Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Automat rycker, hugger till OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Automat rycker, hugger till OG9-5

    Fenomenet uppdagas när man kör och släpper gasen för att bromsa inför en sväng eller dyl, så hugger den till när man återupptar gasen igen efteråt. Verkar som att den tappar vilken växel den "bör" ha i förhållande till varvtal och hastighet.
    Detta fenomenet har inte kompisen på sin 9-5 Aero, var ute och provkörde den för att jämföra.
    Ngn som har tips på vad det kan vara?
    Säljaren sade att det kan bero på att lådan är adaptiv och det tar ett tag innan den vänjer sig vid en ny förare. Tycker det låter luddigt. Om man då är två i familjen som kör bilen då kommer den alltid bete sig så här.
    Har haft en Audi A6 2,4 med tiptronic som också är adaptiv och inte uppvisade den samma symtom.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    153

    Re: Automat rycker, hugger till

    Samma problem här, har dock inte upplevt det sedan jag bytte slangen till avluftningen som var helt klämd, toppade upp med lite olja. Nu går den bättre men kanske inte optimalt. Har du bytt olja i lådan? Värt att kolla om du har samma slangfel som mig.
    Se mer i denna tråd.
    viewtopic.php?f=4&t=281364
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Automat rycker, hugger till

    Skall kolla detta, eller rättare sagt be verkstaden kolla det imorgon när bilen skall in för lite smått och gott...... Oljebyte ville jag ha gjort (bilen har gått 11600) men de rekommenderade mig att vänta till 15000mil då den ändå skall bytas enligt serviceintervallen.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    137

    Re: Automat rycker, hugger till

    hallå på er

    Jag har liknande problem som ni.
    Tror jag har samma automatare som i min 9-3 ss.
    Den hugger, liksom ni beskriver, till då man återupptar gasen efter t ex en sväng. Oljan har jag bytt två gånger så den är fräsch. Då man står vi rödljus och ska lägga in N så hugger det också till rejält i hela bilen!

    - Kanske kan vara ventilpaketet (min har bara rullat 8900 mil) DYRT!!
    - Bussningarna i momentstaget är kassa?
    - slangen till avluftningen har jag inte tänkt på....får ta en kik på det
    Peter
    9-3 ss 2,0t vector

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Automat rycker, hugger till

    Nu har jag upptäckt ett annat fenomen som säkert kan ha ett samband med det jag skrev innan. När man åker på jämn gas i låg fart typ 40 km/h och sedan släpper gasen för att sedan dutta till på gasen igen (ganska bestämt) då känns det som att hela motorn och växellådan förflyttas. Kan det vara momentstaget mellan v-lådan och motorn som är slut?
    Jag blir så trött på allt strul som varit med denna bilen. Nästa bil blir en Audi igen helt klart!!!!!
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Automat rycker, hugger till

    Problemet med "hugget" vid återupptag av gasen kvarstår.
    BIVA har utfört oljebyte sedan tidigare och nu senast nollställde de minnet i lådan.
    Jag har själv beställt nytt förstärkt momentstag i teflon från Elkparts men ej fått det ännu.
    Har inte kollat slangen ännu som ngn tipsade om.
    Ngt annat bra tips om vad det kan vara.
    Bilen är uppgraderad till 240hk med mjukvarutrimm.
    Lådan har väl inget med trimmningen att göra den lever väl sitt liv beroende på varvtal osv?
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Automat rycker, hugger till

    Mm, klart som tusan att programmet kan påverka "ryckningarna"!

    Har 2st originalprogram till min bil, dels programmet som bilen levererades med, sen ett nyare, där det NYARE har en tendens till "ryckningar" och avvaktande gas...
    Alltså så sitter leveransprogget i sen flera år.
    Detta gäller trots allt Hirsch!!!

    Har även provat ett progg från MapTun, där är det inga ryckningar, går som tusan från botten.

    Har du så att du kan sätta tillbaks ditt originalprogg?

    ALLA som skall beskriva fel på sina bilar MÅSTE berätta vilken sorts program som sitter i bilen för tillfället!

    Mvh Roger
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Automat rycker, hugger till

    Jag har lämnat bilen till en kille här i Linköping som trimmat flertalet Saabar med gott resultat. Programmet är som de flesta andra hemmatrimmare taget från ngt mer kännt trimmföretag, typ Maptun, Nordic etc......

    Jag har möjlighet att peta tillbaka originalprogrammet i boxen, men han vill säkert ha betalt för det.

    Vore bra att få bort detta ryckande, det är ju inte varje gång det sker utan bara ibland. Kan det vara trimmprogramvaran som spökar alltså?
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Automat rycker, hugger till

    asppie-> Återkom när du har monterat teflonbussningen men en utvärdering. Själv har jag uppgraderat och adapterat lådan för någon månad sen till det bättre. Har iofs inte såna problem som du verkar ha. Mina problem finns i tråden som man länkat till högre upp i den här tråden.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Automat rycker, hugger till

    Jag återkommer när jag monterat bussningen, skall bara få hem den från Elkparts. Har bara väntat på leveransen sedan den 26/5
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    137

    Re: Automat rycker, hugger till

    gjorde ett inlägg längre upp i tråden för ett tag sen, har samma problem som ni....

    hör inte ni ett litet klickande ljud då gasen återupptas i hastigheter under typ 70 km/h?(då inte vindbruset är påtagligt). Jag har orginal mjukvara i min (175 hk), kikade på slangen men kom inte fram till något då den va jäkligt svår att nå.

    Det är så j*kla irriterande o känna de små huggen när man återupptar gas efter en sväng och vi ska inte prata om D>N vid rödljus SKAAAK BAAM !! Om jag däremot lägger i N rullande innan rödljuset, därefter lägger i D och sedan N igen så känns det inte ett dugg. Det är som om det byggs upp ett övertryck i lådan, kanske i ventilpaketen och att när man går från D efter en viss körssträcka så händer något obeskrivligt i lådan och en kraftig stöt uppstår när N lägges i.

    Jag har ganska svårt att tro att momentstag eller mjukvara spökar då stötarna från D>N inte uppstår när bilen är nystartat utan endast då man kört den ett tag och "övertrycket" är uppbyggt.
    Peter
    9-3 ss 2,0t vector

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Automat rycker, hugger till

    Upptäckte ytterligare ett skumt fenomen idag som kanske kan ha med det andra att göra. Åkte på en långtur i midsommarhelgen och använde farthållaren mycket. Varje gång som det var lite nedför och farthållaren var tvungen att "bromsa" hackade det. Även om man låg på lite jämnare underlag, jämn fart så att säga. Kan det vara ngt med spjällhuset, motorbromsventil (om sådan finns), tändningen eller......? Väldigt störande i vilket fall.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  13. #13

    Re: Automat rycker, hugger till

    Slappa bussningar låter det som. Jag har bytt till främre dieselfästet på mina 9-5::or men hade gärna bytt till ännu hårdare och är bra suugen på att byta alla upphängningar.

    /Henrik

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Automat rycker, hugger till

    Kan det vara bussningarna månne???? Verkar nog så för när jag står still med bilen och håller på bromsen med D i och sedan släpper och bromsar igen "pumpar" så eftergungar det till 3-4 ggr när jag gör så. Annars är dämparna slut OCKSÅ. Bara byta hela framvagnshelvetet.......
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Automat rycker, hugger till

    Citat Ursprungligen postat av asppie
    Skall kolla detta, eller rättare sagt be verkstaden kolla det imorgon när bilen skall in för lite smått och gott...... Oljebyte ville jag ha gjort (bilen har gått 11600) men de rekommenderade mig att vänta till 15000mil då den ändå skall bytas enligt serviceintervallen.
    Har kollat slangen och den löpte fritt, klippte för säkerhets skull av buntbandet som den satt uppfäst med och monterade en ny sådan med slangögla och buntbandsfäste på istället så slangen vilar i öglan istället.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Automat rycker, hugger till

    asspie->

    Inget nytt på bussningsfronten?

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Automat rycker, hugger till

    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    asspie->

    Inget nytt på bussningsfronten?

    //Jesper #1873

    Hej Jesper!

    Nej..... Jag har inte fått bussningen ännu från Elkpart och med tanke på min ilskna och sura mail till dom så är jag kanske inte välkommen som kund längre.
    Fö övrigt....Vill bara höja varningens finger för Elkparts.
    Sämsta service jag någonsin varit med om. De kan inte svara på OM när och hur paketet är skickat. De har ingen spårningsmöjlighet och skyller allt på svenska posten. Ren jä....la bullshit!
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Automat rycker, hugger till

    Hej

    Inget nytt?

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Automat rycker, hugger till

    Inget nytt nej.... Pga att Elkparts är världens sämsta företag. Beställde bussningen det tog drygt 5 veckor, inget dök upp och hela tiden skyllde de på svenska posten. När det väl blev rätsida på det då kom det fram att de hade skickat produkten och att ngn hade sökt mig på min adress. Men hallå vem fan sitter hemma och glor och väntar...man har ju ett jobb att gå till. Hade de skickat med ett normalt fraktbolag så hade de skickat ut en avi om att prylen finns att hämta på deras terminal. Nu till det som gör mig ytterligare förbannad på Elkparts. Jag betalade närmare 500 SEK för delen och när de nu betalade tillbaka pengarna till mitt konto så fick jag bara ca 370 SEK. De skyller på valutan. BULLSHIT!!!!! Jag kommer never in my f.... life handla mer på det där skitföretaget.... Oseriösare har jag aldrig varit med om.

    Så nu vet i f... vart man skall köpa den däringa prylen. Skaffar nog en original och ser om det blir bättre.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Automat rycker, hugger till

    Hej

    Montera den från dieseln istället och återkom med rapport Den finns hos din närmaste Saabhandlare eller på Speedparts.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

Liknande ämnen

  1. Automat rycker till
    Av Spidercat12 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-07-11, 14:01
  2. Min Saab 9-5 2.3t hugger och rycker
    Av BlackSaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-10-13, 01:13
  3. Aut.-låda hugger/rycker till lite
    Av AERO_chrille i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-27, 12:13
  4. Hugger ibland vid start på D automat 9-5
    Av Freeboo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-01-19, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •