Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Lite väl mycket misfires? 9-5 Aero Steg 3 "typ"

  1. #1

    Lite väl mycket misfires? 9-5 Aero Steg 3 "typ"

    Jag skulle vilja ha lite input på ett problem jag upplever med bilen.

    Det är en 9-5 Aero mappad för E85 med 630cc spridare, 3" avgas från turbon, T5 kolvar, uppgraderad wallbropump etc.

    Tycker att jag får alldeles för mycket misständningar registrerade i systemet och undrar om jag bör göra något åt detta, eller om jag kan köra på?

    Fenomenet förbättras med nybytta stift, men inte så länge. Efter ca 100 mils körning så har cyl 1 ca 100 misfires, cyl2 dryga 400, och de övriga två ca 300 styck.

    De flesta uppstår inte när man fullgasar eller dylikt, utan mest vid gasuppsläpp eller "fiskörning". Bilen går i mitt tycke väldigt bra (har haft mkt problem innan, så jag vet hur den går när den inte mår helt hundra...men nu går den alltså fint känns det som).

    - Stiften är relativt nya, kanske gått 400 mil nu. Vanliga NGK 7:or

    - DI är bytt mot en bättre beggad. Bilen har "ätit" kassetter förut men denna
    verkar fungera ok. Skulle vilja köpa en splitter ny, men jag tycker ändå denna verkar fungera som tänkt.

    - Soppafiltret är 300 mil gammalt. Kanske bör det bytas igen eftersom jag kör E85 och det är första filtret efter konverteringen som sitter i nu.

    Finns det något annat som kan leda till dessa misständningar? En LMM som inte håller måttet? BTR som börjar ge sig? Andra faktorer? Tycker inte jag borde ha läckage någonstans eftersom bilen får begärd luftmassa.

    Tacksam för svar i detta spörsmål...tackar på förhand!
    /Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Lite väl mycket misfires? 9-5 Aero Steg 3 "typ"

    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Jag skulle vilja ha lite input på ett problem jag upplever med bilen.

    Det är en 9-5 Aero mappad för E85 med 630cc spridare, 3" avgas från turbon, T5 kolvar, uppgraderad wallbropump etc.

    Tycker att jag får alldeles för mycket misständningar registrerade i systemet och undrar om jag bör göra något åt detta, eller om jag kan köra på?

    Fenomenet förbättras med nybytta stift, men inte så länge. Efter ca 100 mils körning så har cyl 1 ca 100 misfires, cyl2 dryga 400, och de övriga två ca 300 styck.

    De flesta uppstår inte när man fullgasar eller dylikt, utan mest vid gasuppsläpp eller "fiskörning". Bilen går i mitt tycke väldigt bra (har haft mkt problem innan, så jag vet hur den går när den inte mår helt hundra...men nu går den alltså fint känns det som).

    - Stiften är relativt nya, kanske gått 400 mil nu. Vanliga NGK 7:or

    - DI är bytt mot en bättre beggad. Bilen har "ätit" kassetter förut men denna
    verkar fungera ok. Skulle vilja köpa en splitter ny, men jag tycker ändå denna verkar fungera som tänkt.

    - Soppafiltret är 300 mil gammalt. Kanske bör det bytas igen eftersom jag kör E85 och det är första filtret efter konverteringen som sitter i nu.

    Finns det något annat som kan leda till dessa misständningar? En LMM som inte håller måttet? BTR som börjar ge sig? Andra faktorer? Tycker inte jag borde ha läckage någonstans eftersom bilen får begärd luftmassa.

    Tacksam för svar i detta spörsmål...tackar på förhand!
    /Jesper
    Ser att du fått hjälp av lysmask med bilen, gissar att han hjälpt dig med mjukvara? Kan det vara mitt steg 3 biopowerprogram han använt? I så fall bör du få en uppdatering på detta med en lite snällare tändkurva så bör du få bukt på misständningarna.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3

    Re: Lite väl mycket misfires? 9-5 Aero Steg 3 "typ"

    Hej och tack!

    Japp, det stämmer att den gode herrn hjälpt mig med detta. Snällare tändkurva skulle nog inte vara helt fel faktiskt, för det känns väldigt känsligt som det är just nu.

    Jag vet faktiskt inte om det är ditt program han har använt som grund, eller om det är en annan välkänd herres. dock vet jag att tändkurvan är rätt aggressivt satt.

    Har du lust att hjälpa mig med detta så vore det hur bra som helst!

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-16, 19:19
  2. Saab 9-3 SS Aero "Skillnad på steg 2 och 3"
    Av hasselblad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 20:42
  3. lite frågor om "sjukdommar" på og 9-3 aero
    Av sandet i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 23:00
  4. Hur mycket ska en 9000 T16 ladda med "steg 1" trim
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 11:31
  5. Fråga ang. "gammalt" Steg 6 till 9K Aero '95 (Mapt
    Av Hekas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-01-17, 20:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •