Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Motorrecept till og9-3 Aero - Tips och råd önskas

  1. #1
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Motorrecept till og9-3 Aero - Tips och råd önskas

    Hej,

    har börjat spåna så smått på lite mer motor till min og9-3 Aero '02 nu när det mesta med chassi och bromsar är gjort. Jag har fått ett erbjudande att köpa ett komplett T5-block med tråg, vev, stakar, kolvar, ja allt utom topp i princip för ett förmånligt pris.

    Ambitionen är att till en början satsa på ett färdigt steg och inte en individuell-mapp. Steg 4 runt 280hk är mest aktuellt. Jag vill ha en driftsäker maskin trots trim. Klättra över 300-350hk är inte aktuellt.

    Det jag tänkt mig hittils är följande, skulle vilja ha lite kommentarer och tips på den setupen:

    - 2.0T, T5 block från og9-3 '98
    - T5 kolvar, stakar, vev
    - Befintligt T7 topp med T5 topplockspackning
    - 3" Downpipe
    - EXD racekat
    - EXD intercooler
    - Viggenlamell + tryckplatta
    - Maptun Steg 4


    Hade tänkt en total motorrenovering inkl. hona blocket, nya kolvringar, nya vevlager, ramlager, kamkedja och allt sånt. Även kontrollplana toppen och slipa in ventiler etc.
    Som sagt, hela grejen är att behålla driftsäkerheten även med trim.

    Kommentarer och synpunkter på den setupen? Har säkert glömt nånting

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Motorrecept till og9-3 Aero - Tips och råd önskas

    Hej!

    Känns som du tänkt igenom detta noga, men trots det skulle jag personligen välja att köra vidare på den motorkonfiguration du har idag.

    Varför uppgradera något som utan problem hanterar dessa krafter med god driftsäkerhet?

    Jag skulle nöja mig med att uppgradera det runt om. Som du nämner, laddluftkylare, avgas och koppling.

    Det tillsammans med kungskobra och T5-kammar gör nog din bil riktigt trevlig. Ring och hör med Maptun så visar det sig säkert att Fredrik har ett färdigt program för denna konfiguration.

    Själv körde jag nog en 3000mil med det St4 du nämner och sedan en 1000 med St5 utan problem.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Motorrecept till og9-3 Aero - Tips och råd önskas

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Hej!

    Känns som du tänkt igenom detta noga, men trots det skulle jag personligen välja att köra vidare på den motorkonfiguration du har idag.

    Varför uppgradera något som utan problem hanterar dessa krafter med god driftsäkerhet?

    Jag skulle nöja mig med att uppgradera det runt om. Som du nämner, laddluftkylare, avgas och koppling.

    Det tillsammans med kungskobra och T5-kammar gör nog din bil riktigt trevlig. Ring och hör med Maptun så visar det sig säkert att Fredrik har ett färdigt program för denna konfiguration.

    Själv körde jag nog en 3000mil med det St4 du nämner och sedan en 1000 med St5 utan problem.
    Vad jag förstått så gillar inte T7 prylarna effekter runt och över 300hk? Framförallt kolvar såvitt jag förstått. Det är ju säkert väldigt olika från fall till fall och hur befintligt skick är på grejerna innan och hur man behandlar bilen.

    Men jag tar gärna det säkra före det osäkra. Jag skulle personligen gärna byta kamkedja innan jag trimmar. Nuvarande har gått 13000 mil, ingen aning om hur mycket spännaren gått ut dock.
    Dessutom ska ju även kopplingen bytas för att lira med ett Steg 4, så då känns det plötsligt som att ett motorlyft inte är helt omotiverat...

    Har jag dessutom ett komplett block som man kan preppa vid sidan om, för att sedan bara lyfta ner i bilen när det är dags gör det ju ännu mer smidigt.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    267

    Re: Motorrecept till og9-3 Aero - Tips och råd önskas

    Ska du nu ändå renovera motorn på sidan om så svarva ner kolvarna så du kan köra med T7 packning när du ändå håller på
    Plupp har rätt oxo 280hk fungerar nog utmärkt även med T7 kolvarna för att byta kopplingen behövs ju inte motorn tas ner heller.

    byt koppling till nått värre än viggen direkt ifall (trimdjävulen tar dig) sen renovera motorn på sidan om medan du kör med steg4 och sen när det passar humpa in nyrenoverade motorn.

  5. #5
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Motorrecept till og9-3 Aero - Tips och råd önskas

    Hehe ni kanske har rätt. Kanske lite overkill med ett helt motorlyft för ett steg 4...men jag tänker som sagt lite för framtiden med .

    Men viktigast av allt för mig är driftsäkerheten. Vill inte ha något halvdant, utan när det väl sitter där ska det rocka till 100% utan risk för ras.

    Hmm blir kanske ändrade planer igen då. Får se om man nöjer sig med prylarna till Steg 4 kitet den här säsongen, och börjar skruva mer motor under höst/vinter.

    Önskar dock mer tips och råd för setupen ovan för nästa steg i planeringen!

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Motorrecept till og9-3 Aero - Tips och råd önskas

    Låter vettigt, oftast är det bättre att ta ett steg i taget för att få mer erfarenhet inför nästa.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Motorrecept till og9-3 Aero - Tips och råd önskas

    När du ändå lyfter motorn, kan du lika gärna bygga ihop en 2,3 bottendel.
    Du kommer tappa lite av 2,0 motorns varvvilliga karraktär, men får istället ett björnstark vridmoment på lägre varvtal.

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Motorrecept till og9-3 Aero - Tips och råd önskas

    Citat Ursprungligen postat av Fahrer
    När du ändå lyfter motorn, kan du lika gärna bygga ihop en 2,3 bottendel.
    Du kommer tappa lite av 2,0 motorns varvvilliga karraktär, men får istället ett björnstark vridmoment på lägre varvtal.
    Frågan är ju till vilken nytta?

    Jag personligen har lite svårt att förstå att alla vill över på 2.3 direkt. I en og9-3 undermåla chassi och lätthet till att spåra i kombination med att man oftast ändå väljer att hålla ner vridmomentet för att spara transmissionen ser jag väldigt liten vinst av det.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Motorrecept till og9-3 Aero - Tips och råd önskas

    Säger som de andra, uppgradera det som behövs för ett steg 4 sen är det bara att köra på utan problem Du kommer garanterat bli nöjd (ett tag iaf ) När du börjar tycka att steg 4 är tråkigt så kan du bygga en ny motor!

  10. #10
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Motorrecept till og9-3 Aero - Tips och råd önskas

    Citat Ursprungligen postat av asuskic
    Säger som de andra, uppgradera det som behövs för ett steg 4 sen är det bara att köra på utan problem Du kommer garanterat bli nöjd (ett tag iaf ) När du börjar tycka att steg 4 är tråkigt så kan du bygga en ny motor!
    Hehe bra att ni tar ner mig på jorden lite igen

    Citat Ursprungligen postat av Fahrer
    När du ändå lyfter motorn, kan du lika gärna bygga ihop en 2,3 bottendel.
    Du kommer tappa lite av 2,0 motorns varvvilliga karraktär, men får istället ett björnstark vridmoment på lägre varvtal.
    Problemet blir ju då istället, som även Plupp nämner, att transmissionen inte gillar det ökade vridmomentet. Blir väl förmodligen en trevligare karaktär på motorn, och kanske även mer lättkört med 2.3. Men jag som förespråkar driftsäkerhet gillar ju inte den ökade belastningen på växellådan

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: Motorrecept till og9-3 Aero - Tips och råd önskas

    Jag tycker att du har rätt i dina första funderingar med T5 bottendel, det finns många som rasat T7 kolvar med orginal programvara.....

    Om nu 300hk är på gränsen då ligger du farligt nära ett haveri med 280hk och varför behöva åka omkring och vara orolig när man kan bygga en skottsäker maskin för småpengar

    Jag skulle iaf sova mkt bättre med T5 kolvar i. Höll på att få hjärtstillestånd när jag plockade ur mina T7 kolvar och jämförde dem med T5 kolvarna.

    Kontentan är alltså att T7 kolvarna är rena skämtet i en trimmad turbomotor

    Mvh
    Lars
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  12. #12
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Motorrecept till og9-3 Aero - Tips och råd önskas

    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj
    Jag tycker att du har rätt i dina första funderingar med T5 bottendel, det finns många som rasat T7 kolvar med orginal programvara.....

    Om nu 300hk är på gränsen då ligger du farligt nära ett haveri med 280hk och varför behöva åka omkring och vara orolig när man kan bygga en skottsäker maskin för småpengar

    Jag skulle iaf sova mkt bättre med T5 kolvar i. Höll på att få hjärtstillestånd när jag plockade ur mina T7 kolvar och jämförde dem med T5 kolvarna.

    Kontentan är alltså att T7 kolvarna är rena skämtet i en trimmad turbomotor

    Mvh
    Lars
    Du har rätt i att det vore väldigt mycket bättre att preppa motorn med T5 grejer. Dock blir ju "problemet" att när man väl byter kolvar, kan man lika gärna passa på att göra rubbet = Budgeten drar iväg.

    Jag vill tro att så länge man kör med insidan av pannbenet så håller det, vilket jag gör redan med original effekt. Har hört runt med lite folk, bl a Manick här på forumet, som kör med T7 grejer och TD04-15t och effekter över 300hk.

    Satt och gjorde lite överslagsberäkningar på det igår och insåg att jag inte kommer ha råd att göra det nu. Så som första steg blir det att köra Steg 4 med nuvarande T7 setup för att därefter i vinter ev. börja på att bygga en T5 bottendel. Då kan man göra det lite i lugn och ro utan att stressa med. Börja med motorbygge mitt i säsongen är lite tråkigt och sent påtänkt.

    Tills dess kanske det finns budget för t ex smidda kolvar och dyl. vilket skulle innebära att man kanske kan klättra än högre i effektstegen med en ny turbo och lite E85 godis längre fram. Det får bli "Steg2" i motorplanerna

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: Motorrecept till og9-3 Aero - Tips och råd önskas

    Ja jag tänker inte trimma mer än mina beräknade 425hk 550nm så jag klarar mig nog med T5 kolvarna.

    Mer effekt än så är rätt bortkastat på en framhjulsdiven bruksbil tycker jag, bättre att satsa på en riktig uppgradering / utveckling av chassiet om man ska ha ngn nytta av den effekten

    Mvh
    Lars
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Motorrecept till og9-3 Aero - Tips och råd önskas

    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj
    Jag tycker att du har rätt i dina första funderingar med T5 bottendel, det finns många som rasat T7 kolvar med orginal programvara.....

    Om nu 300hk är på gränsen då ligger du farligt nära ett haveri med 280hk och varför behöva åka omkring och vara orolig när man kan bygga en skottsäker maskin för småpengar

    Jag skulle iaf sova mkt bättre med T5 kolvar i. Höll på att få hjärtstillestånd när jag plockade ur mina T7 kolvar och jämförde dem med T5 kolvarna.

    Kontentan är alltså att T7 kolvarna är rena skämtet i en trimmad turbomotor

    Mvh
    Lars

    Vänta lite nu, nu blev jag riktigt nyfiken. På vilket sätt jämförde du T7 kolvarna med T5 och höll på att få hjärtstillestånd? Endast genom en okulärbesiktning?

    Gick du då på godsets tjocklek?
    //Plupp
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: Motorrecept till og9-3 Aero - Tips och råd önskas

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj
    Jag tycker att du har rätt i dina första funderingar med T5 bottendel, det finns många som rasat T7 kolvar med orginal programvara.....

    Om nu 300hk är på gränsen då ligger du farligt nära ett haveri med 280hk och varför behöva åka omkring och vara orolig när man kan bygga en skottsäker maskin för småpengar

    Jag skulle iaf sova mkt bättre med T5 kolvar i. Höll på att få hjärtstillestånd när jag plockade ur mina T7 kolvar och jämförde dem med T5 kolvarna.

    Kontentan är alltså att T7 kolvarna är rena skämtet i en trimmad turbomotor

    Mvh
    Lars

    Vänta lite nu, nu blev jag riktigt nyfiken. På vilket sätt jämförde du T7 kolvarna med T5 och höll på att få hjärtstillestånd? Endast genom en okulärbesiktning?

    Gick du då på godsets tjocklek?
    //Plupp
    Hela uppbyggnaden av kolven är vettlöst klen. Inget material på sidorna runt kolvbultarna = ostabila för sidokrafter vid höga förbränningstryck, T5 kolvarna har 4 st ingjutna stålförstärkningar på insidan, T5 stakarna är 6mm kortare vilket innebär 6mm mer material att fördela på kolvtopp + större avstånd mellan kolvringarna mm.

    Har du inte själv sett skillnaden mellan dessa kolvar?
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Motorrecept till og9-3 Aero - Tips och råd önskas

    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj

    Hela uppbyggnaden av kolven är vettlöst klen. Inget material på sidorna runt kolvbultarna = ostabila för sidokrafter vid höga förbränningstryck, T5 kolvarna har 4 st ingjutna stålförstärkningar på insidan, T5 stakarna är 6mm kortare vilket innebär 6mm mer material att fördela på kolvtopp + större avstånd mellan kolvringarna mm.

    Har du inte själv sett skillnaden mellan dessa kolvar?
    Med andra ord sätter du en T5-kolv även före en JE/Wössner? Dessa har ju också mycket mindre material än T5.

    Genom att enbart ta en titt på utsidan och ha kolven i handen gör att T7 känns vettigare för höga effektuttag i och med vikten. (Att sedan materialvalet inte lämpar sig är ju något jag har svårt att upptäcka genom att enbart titta på kolven)

    Att köra med över 300hk är ju heller inte ens ett problem enligt Saab själva i och med Hirsch 305HK.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: Motorrecept till og9-3 Aero - Tips och råd önskas

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj

    Hela uppbyggnaden av kolven är vettlöst klen. Inget material på sidorna runt kolvbultarna = ostabila för sidokrafter vid höga förbränningstryck, T5 kolvarna har 4 st ingjutna stålförstärkningar på insidan, T5 stakarna är 6mm kortare vilket innebär 6mm mer material att fördela på kolvtopp + större avstånd mellan kolvringarna mm.

    Har du inte själv sett skillnaden mellan dessa kolvar?
    Med andra ord sätter du en T5-kolv även före en JE/Wössner? Dessa har ju också mycket mindre material än T5.

    Genom att enbart ta en titt på utsidan och ha kolven i handen gör att T7 känns vettigare för höga effektuttag i och med vikten. (Att sedan materialvalet inte lämpar sig är ju något jag har svårt att upptäcka genom att enbart titta på kolven)

    Att köra med över 300hk är ju heller inte ens ett problem enligt Saab själva i och med Hirsch 305HK.
    Vet inte om du väljer att missförstå eller om du helt enkelt inte förstår bättre? Varför skulle Saab gå ut och säga att de gjort ett misstag och konstruerat för klena kolvar??

    Jag visste att du skulle dra paralellen till JE/Wössner...... Var, när och hur har jag påstått att T5 kolvar är bättre än smidda JE/Wössner??

    Nu var det skillnad mellan T5 och T7 det gällde INTE T5/T7 kontra JE/Wössner
    T5 prylar är ett billigt och bra mkt säkrare alternativ än std T7 kolvar.

    Det får väl ändå anses som viss skillnad att jag betalade 500:- för mkt fina T5 kolvar med stakar + ringar för 600:- = 1100:-. Att jämföra mot minst 6000:- för ett smitt alternativ. Nu är ju trådskaparen student och har begränsad buget.

    Att vissa moderatorer alltid väljer att misstolka och missförstå är ett mysterium

    Mvh
    Lars
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    267

    Re: Motorrecept till og9-3 Aero - Tips och råd önskas

    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj
    Jag visste att du skulle dra paralellen till JE/Wössner...... Var, när och hur har jag påstått att T5 kolvar är bättre än smidda JE/Wössner??
    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj

    Hela uppbyggnaden av kolven är vettlöst klen. Inget material på sidorna runt kolvbultarna = ostabila för sidokrafter vid höga förbränningstryck, T5 kolvarna har 4 st ingjutna stålförstärkningar på insidan, T5 stakarna är 6mm kortare vilket innebär 6mm mer material att fördela på kolvtopp + större avstånd mellan kolvringarna mm.
    Har du inte själv sett skillnaden mellan dessa kolvar?
    Jag tycker själv det är konstigt att JE tex som även dessa har mindre gods i toppen inte är skräp som du skriver just pga godstjockleken?. Är det inte materialtel i kolvarna som är viktigt och uppbyggnade inte godtjockleken eller har jag missuppfattat allt.
    Sen är det väl rätt fastställd att TS har fått sitt svar det finns väl andra trådar som handlar om kovar?

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: Motorrecept till og9-3 Aero - Tips och råd önskas

    Citat Ursprungligen postat av brollann
    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj
    Jag visste att du skulle dra paralellen till JE/Wössner...... Var, när och hur har jag påstått att T5 kolvar är bättre än smidda JE/Wössner??
    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj

    Hela uppbyggnaden av kolven är vettlöst klen. Inget material på sidorna runt kolvbultarna = ostabila för sidokrafter vid höga förbränningstryck, T5 kolvarna har 4 st ingjutna stålförstärkningar på insidan, T5 stakarna är 6mm kortare vilket innebär 6mm mer material att fördela på kolvtopp + större avstånd mellan kolvringarna mm.
    Har du inte själv sett skillnaden mellan dessa kolvar?
    Jag tycker själv det är konstigt att JE tex som även dessa har mindre gods i toppen inte är skräp som du skriver just pga godstjockleken?. Är det inte materialtel i kolvarna som är viktigt och uppbyggnade inte godtjockleken eller har jag missuppfattat allt.
    Sen är det väl rätt fastställd att TS har fått sitt svar det finns väl andra trådar som handlar om kovar?
    Du kan ju knappast inte jämföra smidda JE kolvar med orginal T7 i alla fall, då det är en helt annan legering i materialet + att det är en mkt stabilare uppbyggnad av kolven

    Bara för att TS har förstått budskapet så står det ju ganska klart att inte alla andra gör det
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

Liknande ämnen

  1. Tips och råd till 268 kammar på t7 motor önskas
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-08-02, 11:56
  2. Tips på motorrecept T5 400+
    Av Bumpe_88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-21, 19:34
  3. Tips vid montering av vinge till Saab 9-5 Aero önskas!!!
    Av hv71fantasten i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-23, 23:21
  4. Tips på motorrecept ng900 turbo (280-300hk)
    Av Turbo_Knuff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-07, 09:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •