Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Startproblem 9000 2.0t -98

  1. #1

    Startproblem 9000 2.0t -98

    Hej

    I måndags tvärdog bilen på väg till jobbet. Första åtgärden var att testa med en annan tändkassett vilket tyvärr inte hjälpte. Efter att bilen bogserats hem så har jag bytt bränslepump men bilen vill fortfarande inte starta. Om bilen fått stå en liten stund så startar den först men den dör 1 sekund senare. Det finns liksom ingen tomgång. Försker jag starta igen direkt efter ett misslyckat startförsök så tänder den inte alls.

    Jag har mätt så det finns spänning vid pumpen. Voltmetern ger endast utslag när jag försker starta bilen. Om jag bara vrider startnyckeln till tändläget visar voltmetern inget och jag hör inte heller pumpen.

    Ska det endast finnas spänning vid startförsöket ? Slutar pumpen att gå när den byggt upp tillräckligt med tryck ?

    Pumpen startar om man ger den ström direkt så den verkar fungera. Jag har även testat att bygla startreläet men det blir ingen skillnad. Man kan även tydligt höra att reläet klickar när nyckeln vrids till tändläget

    Någon som har några bra tips ?

    mvh Martin

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Startproblem 9000 2.0t -98

    Du har väl larmat på och sedan av så att du disarmerar startspärren?

    Fungerar instrument och instrumentbelysning i såväl tänd- och startläge?

    Om inte skulle jag tippa att du lider av en defekt tändlåskontakt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3

    Re: Startproblem 9000 2.0t -98

    Alla instrument inklusive belysning verkar fungera som de ska. Jag ska dock dubbelkolla det och startspärren idag.

    Angående tändninglåset så har returfjädern gett sig för några veckor så jag vrider alltid tillbaks det manuellt eller bilen startat. Kan detta vara kopplat till om tändlägeskontaken är dålig ?


    Någon som vet när pumpen ska ha spänning? Så fort tändningen är på eller först när man startar ?
    Hur kan man testa om motorn får bränsle ? Om man tar av tändstiften efter ett par misslyckade startförsök så borde de väl vara fuktiga av bränsle, om motorn får bränsle men inte startar ?

    Jag testade förövrigt att koppla spänning på den gamla pumpen för att se om den behövde bytas. Den visade sig vara helt död


    mvh Martin

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Startproblem 9000 2.0t -98

    Citat Ursprungligen postat av martinN
    Angående tändninglåset så har returfjädern gett sig för några veckor så jag vrider alltid tillbaks det manuellt eller bilen startat. Kan detta vara kopplat till om tändlägeskontaken är dålig ?
    Ja, det handlar om samma del. Den fjädern sitter i tändningslåsets strömbrytardel/bottenkontakt så den åker du ändå på att byta. Det går snabbt att elda upp startmotorn om du skulle missa att vrida tillbaka någon gång.

    Finns en tråd i FAQ om hur du byter denna: http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=30&t=262940
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5

    Re: Startproblem 9000 2.0t -98

    Problemet löst! Det var startspärren som bråkade. Man borde börja med att leta efter de enkla felen...

    Jag funderar på att byta tändlåskontakt i vilket fall. Det är ett irriterande fel och så fort man lånar ut bilen till någon kommer det säkert bli problem

    mvh Martin

Liknande ämnen

  1. Startproblem 9000
    Av Fejty i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2022-03-30, 22:13
  2. [LÖST] Startproblem 9000 CSE -95
    Av Turbo Lunkan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-01-09, 00:14
  3. [LÖST] Startproblem 9000
    Av TopSecret i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 10:16
  4. [LÖST] Startproblem 9000 -97
    Av LM i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-11-13, 11:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •