.

    Men om där skulle varit nån skada på tråget borde väll oljan läckt i såfort jag hällt i den?
    det spruta ju inte ut förän jag startade.

  15. #15
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234

    Re: All olja rann ur efter oljebyte

    Citat Ursprungligen postat av olof102
    Nej nej, jag menade inte så hårt. Den sitter där LAGOM hårt skulle jag uttryckt mig.
    Däremot var det ett helvette att lossa den för den satt som berg.

    Men om där skulle varit nån skada på tråget borde väll oljan läckt i såfort jag hällt i den?
    det spruta ju inte ut förän jag startade.
    Behöver inte läcka som ett soll. Kan fukta lite grann för att sedan med lite oljetryck spruta ut. Men Starta du bilen och lägg dig och titta under efter något läckage. Svårare än så är det inte.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  16. #16
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: All olja rann ur efter oljebyte

    Ut & starta skitet bara.... du VET ju att du hade monterat filtret fel eller hur, du hade inte pillat med nåt annat som har med motoroljan att göra, du har nu satt tillbaka grejerna korrekt, bara att starta & kolla snabbt om du ser nåt, stanna direkt isåfall. Men jag tror det kommer gå bra nu när det tätar som det ska vid filtret!

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    322

    Re: All olja rann ur efter oljebyte

    Haha, skulle nog inte vilja starta bilen när jag ligger under med tanke på att ALL olja spruta ut under loppet av 10 sekunder förra gången.
    Jag bokstavligen hörde hur det plaska mot golvet.

    Men jag har väll inget annat val. Det är sant som du säger att jag vet att filtret var monterat fel. Men sitter inte filtret högre än tråget, som om felet skulle legat där borde väll inte all olja sprutat ur?

  18. #18
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: All olja rann ur efter oljebyte

    Citat Ursprungligen postat av olof102
    Men sitter inte filtret högre än tråget, som om felet skulle legat där borde väll inte all olja sprutat ur?
    Du har ju ett oljetryck när motorn är igång som gör att om de är ett hål någonstans trycks oljan ut oavsett om det är ovanför tråget eller ej!

    Sitt inte & fundera så in i helvete utan gå ut & testa nu...

    Skulle det läcka får du ju felsöka mer noggrant, men du får ju aldrig veta om du inte startar!

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Visby, Gotland
    Inlägg
    78

    Re: All olja rann ur efter oljebyte

    Har du kollat att vekligen all olja runit ur? Menar det blir en stor pöl av bara EN liter.

    Aldrig råkat välta ut ett glas vatten tillexempel??

    Inte så bra att hälla på 4 liter olja om det redan finns 3 liter kvar i tråget..
    SAAB 9-3 2.0T Sport -99 http://www.garaget.org/?car=96100

  20. #20
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: All olja rann ur efter oljebyte

    Citat Ursprungligen postat av Skalman88
    Har du kollat att vekligen all olja runit ur? Menar det blir en stor pöl av bara EN liter.

    Aldrig råkat välta ut ett glas vatten tillexempel??

    Inte så bra att hälla på 4 liter olja om det redan finns 3 liter kvar i tråget..
    Tänkte också på det, men har inte skrivit något.... om du har fyllt på 4 liter igen så kolla oljan INNAN du startar, för det är inte bra med för mycket olja!

    Som sagt så blir en liter olja en rejäl pöl på golvet! Fyra liter blir en jättepöl!

Liknande ämnen

  1. Oljebyte 2,0t 9000-98 Rekomendation av olja.
    Av anze i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 00:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •