Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Bromstrams

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Bromstrams

    Hej!

    http://www.teknikensvarld.se/nyheter/10 ... /index.xml
    "Forskarnas förslag för att minska utsläppen är att använda mindre effektiva bromsbelägg, liknande de som sitter på många amerikanska bilar. 30 procent mindre utsläpp anses realistiskt, men mindre effektiva bromsar blir följden.
    – Samtidigt är europeiska bromsar anpassade för tyska Autobahn, och vi tillåter inte sådana hastigheter i Sverige. Så amerikanska bromsar är nog fullt tillräckliga, säger Ulf Olofsson."
    Man har under många år sätt olika kevlar blandningar där i den mjukaste blandningen tex. Red Stuf och liknande, fått just egenskaper där bromsar som kalla har en låg friktionskoefficient, dvs. lågfart broms egenskaper är är sämre, samtidigt vid högre farter dvs. högre temperatur av bromsbelägget är friktionen högre samtidigt som slitage på belägget ökar.
    Dessa progressiva egenskaper kan vara just detta "KTH" strävar efter?

    Alla som kört denna typen av belägg, vet ju hur det är med bromsdamm utveckling.

    Eller, har jag missat nått?

    mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Bromstrams

    Så i detta samhälle där man strävar efter att göra bilarna säkrare än någonsin på vägarna så ska man alltså dra ner på bromsverkan?

    Bättre bromsar på svenskarnas bil säger jag... Folk har på tok för dålig framförhållning i trafiken, sämre bromsverkan skulle garanterat öka olyckorna markant.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Bromstrams

    Varför inte, svenska folket är ju redan till hälften övertygade om att dubbdäck är onödigt om man har antisladd. Nästa grej blir slicks, de har ju betydligt mindre rullmotstånd.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Bromstrams

    Jösses vilka stollar det finns
    Är det konstigt att man tar till spriten när man inser att skattepengarna används till sånna lekstugor för "experter"

    Vad blir nästa steg?
    Gå tillbaka till trumbrumbromsar eller varför inte träklossar som på gamla goda tiden? Ska vi införa miljöskatt på inbromsningar också

    Bävar för dagen när rödgröna sörjan och Tingvall börjar rota i detta också
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: Bromstrams

    Hej!

    Precis lagom efter att Sverige sattes upp som den mest konkurrenskraftig inom EU, tack vare nytänkande och att man utnyttjar nyteknik på en flyktig sätt, så kommer detta som en kalldusch

    Men, med tanke på hur många tankevurpor, tjänstefel och dyl. som närvarar näringslivet, det går ej med hjälp av logik att förklara hur framgångsrika vi är, bara att säga: Sverige är fantastisk :P

    Skämt åt sidosatt:

    Kan tänkas att det brast kommunikationsmässig, nånstans mellan KTH och skribenten. Inte alls säkert att på KTH saknas kunskap om alternativet inom bromsteknik hos den automotiva sektor.
    Snarare möjliga scenariot är ju att skribenten varit för lat att ge lite mer teknisk smak till texten, blev en mkt olycklig meddelande man sände utåt.

    Där ironin börjar och tar slut är ju just i namnet på tidning allt detta kommer ifrån:

    TEKNIKENS VÄRLD va det, eller?
    jag tror = att vilseledda fakta

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Bromstrams

    Citat Ursprungligen postat av H-engine
    Kan tänkas att det brast kommunikationsmässig, nånstans mellan KTH och skribenten. Inte alls säkert att på KTH saknas kunskap om alternativet inom bromsteknik hos den automotiva sektor.
    Snarare möjliga scenariot är ju att skribenten varit för lat att ge lite mer teknisk smak till texten, blev en mkt olycklig meddelande man sände utåt.

    Där ironin börjar och tar slut är ju just i namnet på tidning allt detta kommer ifrån:

    TEKNIKENS VÄRLD va det, eller?
    För att utesluta denna eventuella kommunikationsmiss kan du läsa direkt vad KTH publicerat:
    http://www.kth.se/aktuellt/bilbromsa...bbdack-1.59905
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: Bromstrams

    jag tror = att vilseledda fakta

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Bromstrams

    Äh ta bort 2krets systemet när vi ändå är igång.
    Är väl bättre att vi utbildar alla nya förare till super förare som aldrig ens behöver bromsa, det är klimatsmart !
    Saablös dåre

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Bromstrams

    Är det bara miljön man har som argument så går det att få fram de mest dumma saker vad man ska göra.

    Sånna här grejer är iaf sånt som gör att jag mer och mer skiter i den överdrivna miljödebatten, känns ju inte seriöst när man tar till miljön för var och varannan grej.

    Sist var det väl att man skulle sluta äta kött bara för kon stod ute och fes i hagen?

    Tror nog att det bästa som kunde hända mänskligheten vore ett storskaligt kärnvapenkrig.
    Sen vore det kanske lungt med växthusgaser för ett tag.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Bromstrams

    Idioti.... Mindre effektiva belägg? Då måste jag bromsa tidigare.... Mao längre tid för bromsarna att verka? Det kommer fortfarande gå åt en viss mängd energi att få ner bilens fart från 50 till noll. Och hur många fler olyckor inträffar då, när folk har 30% sämre bromsar helt plötsligt i en nödsituation?

    Det enda rätta för att få bukt med problemet är att helt förbjuda all trafik. Antalet transporter måste minska kraftfullt, helst med 95% nånting. Det är ju det samhället våra styrande vill ha och strävar mot. Tillbaka till 1700talet alltså, alla blir bönder och odlar sin mat på täppan. Det blir kanon. Fan jag längtar efter det. Nä, jag tar fan till flaskan jag också.....
    MEDLEM 7032.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: Bromstrams

    Hej!

    Menar att han som uttalat sig är någon slag av forskare?

    Kan inte teorin med mindre effektiva belägg vändas om som:

    En friktionsbelägg med mindre friktionskoefficient MEN att ha högre arbetstryck i den hydrauliska systemet som kompensation för att bibehålla bromsverkan?

    För att ju mindre friktionskoefficient i materialet dess mindre partiklar som släpps under friktion?

    mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    164

    Re: Bromstrams

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Tror nog att det bästa som kunde hända mänskligheten vore ett storskaligt kärnvapenkrig.
    Sen vore det kanske lungt med växthusgaser för ett tag.
    Du har absolut en poäng. Alla mänskliga dödsfall är en förbättring för miljön. Synd bara att man inte diskuterar detta istället för att diskutera frågor som innebär ett förlängt liv och en ännu sämre miljö.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  13. #13
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Bromstrams

    Överreagera inte en massa nu. Så länge bromsarna på en bil klarar av att nypa så pass hårt att ABS:en går in på torrt underlag med sommardäck kvittar egentligen storleken på skivor och klossar. Större prylar gör bara att man klarar fler hårda inbromsningar från högre hastigheter efter varandra.

    Tanken bakom idén med mindre bromsar lär vara att Svensson endast behöver utnyttja bromsarna maximalt en gång för att exempelvis bromsa för vilt, sen hinner bromsarna svalna innan nästa tvärbromsning. Sen räknar de antagligen kallt med att ingen kör fortare än de maximalt tillåtna 120 km/h (med en liten marginal naturligtvis).

    Tycker inte det är en så dum idé egentligen. De flesta kör aldrig vidare hårt med sina bilar och behöver inte överdimensionerade bromsar. Att jag sen själv inte skulle vilja köra med bromsar som kanske bara klarar en tvärbromsning per 15 minuter är en annan sak. Maximal dubbelmoral!

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Bromstrams

    Men den teorin håller ju inte heller...
    Om nu svenssons knappt aldrig bromsar specielt hårt så kan det ju inte heller vara dem som står för den större delen av problemet.

    ta tex EN långtradare, hur mycket mer skit kommer det inte från bromsarna där jäntemot en personbil som rullar några 100mil om året.
    Och jag skulle INTE vilja att långtradare får sämre bromsar än de redan har, det är ju en av de största problemen som de fordonen har enligt bilprovningen.

    Tycker man kan lägga energi på annat än att lura i bilister massa saker som sänker säkerheten.

    Vad är det man vill uppnå, 0,00001% förbättring av miljön eller 0-visionen?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Bromstrams

    Håller nog ned Trekmeister om att flera av er överreagerar negativt.
    Samma tongångar hördes när det började diskuteras asbestfria bromsbelägg där belackarna påstod att det aldrig skulle fungera.
    Hur många vill nu ha tillbaka asbest i bromsarna?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: Bromstrams

    Hej!

    Dinosaurier lyckades försvinna utan hjälp av Jens Wahlström och KTH, varför har man bråttom ??

    Mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •