Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Värt att reparera? ... Eller ska jag köpa nytt?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128

    Värt att reparera? ... Eller ska jag köpa nytt?

    Står i valet och kvalet om det är värt att reparera vår gamla 9-5 2.0t SE från 1998.

    Bilen har gått en bit över 31000 mil och det börjar märkas om man säger så. Kommande service/rep är 31000-mila (om det nu finns något som heter så!), nya stötdämpare runt om, bromsarna bak behöver fixas (renovering av ok och nya skivor, samt att handbromsen verkar ha kastat in handduken, tror att höger belägg har lossat eftersom det gnisslar illa när jag backar ibland, drar inte längre handbromsen).

    Det knakar lite i framvagnen när jag rattar på parkeringen och klonkar betänkligt ibland när jag kör i ett litet gupp med ett framhjul. Dessutom verkar det behövas en hjulinställning då jag har toe hit-och-dit åtminstone baktill. Bussningar behöver bytas bak också... Vad gäller motorn så dricker den olja, jag får fylla på en liter Mobil 1 0W40 i månaden ungefär, haha. Eller ja, kanske inte så mycket, men en liter på 2-2,5 månader iaf, sen plingar det friskt i kupén i skarpa högerböjar.

    Rost... svar ja. Lite små prickar/bubblor här och var, men också ett par fula grejer i framkant av bakskärmen/bakom bakdörren där nere alltså. Båda sidor, ca. 5-10 cm högt. Utöver detta ser man inte ett skit av vad som står i SID'en och ECC'n har tappat lite såna där streck den också.

    För övrigt fungerar bilen fint och den startar alltid snällt, även under hela den smällkalla vinter vi precis haft. Har gjort en hel del reparationer på den sen vi köpte den för fem år sedan > DI-kassett, bränslepump, kupéfläkt, vevaxelgivare, tempgivare för insugsluft (2 ggr!), uppgraderad vevhusventilation och lite annat smått och gott.

    Nu åter till huvudfrågan. Är det värt att lägga mer pengar på denna bil, eller ska vi försöka få några tusenlappar för den och sedan köpa en ny bil till lilla familjen på tre, snart fyra personer?

    Tacksam för alla tankar och tips från er som har varit med ett tag. Nuvarande 9-5 är min första bil och det är alltid bra att höra tankar från de som varit med om liknande situationer.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    702

    Re: Värt att reparera? ... Eller ska jag köpa nytt?

    Nu har jag inte varit i din situation. Men bilen kan gå flera tusen mil till utan problem. Men vore jag i din sits, med en familj så skulle jag nog försöka se till att ha en bil som känns (och förhoppningsvis är) "driftsäker".. Så för min del hade det nog blivit till att sälja och köpa nyare skåp

    Mvh

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128

    Re: Värt att reparera? ... Eller ska jag köpa nytt?

    Ja, det är lite i de banorna jag funderar. Eftersom vi inte har några lån på bilen är den riktigt billig för oss just nu, men man vill ju inte riskera dumheter när man är ute med familjen (reser ganska långt på semestern) eller på väg till jobbet. Tidigare har den känts mer stabil, men nu efter vintern tycker jag att det klonkar/gungar/rasslar lite väl mycket...

    Någon annan med tankar?

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 425
    Medlem#
    9481

    Re: Värt att reparera? ... Eller ska jag köpa nytt?

    jag hade nog avyttrat.

    har själv ägt 2st Saabar med liknande miltal och på nått vis känns det som att det bara kommer mer och mer saker som behöver bytas när bilen har passerat 30000mil.
    inte alls lika farligt med en 20000milare.

    Problemet i ditt fall är väl att det inte bli sådär många kronor för din bil.

    En 9-5a med de miltalen och felen står inte direkt högt i kurs.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 411
    Medlem#
    3020

    Re: Värt att reparera? ... Eller ska jag köpa nytt?

    Det springer iväg ganska fort när man börjar skruva, hur mycket vill du sattsa?

    Och för 50 papp får du en bra mycket nyare idag.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  6. #6
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 384
    Medlem#
    6935

    Re: Värt att reparera? ... Eller ska jag köpa nytt?

    Det är alltid en avvägningsfråga. Hur mycket skulle det kosta att få bilen i ett skick som du vågar lita på igen, och hur länge kommer den att hålla efter en sådan reparation?
    Du lär inte få många kronor om du säljer den, men det antar jag att du är medveten om. Dom fel du nämner är inga jättefel men tusenlapparna kommer att ramla iväg fort om du ska åtgärda allting, och det är pengar du knappast kommer att få igen vid en försäljning.

    Personligen hade jag kunnat tänka mig din bil som en andra bil. Billig och bra för att harva omkring i närområdet, typ handla mat och skjutsa ungarna till skolan.
    Ska man dock iväg på längre turer typ semester så hade jag nog gärna haft något med lite mindre mil på mätaren.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 975

    Re: Värt att reparera? ... Eller ska jag köpa nytt?

    Om du annars gillar 9-5 så har du ju köpläge på en nyare begagnad.
    Fredrik J

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128

    Re: Värt att reparera? ... Eller ska jag köpa nytt?

    Tack så mycket för tankarna gubbs! Har spenderat de senaste dagarna på blocket och bytbil, men inte bestämt mig för något än. Det lutar åt att jag fixar broms/handbroms och en hjulinställning, sen besiktning innan ett försök till försäljning. Alltid finns det väl någon där ute som behöver en bättre begagnad 9-5...? Är medveten om att det inte blir många tusenlappar, men allt är bättre än inget. Vi får se hur det går.

    Kanske testar jag att köra vidare med de fel som finns. Varje mil extra den rullar är ju en ren "vinst" och vi är mitt i sparande till husköp om några år.

    Ska jag köpa nytt gör jag inte om samma misstag igen och köper en bil som gått 20k mil. Sitter och kikar på 9-3 SC eller V50. Sugen på en liten diesel med max 10k mil på mätaren (typ MY08 >) och något kul utrustningspaket, men då verkar det lätt springa iväg uppåt 180-200 pistoler och ett sånt lån är ju inte vad man behöver när man sparar nästan all lön till husköpet.

    Fasen, det hade varit så mkt lättare om den gamla bilen bara rasade ihop helt istället, då hade man varit tvungen att ta ett beslut direkt istället. Nu blir det väl haveri imorgon bara för att jag sa så...

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 425
    Medlem#
    9481

    Re: Värt att reparera? ... Eller ska jag köpa nytt?

    laga felen och besiktiga är nästan ett måste om du ska få nått för bilen, men då lagar du ju inte mer "fel" än som behövs för att klara bes.

    Obes renoveringsobjekt betingar inga större summor dessvärre.

    Värsta exemplet jag sett hitils var en 9-5 -99 kombi som gått 11 000mil nybes men med kedjerassel som var ute för 11 000kr, tog ändå 2 dygn innan den var borta.
    Hade man haft garageplats så hade jag utan tvekan köpt den...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128

    Re: Värt att reparera? ... Eller ska jag köpa nytt?

    Ja, den får allt vara besiktigad och klar innan jag säljer. Har verkstadstid nu i veckan och besiktning på fredag. Wish me luck!

    Har en ny bil på gång, men jag vågar nästan inte nämna märket här... då blir jag väl "eldkastad" och degraderad till dörrmatta eller nåt.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 045

    Re: Värt att reparera? ... Eller ska jag köpa nytt?

    Jag säger fixa till felen så den rullar, hitta billig trim box och njut de få milen som finns kvar av bettan

    Eller skulle vi prata ekonomiskt nu?
    Saablös dåre

  12. #12

    Re: Värt att reparera? ... Eller ska jag köpa nytt?

    Jag tycker helt klart du skall försöka laga den. Jag skall försöka motivera varför:

    Efter att en bil passerat 10k-16k gränsen så kan precis vad som helst gå sönder såvida du inte skruvat isär den i molekyler och kontrollerat alla slitagedetaljer regelbundet. Jag litar mycket mindre på en bil jag nyligen köpt än en jag haft i många år även om den är sliten som fan.

    När väl det är dags för hus så kommer nog ekonomin att kastas om tillräckligt, att då ha en bil som rullar och är lite sliten är bara gött. Det kommer nog bli många "smutsvändor" med bråte, färg, möbler, verktyg och barnen klänger överallt. Kort och gott, bilen kommer inte direkt att komma i första hand under den tiden, men den är gammal och sliten så det gör inget med någon buckla eller repa.

    Lägg ned en tio tusen på att hålla den igång. Skit i rosten och se till att chassi, broms, avgas, motor och låda funkar fint. Kör den med trafikförsäkring och låt den få bidra till ekonomin istället för motsatsen som ett köp innebär med full försäkringar, ev billån och auktoriserade verkstäder som du behöver för att minimera värdeminskningen osv.


    Lycka till och hoppas du väljer rätt!
    A50 -97
    CD -89

Liknande ämnen

  1. Billigare att köpa nytt än att reparera
    Av Mussla i forum Off Topic
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-01-15, 13:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •