Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 400+ hk och växellådans hållbarhet på 9k?

  1. #1

    400+ hk och växellådans hållbarhet på 9k?

    Hej alla på forumet
    Bara av nyfikenhet undrar jag om vad folk har för erfarenheter av växellådans hållbarhet på 9000 modellen, när man börjar att plocka ut effekter över 400 hk och även vridmoment över 500 Nm. Som jag har förstått när jag har tittat runt på forumet så håller motorn riktigt bra men lådan kan vara ett problem. De som trimmar i dom här effekt klasserna byter dom ut hela lådan delar i den eller får man räkna med lådras lite då och då? Jag förstår ju att det beror ju lite på hur man kör oxo, men man vill väl någon gång då och då känna trycket när vridet ligger på 500 Nm+.
    Jag själv har just beställt ett steg 2 trim till min 9000 m95 2.3t så jag har en bit kvar. Därför kan det vara intressant att veta lite mer specielt om växellådan, om man ska ge sig på steg 2 eller kanske tänka på nått mer. Till min ltt kommer det hur som helst att bli en förstärkt koppling till sommaren.

    MVH och tack på förhand Assar W.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Det beror på hur man kör.
    Undvika maxgas under 3000varv och verkligen undvika att få hjulen att spinna slappt så att det studsar.
    Alltså undvika häftiga knyck och ryck i transmissionen.
    Jag brukar släppa av mjukt på gasen om det börjar spinna för mycket, inte bara släppa av tvärt med ett häftigt knyck som följd.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    19
    Jag rasade min låda för, ca 3 veckor sedan, riktigt rejält. Blev ett stort hål en massa trasiga kuggar. Och detta hände under lugn körning.
    Du ska veta att det är ett rent helvete att hitta en låda till en 9000 aero -96 med rätt utväxling, jag här ännu inte hittat nån.
    Jag har lite mer än 500nm i den.
    maptun steg 5+

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069
    hmm jag är orolig hur jag ska få min att hålla... kommer ha lite över 500nm i vrid och över 300hk så jag undrar hur det ska hålla... har inte råd med låda just nu så jag får ta det lungt

  5. #5
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Köra med insidan é ju det viktigaste tror jag.

    Menar, att ladda fullt på låga varv é inget att rekommendera.

    Bättre att varva ur motorn o låta växellådan snurra fort när alla Nm skall användas.

    Sedan kan man ju fråga sig varför man trimmar till en sådan gräns att man inte vågar använda allt utan att vara rädd för att låderna gör sönder på löpande band....dom é ju faktiskt dimmensionerade för ett visst antal hk o Nm för en viss livslängd.
    Ökar man antalet så minskar livslängden kort o gott

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    258

    hehe

    hmm varva va.!

    trimma så man itne vågar använda grejorna tsss klart man gör,
    man byter ut det som pajjar sen kör man igen ,

    fast har man lite i skallen så håller det oftast , sen kan man ju ha otur oxå.... eller ett väldigt felgjort programm som ger överslängar som heter duga...... vid sesådär en 4000 rpm på 4:e vxl , till 9k aero tex...


    /m
    Vem Fan är Anja Pärson?

Liknande ämnen

  1. Sexkantsskruvar till växellådans stänkskydd?
    Av Marre90 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 19:25
  2. Växellådans namn???
    Av Macke3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-23, 02:26
  3. växellådans nummer
    Av tecen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-24, 11:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •