Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saab 9-5 2.3t -98 Vit rök

  1. #1

    Saab 9-5 2.3t -98 Vit rök

    Jag har en Saab 9-5 2.3t -98 som gått ca 17000mil.
    Häromdagen blev den väldigt slö och när jag varvade över 2000 varv så kom det ett stort vitt rökmoln ur avgassystemet.
    Bilen går bra att köra under 2000 varv, blir inte varm eller likn.
    Personligen tycker jag att de flesta symptom tyder på turboras, utom just att det är vit rök istället för blårök.
    Vet att det finns många trådar om detta ämne, men inte hittat något som passade in precis på min.
    Skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig med detta, har kommit över en turbo och tänkte byta den i helgen, någon som har några bra tips för just 9-5:an?
    Tack på förhand!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    707

    Re: Saab 9-5 2.3t -98 Vit rök

    Det kan inte vara så att det är topppackningen som gått? då tappar man ju effekt pga mindre komp. är det turbon borde det vara blårök.

    vit rök brukar oftas vara vatten.

    har du kollat kylvattnet omdet är missfärgat eller lukar annolunda? kollat så oljan inte är missfärgad?

    angående turbon kan du ju kolla om där finns onormala glapp och om det finns olja i tryckröret/slangen.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  3. #3
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 930

    Re: Saab 9-5 2.3t -98 Vit rök

    Citat Ursprungligen postat av crettin
    Personligen tycker jag att de flesta symptom tyder på turboras, utom just att det är vit rök istället för blårök.
    Antagligen har du helt rätt att det är din turbo... läcker det igenom lite olja ryker det blått, men om det läcker igenom mycket olja ryker det vitt, är det en tjock vit rök som fyller allt bakom dig?

    Jag satsar på turbon... min fyllde hela vägens bredd med riktigt tjock vit rök när min turbo havererade!

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 930

    Re: Saab 9-5 2.3t -98 Vit rök

    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    är det turbon borde det vara blårök.

    vit rök brukar oftas vara vatten.
    Som du ser i mitt andra inlägg så är det inte så enkelt att bara säga att det är vatten vid vitt & turbo vid blått!

  5. #5

    Re: Saab 9-5 2.3t -98 Vit rök

    Det var skönt att höra. Var orolig för att det kunde vara topplocks-packningen som gått, men vattnet och oljan var precis som dom brukade.
    Det stämmer precis med röken, en tjock vit rök som gör det nästan omöjligt för eventuella stackare som ligger bakom att se något alls.

    Men om det nu är så, är det möjligt att köra bilen några mil om man ligger på lågt varvtal och tar det lugnt, eller kommer det att skada motorn?

    Tack för snabba svar!

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 530
    Medlem#
    8163

    Re: Saab 9-5 2.3t -98 Vit rök

    Motorn kommer inte må bra av vidare körning. Den har säkert redan dragit rejält med olja i ic, insugsrören och spjällhuset på väg in i motorn, och detta behöver rengöras vid turbobyte. Även katalysatorn har fått sig sin beskärda del. Om du fortsätter köra så kommer påfrestningarna att öka på ffa spjällhus och katalysator, och då utgår jag ifrån att du ofta kollar så oljan ligger mellan min och max på oljestickan.
    /Johan

  7. #7

    Re: Saab 9-5 2.3t -98 Vit rök

    Okej, då ska jag kanske vara försiktig med det. Men gäller detta även om den inte ryker? För som sagt, ligger jag under 2000 varv så ryker den ju ingenting alls, och den drar heller ingen olja.

  8. #8
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 930

    Re: Saab 9-5 2.3t -98 Vit rök

    Citat Ursprungligen postat av crettin
    Okej, då ska jag kanske vara försiktig med det. Men gäller detta även om den inte ryker? För som sagt, ligger jag under 2000 varv så ryker den ju ingenting alls, och den drar heller ingen olja.
    Det bästa rådet är ju såklart att inte köra bilen om du inte absolut måste!

  9. #9

    Re: Saab 9-5 2.3t -98 Vit rök

    Okej.
    Tack så jättemycket för hjälpen och de snabba svaren.
    Ska se om jag får tag på en bilkärra till helgen istället.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •