Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Key Not Accepted‎ på SIDen efter batteribyte OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    81

    Key Not Accepted‎ på SIDen efter batteribyte OG9-5

    Hej!

    jag får nu ofta detta på min SAAB 95 -00 efter batteribyte i "mobydick" Kan således inte starta bilen om jag inte samtidigt trycker på en knapp på dosan.

    Hur kommer jag runt och "gifter in" eller synkar så det lirar som förut igen?

    Bilen startar alltid men det är riktigt irriterande.

    Bytte självklart batteri i båda dosorna så samma fel för båda

    /R

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Key Not Accepted‎ på SIDen efter batteribyte

    Du har riktat fjärren mot bilen och tryckt 5 ggr i följd på upplåsningsknappen?
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    81

    Re: Key Not Accepted‎ på SIDen efter batteribyte

    Läst mig till att det var 4 gånger men är det 4st exkl den första upplåsningen eller ska bilen vara låst så trycker man 5 snabba gånger på upplåsningsknappen?

    /R
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-29 klockan 18:19. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Key Not Accepted‎ på SIDen efter batteribyte

    Men detta felmeddelande har väl bara att göra med transpondern i nyckeln, inte batteriet i fjärrkontrollen?
    Dessutom funkar väl fjärren om det går att starta genom att trycka på fjärren när meddelandet visas?

    You can still start the car by turning the ignition to “ON”, and pressing one of the keys on the remote. The remote signal is then substituted for the transponder signal, and if the remote signal is accepted, the car will start (the exact function may differ slightly between 9-3 an 9-5 cars).
    http://www.saabnet.com/tsn/faq/keyfaq.pdf
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-29 klockan 18:19. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    81

    Re: Key Not Accepted‎ på SIDen efter batteribyte

    Du tänker så, att det är "läsaren" för startspärren som är kass?

    /R
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-29 klockan 18:19. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    335

    Re: Key Not Accepted‎ på SIDen efter batteribyte

    Vilka batterier bytte du till?

    Om du bytte till något billigare märke så rekommenderar jag att du byter till ett lite dyrare märke med exakt rätt spec. SAAB är dyra på sånt, men då kan du i alla fall utesluta att det är batteriet som krånglar.

    Vet flera som fått krånglande larmdosor efter dom bytt till lite billigare batteri.
    9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758

    Re: Key Not Accepted‎ på SIDen efter batteribyte

    Ingen av mina original MY00-larmdosor fungerar inte med ett fullständigt toppat batteri. Jag har varit tvungen att dra ut några mAh först för att spänningen ska ner på rätt nivå, körde med ett 1k-motstånd under 1 timme, om jag minns rätt så vaknade den när vilospänningen kommit ner tll runt 3.04 V.

    Jag tror inte det har så mycket med batterikvalitén att göra som hur länge batteriet legat i lager... 1 års självurladdning fixar antagligen problemet.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-29 klockan 18:20. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    81

    Re: Key Not Accepted‎ på SIDen efter batteribyte

    Köpte cheapass batterier, såg i manualen att man ska ha Panasonic diton men hittar ingen butik som säljer dessa.

    /R

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    81

    Re: Key Not Accepted‎ på SIDen efter batteribyte

    Snackat med Dinbil och de vill ha ca 1k per nyckel om de ska programera om de i tech2an.

    Lite safftigt med 2k för ett batteribyte?

    /R

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758

    Re: Key Not Accepted‎ på SIDen efter batteribyte

    Du ska nog inte göra detta. ID ska inte ändras av ett nytt batteri, felet är någon annanstans, och jag tror på batterispänningen och att den kommer tillbaka efter att spänningen sjunkit ner lite. Om du programmerar om den nu är risken överhängade att den slutar fungera om några veckor när ID:n blir rätt igen.

    Försök dra ur lite energi ur batterierna istället. Så länge kemin i battericellen är rätt bör det fungera lika bra.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-29 klockan 18:21. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665

    Re: Key Not Accepted‎ på SIDen efter batteribyte

    Nu skall vi backa några steg, immobilisern i nyckeln har ju inget med batteriet till fjärrkontrollen att göra. Immobilisern strömförsörjs via ett magnetfält från mottagaren i bilen som inducerar en tillräcklig spänning i antennen på immobilisern i nyckeln för att den ska kunna sända sitt innehåll. På detta vis så är immobilisern inte beroende av batteri.

    Således ligger felet någon annanstans och har inte med batteriet att göra. Varför inte testa att vrida loss mottagaren som sitter runt nyckelhålet och montera sedan tillbaks den.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Key Not Accepted‎ på SIDen efter batteribyte

    Psycho Dave>> Så trodde jag också i mitt inlägg ovan men det verkar bara vara du som är med på den linjen?
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Men detta felmeddelande har väl bara att göra med transpondern i nyckeln, inte batteriet i fjärrkontrollen?
    Dessutom funkar väl fjärren om det går att starta genom att trycka på fjärren när meddelandet visas?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Key Not Accepted‎ på SIDen efter batteribyte

    Psycho Dave är inne på rätt spår, transpondern för mobilisering och fjärrkontroll är två olika system där den senare är batteriberoende, den första inte. Kan han bara starta bilen genom att trycka på en av knapparna på fjärrkontrollen så fungerar fjärren, medans transpondern inte fungerar. Strul med mottagaren i bilen är väl i så fall högst upp på listan över misstänkta då bägge nycklar strular.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-29 klockan 18:21. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    81

    Re: Key Not Accepted‎ på SIDen efter batteribyte

    Hallå!

    har också varit inne på det spåret och tog förut bort imobilisern runt nyckelhålet pga googling om att kablarna där under kan vara av ibland men det såg korrekt ut.

    Jag ska mao leta efter en ny sådan sensor mao?

    /R
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-29 klockan 18:22. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Key Not Accepted‎ på SIDen efter batteribyte

    Ja, du kan ju börja med att provbyta denna antennenhet.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-29 klockan 18:22. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    81

    Re: Key Not Accepted‎ på SIDen efter batteribyte

    Köpt en ny och nu funkar det bra igen *peppar peppar*

    /R

Liknande ämnen

  1. Död fjärrnyckel efter batteribyte OG9-5/OG9-3
    Av T-Boy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2023-04-01, 17:55
  2. [LÖST] Bilen död efter batteribyte NG9-3
    Av Jäder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2015-02-21, 20:50
  3. Låg varvtal efter batteribyte OG9-3
    Av RK 9-3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-04-29, 14:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •