Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Weekend Italien

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    792

    Weekend Italien

    Tjejen fyller 30 i sommar, så jag fundera på att ge henne en weekend i Italien, för jag vet att hon verkligen vill åka dit. Hon vill gärna åka till Rom, men jag tycker ju Venedig ser roligare ut, skiljer en del i pris också. Jag vet att det är ju hennes present men... man är ju inte gjord av pengar heller.

    Men kanske är det nån här som varit i Italien och har några tips om ställen eller vad som helst som är bra att veta om man åker dit?
    Vad kostar det att äta på restaurang etc.
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 689

    Re: Weekend Italien

    Citat Ursprungligen postat av Eyeball
    Men kanske är det nån här som varit i Italien och har några tips om ställen eller vad som helst som är bra att veta om man åker dit?
    Vad kostar det att äta på restaurang etc.
    Jag har inte varit i Venedig själv men blev nyligen avrådd av en kollega från att åka dit: En extremt dyr turistfälla enligt honom och en ordinär lunch för två på en mellanklassrestaurang hade gått på motsvarande 1200 kr vilket han suckande noterade då ett annat par i resesällskapet klagade över att de Big Mac det köpt kostat "hela 90 kr".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    207

    Re: Weekend Italien

    Jag har varit på båda platserna, Venedig är ganska skitigt och inte så najs som man tror. jag upplevde inte Rom dyrare än Venedig men jag gick inte på de finaste ställena.

    Men båda plasterna är en väldig turistkälla, så det går inte att komma undan någonstans.

    Rom har lite ju lite mer att erbjuda. Fina kvarter utanför centrum och inte bara en stad på vatten. Tar ni er ut i de mindre kvarteren så är det nog inte lika dyrt. Leta upp italienarnas restauranger

    Min syster var nyss i Italien i 3v delvis pga. askmolnet. Men de bodde i en liten stad utanför Rom, Som hette Cori, väldigt najs sa hon. De hade 20-30 min in till Rom. Mysig stad med fin mat, var med i Solens mat på SVT.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 970

    Re: Weekend Italien

    Venedig är kanske inte direkt billigt men att en BigMac skulle kosta 90 spänn stämmer inte. Kostar samma som i resten av Italien vilket förra året var lite svettigt när euron stod i 11,50.
    Man kan ganska lätt hitta en lunchpizza för 10 Euro och får då äta den med typisk utsikt.
    Venedig upplever jag inte heller som så skitigt som alla brukar säga.
    Italienarna putsar och fejar ganska bra på sin turistfälla och numera häller man inte avlopp rakt ut i kanalen.
    Givetvis blir kaffet ganska dyrt om man slår sig ner på kaffe vid Marcusplatsen men vad förväntar man sig egentligen?
    Jag hade nog valt Rom även om jag aldrig varit där. Venedig är lite enformigt och passar bättre som endagsresa från badorterna lite utanför.
    Fredrik J

  5. #5
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 355
    Medlem#
    6413

    Re: Weekend Italien

    2 kaffe och 2 kakor på finare fik i Rom, 320kr
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    792

    Re: Weekend Italien

    Fyfan, man kanske skulle åka till kolmården istället

    Får la se då, kanske bättre å satsa på landsbygden.
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    160

    Re: Weekend Italien

    Venedig är väl inte särskilt skitigt? Det var det inte när jag var där för 2 år sedan iallafall. Vill man ha det skitigt ska man åka till Neapel. Italiens r*vhål.
    Dyrt? Det beror väl på vad man har för budget. Man kan ju undvika kaffet på Marcusplatsen om man vill. Går man bara nåt kvarter bort kan man äta för normala pengar på en restaurang.
    Man kanske ska undvika de värsta sommarmånaderna om man inte gillar att svettas. Det var 37 grader varmt när vi var där. Det "kommunala" vattnet i Venedig funkar fint att dricka så det finns ingen anledning att köpa "finvatten" för dyra pengar.
    Att det är mycket folk och duvor överallt bör man också vara införstådd med.
    Åker ni dit så hoppa gondol-rajden och ta en rundtur med taxibåt istället.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    792

    Re: Weekend Italien

    När är bästa tiden då? funkar det att åka typ september- oktober? Borde väl vara ganska okej väder fortfarande?
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 406
    Medlem#
    3020

    Re: Weekend Italien

    Citat Ursprungligen postat av Eyeball
    När är bästa tiden då? funkar det att åka typ september- oktober? Borde väl vara ganska okej väder fortfarande?
    Var där i oktober i fjol, kändes underligt att gå i shorts och typ 24 grader varm. Så svaret på frågan är absolut ja. Samt attdet är lite turister.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    751

    Re: Weekend Italien

    Jag var i Bergamo för 2 år sedan. Riktigt fin stad. Särkilt den gamla deln. Går att flyga med Ryan Air dit. Kanske något värt att kolla upp?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  11. #11
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903

    Re: Weekend Italien

    Om det bara är antingen Rom eller Venedig som gäller hade jag valt Rom. Det är ju dit din flickvän vill åka & det är en present till just henne!

    Har själv inte varit i Rom, men jag har varit 5 - 6 gånger i Venedig, kommer inte ens ihåg exakt nu, varit där 2 gånger i vuxen ålder sen resten som barn/ungdom med föräldrarna då vi alltid semestrade på Union Lido i Cavallino som ligger i närheten!

    Venedig skulle jag vilja åka till mer för att det är jäkligt intressant att se hur det är uppbyggt, sista gången jag var där sket jag i allt vad Rialto bron & skit heter & bara gick i motsatt riktning från alla turistfällor & det gav mig mer än att titta på duvor på Piassa San Marco, olika kyrkor & palats osv!

    Sen är prisnivån ganska hög som redan nämnts! Finns nog ingen stad i Italien där man äter så dåligt som i Venedig! Detta beror säkert på att den största delen av alla turister bara stannar en eller två dagar för att sedan fortsätta vidare. Därför finns det ingen anledning för restaurangerna att laga god mat som får kunderna att komma tillbaka? Det går att äta bra, men man får betala ett högre pris!

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 250

    Re: Weekend Italien

    Håller med i mycket som skrivs ovan.
    Venedig är en upplevelse, men en ganska enformig sådan. En-två dagar är nog rätt lagom.
    Det råder mycket hästhandel i Venedig. Du behöver inte ens propsa för det i flera fall, utan tillhör närmast rutinerna.
    Vi hamnade i prisförhandling om allt från maten på restaurang till transport. Och jag håller med det som nämnts tidigare: Skippa gondol-turen, ta en taxibåt istället och lägg pengarna du sparar in på något annat istället.

    Tyvärr är allt, av naturliga skäl, så turistfixerat vilket tydligt märks på servicen. Som någon nämnde tidigare så vet de ju om att det bara är högst tillfälliga gäster som besöker deras restaurang etc så servicenivån och kvalitén på maten kan vara mycket ojämn.

    När ni ändå är i Italien kan jag bara rekommendera Toscana.
    Vi hade tyvärr inte möjlighet att stanna där i flera dagar, men det hade vi gärna gjort. Så vackert att man tappar andan.

    Är tjejen sedan bilintresserad så behöver jag knappast tipsa om Modena (Pagani och Ferrari) och Sant'Agata (Lamborghini).
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  13. #13
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903

    Re: Weekend Italien

    Citat Ursprungligen postat av Mr Dezent
    När ni ändå är i Italien kan jag bara rekommendera Toscana.

Liknande ämnen

  1. Weekend i STHLM - vad göra?
    Av Hjulspinn i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-22, 13:13
  2. Weekend i tällberg
    Av Stranna i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 22:27
  3. Saab Clubs Weekend 13-15:e juni - nån som ska dit?
    Av Magnus K i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2003-06-13, 18:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •