Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Överföra kontakter/telefonnummer till ny mobil

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273

    Överföra kontakter/telefonnummer till ny mobil

    Vad är enklaste sättet att överföra sina telefonnummer och kontakter till en ny mobil. Det är från en Sony Ericsson lur till en annan. Så jag trodde man enkelt kunde ta en backup via PC suite och då få en .dbk fil som man sen lätt överför och installerar i den nya. Men det verkar ju inte gå?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Överföra kontakter/telefonnummer till ny mobil

    Gjorde operationen förra veckan och höll på att bli galen innan det lyckades..

    SÅ gjorde jag
    1. Synka gamla telefonen med outlook via PC-suite.
    2. Avinstallera PC-suite för gamla telefonen
    3. Installera PC-suite för nya telefonen
    4. Synka nya telefonen med outlook via nya PC-suite

    Nu finns alla kontakter i nya telefonen, dock i en salig röra eftersom det blev något knas med sorteringen i samband med synkningen. Vissa är sorterade på förnamn och andra på efternamn.... Misstänker att det har å göra med hur dom är inlagda från början
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273

    Re: Överföra kontakter/telefonnummer till ny mobil

    Varför avinstallerade du det gamla PC syncen? Jag har både gamla och nya installerat nu, blir det kanske nåt knas då?

    Jag fick en "snilleblixt" nyss. Jag skapade en ny katalog för kontakter i Outlook och synkade min gamla telefon dit. På det sättet fick jag en ny katalog med bara mina telefonkontakter utan att förstöra mina PC-kontakter.

    Sen skulle jag då synka in dessa kontakter i den nya telefonen. Då går det inte att välja vilken katalog som man ska synka från...utan den tar standardkatalogen rakt av! Man kan ju bli tokig på dessa jävla telefoner!

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Överföra kontakter/telefonnummer till ny mobil

    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Varför avinstallerade du det gamla PC syncen? Jag har både gamla och nya installerat nu, blir det kanske nåt knas då?
    Fick det inte att funka med synkningen av nya telefonen förrän jag avinstallerade PC-suite för gamla telefonen.

    Ska kanske tilläggas att min gamla telefon hade en nyare version av PC-suite än den version som skulle avändas till nya telefonen. PC-suite är alltså inte bakåtkompatibelt
    Min "nya" telefon är en lånetelefon som antagligen är äldre än min "gamla" telefon.

    Jag är ganska säker på att du i PC-suite kan välja vilken adressbok du vill synka mot. Om inte annat kan du prova att exportera kontakterna till outlook express och sedan synka mot outlook express.

    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Man kan ju bli tokig på dessa jävla telefoner!
    De orden känner jag igen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273

    Re: Överföra kontakter/telefonnummer till ny mobil

    Tack för hjälpen SaabAero.

    Jag lyckades till sist. Microsofts Active sync som man använder ihop med en SE Xperia går inte att ändra katalog för att synka mot, den är verkligen låst till just standardkatalogen "kontakter". Fan vad 2010 det känns!!

    Men jag flyttade mina Outlook kontakter till en ny katalog istället och låter telefonkontaterna ligga i "Kontakter", då går det bra.

    Slutet gott, allting gott. Fast jag kommer nog få en mindre hjärnblödning av att använda det här mobileländet

  6. #6
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132

    Re: Överföra kontakter/telefonnummer till ny mobil

    Hmm.. Verkar inte det där med att synca hit och dit onödigt krångligt?

    Ingen som använt funktionen att kopiera telefonboken till minneskortet? Har jag gjort vid mina två senaste byten mellan SE-telefoner och det funkar utmärkt utan minsta krångel.

    1. Sätt i ett minneskort (Om du inte redan har ett....)
    2. Gå till Kontakter och klicka på knappen "Alt."
    3. Gå längst ner i menyn som kommer upp och välj "Mer"
    4. Längst ner i nästa meny med. Välj "Avancerat"
    5. I Nästa meny så kan du nu välja "Kopiera till Minneskort" Gör detta...
    6. flytta minneskortet till nya mobilen
    7. Följ steg 2-4 men välj nu istället "Återställ från minneskort"
    8. Klart!

    Du kan ju självklart flytta filen som sparats på minnekortet till nåt annat minneskort om du vill. Kommer inte exakt ihåg vart den ligger men heter nåt i stil med phonebook.pbk eller nåt...
    Men måste ha samma sökväg och namn på nya kortet om telefonen ska kunna återställa den...
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Överföra kontakter/telefonnummer till ny mobil

    Citat Ursprungligen postat av Prodigal_Son
    Men måste ha samma sökväg och namn på nya kortet om telefonen ska kunna återställa den...
    Och samma typ av minneskort.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Överföra kontakter/telefonnummer till ny mobil

    Gennom att regelbundet synka telefonen mot en dator har man automatiskt en uppdaterad backup av telefonboken som kan vara bra att hitta den dag man tappat mobilen

    Lösningen att gå via minnsekortet verkar ju riktigt smidig om det nu fungerar lika smidigt i verkligheten
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132

    Re: Överföra kontakter/telefonnummer till ny mobil

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Och samma typ av minneskort.
    Nja inte nödvändigtvis..
    Tänkte snarare på om man byter från en äldre telefon som har t.ex MemoryStick Pro Duo (w810 t.ex) till en nyare som stödjer MemoryStick micro m2 (w715 ex..)
    Är det samma kort-typ så byter man ju bara snabbt över och återställer sin gamla telefonbok...

    Och visst kör man ju även en regelbunden backup till datorn så att allt finns sparat om telefonen försvinner eller stendör...
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844

    Re: Överföra kontakter/telefonnummer till ny mobil

    När det gäller SE telefoner så brukar jag använda MyPhoneExplorer, http://www.fjsoft.at/en/ jag tycker det funkar bra, om man dessutom köper sig en Android-telefon så kan man synca sin adressbok direkt till gmail så får man in den automatiskt i telefonen.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Överföra kontakter/telefonnummer till ny mobil

    Använde med fördel FMA till min gamla K750i. Funkar det (OK?) även med modernare telefoner?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Kontakter till mapsensor
    Av aran i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-11-12, 22:27
  2. Flytta telefonnummer från SE till Samsung?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-05, 00:11
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-20, 14:16
  4. Kontakter till slutsteg (AS3)
    Av TeamKarlsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 21:44
  5. saabskroten.telefonnummer??
    Av Aero77 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-08, 11:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •