Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Trasig postförsändelse, hur gör man?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 499
    Medlem#
    9481

    Trasig postförsändelse, hur gör man?

    Hallå.

    Sålde lite småprylar på tradera, hade satt en fraktkostnad med posten och vadderad påse.

    Nu var det en gubbe som vann auktionen men som PROMT vägrade betala ett öre mer än vad det skulle kosta att posta med B post och skulle absolut inte ha nått vaderat kuvert.

    Nu ca 2 månader efter att jag postade ringde gubben, posten hade haft sönder försändelsen och det hela anlände med ett "ursäkta" brev från posten att han skulle kontakta dem.
    Men istället ringde han mig och börja gnälla att jag ska reklamera osv, trots att han har all form av "bevis" jag har ju inget, han har ju försändelsen + brevet från posten.

    Någon som har erfarenhet om att reklamera brev?

    Personligen skulle jag skämmas av att ringa så som han gjorde, jag har ju mail där han skriftligen uttrycker att han inte vill ha det skickat i skyddande påse utan i ett vanligt kuvert.

    Nu behöver vi ju inte diskutera postens sätt att hantera sakerna, kunde sagt redan från början att det var iaf 75% chans att försändelsen skulle gå sönder, men vad gör man när köparen promt vill ha det på sitt egna vis...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920

    Re: Trasig postförsändelse, hur gör man?

    det är hans sak att reklamera försändelsen och begära ersättning, inte din.
    Eftersom det är undermåligt packat/olämpligt packat så är det ju noll chans att få ersättning.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 499
    Medlem#
    9481

    Re: Trasig postförsändelse, hur gör man?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det är hans sak att reklamera försändelsen och begära ersättning, inte din.
    Eftersom det är undermåligt packat/olämpligt packat så är det ju noll chans att få ersättning.

    Jo jag sa detta till honom, jag har ju inget att gå på när jag ringer till posten, han har ju fått papper från dem så rimligtvis borde han ju prata med dem.

    Att det var undermåligt packat det visste jag ju, och jag har ju även påpekat till köparen att jag inte vill skicka på det viset, han sparade ju hela 5 kronor på detta.
    B portot kostade 11kr istället för 12kr och den vaderade påsen var 4 spänn på Öob, varan han vann gick för lite drygt 150kr.
    Snålheten bedrar.
    Han hade dock flertalet negativa omdömmen på tradera för att han inte vill betala hela fraktkostnaden...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Trasig postförsändelse, hur gör man?

    Hej !

    Har köparen dikterat hur varorna skall skickas samt blivit uppmanad av posten att höra av sig till dem så måste denne köpare vara mer än lovligt dum om han inte begriper....

    Ge fan i honom, ha all kommunikation per mail, så att det lätt kan bevisas vad som är sagt.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5

    Re: Trasig postförsändelse, hur gör man?

    mottagaren...
    oavsett om han vill ha på det ena eller andra sättet så får han reklamera
    inte du...
    JAGUAR - spinner som en katt

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 294

    Re: Trasig postförsändelse, hur gör man?

    Vanliga brev är helt "oförsäkrade" och går därför inte reklammera.
    Har själv haft flera duster med Posten där dom uppenbart brutit mot sina egna regler och rutiner men ändå vägrat ersätta det som förstörts.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    122

    Re: Trasig postförsändelse, hur gör man?

    Jag hade bett honom att fara åt h-lvete......
    Skiftnyckel är inget riktigt verktyg...........

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 499
    Medlem#
    9481

    Re: Trasig postförsändelse, hur gör man?

    Citat Ursprungligen postat av 9-5-Staffan
    Jag hade bett honom att fara åt h-lvete......

    jo det var väl nästan det jag bad honom göra i mailet jag skickade över till honom där han tackade nej till embalaget.

    han menade på att man kunde ringa posten och beskriva innehållet så kunde de ev hitta det då de hade någon form av uppsamling av sånt.

    Min erfarenhet är ju att posten skiter i vilket så länge det handlar om vanlig oförsäkrad post.

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Vanliga brev är helt "oförsäkrade" och går därför inte reklammera.
    Har själv haft flera duster med Posten där dom uppenbart brutit mot sina egna regler och rutiner men ändå vägrat ersätta det som förstörts.
    Reklamera kan du alltid göra, men de ersätter inget.

    Jag har fått hem öppnade försändelser där man ganska tydligt har sett att det var öppnat med kniv, det kan ju då vara lämpligt att reklamera utifall att de har anställda som "lånar" saker, det har ju faktiskt inträffat.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    164

    Re: Trasig postförsändelse, hur gör man?

    Jag förstår inte varför han är missnöjd? Han fick det ju precis så som han ville ha det. Han borde ge dig de 4 kronor som han sparade som en belöning för ett väl utfört jobb.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Trasig postförsändelse, hur gör man?

    Jag jobbar mycket med försäljning och frakter. Eftersom mitt företag inte har någon egen utkörning anlitar vi bla posten och DHL. Det innebär att vi inte kan ta något som helst ansvar för hur fraktbolaget sköter sig när de hämtat varorna, det ligger utanför vår kontroll. När varorna lämnat porten har fraktbolaget ansvaret. Kallas fritt vårt lager. Eventuella problem som uppstår vid frakten får redas ut mellan kund och fraktbolag.

    Ditt fall är ju klockrent enligt dessa principer, jag hade låtit honom sköta det själv. Framförallt när han verkar vara allmänt jobbig och snål.
    Utan Saab

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302

    Re: Trasig postförsändelse, hur gör man?

    Citat Ursprungligen postat av rejser99
    Eventuella problem som uppstår vid frakten får redas ut mellan kund och fraktbolag.

    Ditt fall är ju klockrent enligt dessa principer, jag hade låtit honom sköta det själv. Framförallt när han verkar vara allmänt jobbig och snål.
    Tänk på att det är skillnad på konsumentköplagen och köplagen i det här fallet.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. Trasig LMM T7
    Av kimbjo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-07-30, 23:33
  2. trasig LMM ?
    Av cubix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-24, 17:55
  3. Trasig AC
    Av Pajje i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 23:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •