Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hur monterar man en "Hajfena" OG9-5

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Hur monterar man en "Hajfena" OG9-5

    Då min 9-5 saknar antenn och mottagningen till Radion är dålig tänkte jag köpa en s.k Hajfena ifrån Speedparts.

    Men hur monterar man en sådan? Är det bara klistra på taket och på något magiskt sätt så får bilen bra mottagning?

    Mvh
    Saablös dåre

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    39

    Re: Hur monterar man en "Hajfena" ?

    Radioantennen sitter i bakrutan om du har en sedan och i sidorutorna i bagaget om du har en kombi. Det är dock sällan bägge sidor är inkopplade på kombin. Det kan vara så att du har fått en skada på någon av "trådarna" som går i rutan och därför har fått sämre mottagning. Har också för mej att det ska finnas en antennförstärkare som kan vara värd att undersöka.

    Hajfenan som sitter på från fabrik är antenn för GPS och mobiltelefon, endast mobiltelefon eller bara en plastbit. Den du syftar på hos Speedparts verkar kräva strömförsörjning då den säkert innehåller en antennförstärkare. Och naturligtvis måste den anslutas med antennkabel till radion. Vet inte hyr mycket jobb det kan vara men att riva ner innertaket och borra i taket tycker jag känns mindre lockande.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 146
    Medlem#
    8758

    Re: Hur monterar man en "Hajfena" ?

    Citat Ursprungligen postat av nilsemil
    Radioantennen sitter i bakrutan om du har en sedan och i sidorutorna i bagaget om du har en kombi. Det är dock sällan bägge sidor är inkopplade på kombin. Det kan vara så att du har fått en skada på någon av "trådarna" som går i rutan och därför har fått sämre mottagning. Har också för mej att det ska finnas en antennförstärkare som kan vara värd att undersöka.

    Hajfenan som sitter på från fabrik är antenn för GPS och mobiltelefon, endast mobiltelefon eller bara en plastbit. Den du syftar på hos Speedparts verkar kräva strömförsörjning då den säkert innehåller en antennförstärkare. Och naturligtvis måste den anslutas med antennkabel till radion. Vet inte hyr mycket jobb det kan vara men att riva ner innertaket och borra i taket tycker jag känns mindre lockande.
    Saabs original hajfena är en GSM-antenn, inte en FM-radioantenn.

    FM-antennerna ligger i glaset på vänster och höger sida på kombin (två st i bakrutan på sedanen). Som standard i Sverige var bara antennen på höger sida inkopplad på kombin, och den ena i bakrutan på sedanen. Den var kopplad till en enkanals antennförstärkare (som sitter i taket på kombin). Som extrautrustning (tills AS2/AS3) finns (fanns?) det ett tvåkanals antennförstärkarkit, c:a 1500:-, som kan lyssna på båda antennerna som är styrd ifrån AS2/AS3. Om du ska leta på skroten efter tvåkanalaren så kan du på kombin titta efter om antennanslutningen högst upp på vänsterrutan är inkopplad till en knapp med en tråd som går in under innertaket. Högerrutan är alltid ansluten, så titta där. Gissningsvis är tvåkanalaren ganska ovanlig i Sverige men den var standard i t.ex. USA. Den ger en klar förbättring på kombin och är ganska lätt att installera. AS1 kan dock inte använda tvåkanalaren.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Hur monterar man en "Hajfena" ?

    Är en sedan jag har.

    Då detta verkar vara över min förmåga får jag leva utan Radio och köra på mina Volbeat skivor istället

    Tackar för era svar.
    Saablös dåre

  5. #5

    Re: Hur monterar man en "Hajfena" ?

    Hur är det med kabeldragning? På en 9-5 som endast har en hajfena utan funktion fabriksmonterad, finns där färdigdragen antennkabel och matning under taket för t ex GPS antenn?
    _________________________
    SAAB 9-5 SC Vector 2,3t 2004

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    938

    Re: Hur monterar man en "Hajfena" ?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Är en sedan jag har.

    Då detta verkar vara över min förmåga får jag leva utan Radio och köra på mina Volbeat skivor istället

    Tackar för era svar.
    har du org. huvudenhet i bilen?
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  7. #7

    Re: Hur monterar man en "Hajfena" ?

    Tillverkas det 9-5or utan antenn i rutorna?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    11

    Re: Hur monterar man en "Hajfena" ?

    Någon som har en bra beskrivning på hur man lossar på innertaket så att man kommer åt hajfenan och kan byta ut den. Har en 9-5 -01 (Kombi).

    Edit: Efter lite sökning hittade jag en länk som beskriver stegen.
    http://saabworld.net/f29/saab-9-5-ro...on-system-454/

    Det är ju inte alltid så lätt att lossa på plastdetaljer utan att spännen går sönder. Någon som har lite mer detaljerad beskrivning med saker att tänka på.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •