Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 82

Ämne: Batteri köpa nytt / vad skall man köpa

  1. #21
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471

    Re: Batteri köpa nytt / vad skall man köpa

    Detta sitter i min 9-5:a. Passar som handen i handsken och har 75 Ah o 720 CCA.
    Det fungerade bra i vinter är kvicksilvret sjönk under -30.

    https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...ah-2000029864/

    4 års garanti.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  2. #22

    Re: Batteri köpa nytt / vad skall man köpa

    Jag har många elslukande saker i bilen och det tål biltemabatteriet!

    /Henrik

  3. #23
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: Batteri köpa nytt / vad skall man köpa

    På min 9-5:a fick jag byta originalbatteriet efter precis två år trots bara landsvägskörning längre sträckor, det nuvarande har hållt i fyra år trots mindre brukande/laddande. Går det längre tid med att jag kör den bilen kopplar jag på en Ctek och underhållsladdar batteriet. 9-5:an ställer krav på bra kräm i batteriet.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    47

    Val av Startbatteri???

    Mitt startbatteri börjar bli dåligt enligt verkstan och försöker nu hitta ett lämpligt. Tänka passa på att köpa på antingen OKQ8 (har 200kr i presentcheck) eller nu på mekonomen i helgen (25% på allt).

    Mekonomen har Bosch S4 och S5 med olika Ah. OKQ8 har sina egna batterier med olika Ah. Också kikat på Biltema men känns inte som ett alternativ nu när jag får dessa billigare.

    Jag har en Saab 9-3 2.0t BioPower -09.

    Vad ska man sikta på för batteri. Vilket "duger" och är nog bra att köra med på vintern?

  5. #25
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Provat med en CTEK-laddare först?

    Med dom kan man bland annat, iaf på min.

    LADDNINGSSTEG

    STEG 1 desulphation (avsulfatering )

    Upptäcker om batteriet är sulfaterat. Avsulfatering med pulser tar bort sulfater från blyplat
    torna

    och återställer batteriets kapacitet.

    STEG 2soft start (mjukstart )

    Provar om batteriet kan ta emot laddning. Detta steg förhindrar laddning av defekta

    batterier.

    STEG 3 bulk (huvudladdning )

    Laddar med maximal ström tills batteriet har nått 80 % av sin kapacitet.

    STEG 4 absorption

    Laddning med avtagande ström tills batteriet nått 100 % av sin kapacitet.

    STEG 5 analyse (analys )

    Testar om batteriet kan bibehålla laddningen. Batterier som inte kan behålla laddningen

    kan behöva bytas ut.

    STEG 6 recond (rekonditionering )

    Välj
    Recond-programmet för att lägga till rekonditionering till laddningsprocessen. Under

    rekonditioneringen ökas spänningen för att skapa kontrollerad gasbildning i batteriet.

    Under gasbildningen rörs batterisyran om och batteriets energi återställs.

    STEG 7 float

    Håller batterispänningen på maximal nivå genom att ladda med konstant spänning.

    STEG 8 pulse

    Upprätthåller batteriets kapacitet till 95–100 %. Laddaren
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    47
    Det är ett alternativ, men kommer inte batteriet snabbt att tappa kapacitet igen? Speciellt när kylan åter gör sig påmind. Tror min bror har en CTEK-laddare. Kan kontrollera med honom.

    Någon som vet vilket batteri man ska köpa om jag ska byta?
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-03-11 klockan 19:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #27
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Fixade ett batteri i december som vi trodde var slut med CTEK, har fungerat ypperligt sedan dess.

    Denna tråden startade jag då om köpråd för batteri, jag hade då redan bestämt mig för ett Biltema, men det behövdes aldrig.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...highlight=ctek

    Lycka till med vad du än gör
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Lndv Visa inlägg
    Det är ett alternativ, men kommer inte batteriet snabbt att tappa kapacitet igen? Speciellt när kylan åter gör sig påmind. Tror min bror har en CTEK-laddare. Kan kontrollera med honom.

    Någon som vet vilket batteri man ska köpa om jag ska byta?
    Eftersom batteriproblemen oftast bara yttrar sig på vintern föreslår jag att du väntar till hösten med att köpa nytt batteri om det inte är akut. Batterier är färskvara.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #29
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Eller så låter man testa batteriet,verkstäder har oftast em riktig batteritestare för det är lika tråkigt att bli stående på semestern när man är långt hemifrån som det är till hösten när man "bara" skall till jobbet.
    Jag läste den gamla tråden och jag har en CTEK MXS 7.0 och den lyckades inte återuppväcka de döda tyvärr så det blev ett Biltema kalcium /kalcium med 4 års garanti och 75ah till en av mina 9-5or.
    återstår att se om det var ett bra val men det var flera som rekommende dessa batterier.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Det gäller väl inte för dig som har rabatter just nu men jag köpte ett VARTA Silver Dynamic batteri från detta företag http://www.voltpower.se/fi/.
    När jag jämförde priser låg dom mycket bra till. Snabb leverans med Bussgods var det också.

    Per L
    Senast redigerat av Per L den 2015-04-26 klockan 09:23.

  11. #31
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Det är också ett batteri som fått bra kritik och jag hade nog föredragit Ett Varta för billigare men jag hittade inget när jag letade.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Eller så låter man testa batteriet,verkstäder har oftast em riktig batteritestare för det är lika tråkigt att bli stående på semestern när man är långt hemifrån som det är till hösten när man "bara" skall till jobbet.
    Jag skulle säga att du inte blir stående på semestern bara för att batteriet är slitet. Det beror i så fall på att batteriet har gått sönder (typ kortis i en cell eller för låg elektrolytnivå i ett icke-öppningsbart batteri) eller på felaktig hantering (typ ungarna sitter i bilen och drar ur batteriet). I normalfallet så har ett batteri som klarat vintern tillräckligt mycket kvar för att klara sig till hösten, kapacitetsmarginalen är så mycket högre på sommaren jämfört med vintern att normalt förfall inte hinner ikapp det innan det börjar bli kallt igen.

    Om man har en 9000 så är en bra referenspunkt när startspänningen kommit ner till 8 volt är det dags att börja fundera på byte, och på en 9-5:or till -05 är det dags att byta när ACC-panelen startar om vid start.

    Själv kör jag med Biltema-batterier, jag upplever dem som tillräckligt bra och har bra förhållande år/kr. För alla batterier med våt elektrolyt tar slut och har högst begränsad livslängd även vid riktig skötsel. Gel- och AGM-batterier håller betydligt bättre, men kräver mer avancerad konstruktion för att matcha startströmmarna med resultat att de blir betydligt dyrare om de ska klara startströmmarna bra, så det är tveksamt om det lönar sig ekonomiskt.

    Glöm inte att titta på kall-startströmmen (CCA), den är viktigare än Ah (om du inte har bensinvärmare), detta ger större förslitningsmarginal. I normala fall använder man mycket lite av batteriets totala kapacitet i Ah.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #33
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Kan ge lite feedback idag då det med Sörmländska mått var svinkallt i morse, -20C


    Det diskuterades lite i någon tråd som jag inte finner nu om kallstarts egenskaperna på Biltemas Batteri "Silver" är
    Jag köpte ett 75Ah med artnr 802752 i mars 2015 och idag var det ett ypperligt tillfälle för test.

    Det sitter i sommarbilen som jag rullade ur garaget för några dagar sedan, batteriet var då fulladdat.
    Bilens temp. visade -18C och bilen verkade lite sur på mig för den fick stå ute för den startade flera ggr men stannade nästan direkt, 3-4 ggr innan den ville gå så jag nötte ovanligt mycket på startmotorn vilket var bra för testets skull.
    Ingen motorvärmare har varit inkopplad vi detta tillfälle.
    Ingen som helst tvekan utan startmotorn höll bra fart hela tiden.
    Så jag kan trots att det är en produkt från Biltema rekommendera denna modell, det har ju dessutom 4år garanti.




    Annan tråd där detta batteri diskuterades
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #34
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471
    Kör med samma batteri som Herman, alltså 802752. Fungerar ypperligt till 9-5.

    Ett litet tips gällande 9-5 kolla på minuskabels kabelsko om den är ärjad och dålig. På min var den nästan avärjad vilket resulterade i en trögstartad bil.

    ImageUploadedByTapatalk1452282578.268090.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Hade -30 igår, frun tog en kort sväng på morgonen utan problem, motorvärmare ikopplad såklart. På kvällen var det stört omöjligt att knappt driva runt startmotorn
    Vet inte om alla batterier är fästa lika, men på min 9-5 og sitter det fast i bakkant med en mkt svåråtkomlig mutter, så jag gav upp att ta loss det på parkeringen utan laddade det på plats över natten. Funkade bra idag, tack o lov. Känns som att det borde bytas upp, har också sneglat på Varta från voltpower, men nog är det en djungel. Banner-batterier till exempel, vinner ena testet och sumpar i nästa test.

  16. #36
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Att lossa batteriet borde va enkelt och enklare är det ju om det inte är -30
    Jag var också inne på att jag ville ha ett premium batteri, ingen hade nåt hemma. Funderande på Varta,Tudor ,Optima men då många sa att dessa var bra + att det var lång garanti, vissa påstår att 9-5 käkat batterier och 4-5år är ofta max så därmed min chansning på detta icke-premium i mima ögon men för det prisvärda jag nöjd!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    Jo, det är ju bara en mutter det handlar om men spärrhandtaget har bara några cm:s utrymme att jobba på. Funderat på att köpa en sats långa hylsor bara pga den muttern
    Bara 13 minus idag, hade kunnat köra med nedrullade rutor i jämförelse. Annars varit mkt nöjd med pålitligheten hittills, men det är ju rysskylan som testar batterier skarpt. Global tror jag att jag har nu, säkert suttit ett par år innan jag köpte bilen 2014. Så det är nog dags i vilket fall.

  18. #38
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Och vi har Biltemas Silver 802742 i våran.
    Senast redigerat av RZ den 2016-01-08 klockan 23:45.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #39
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    Mitt Biltema silverbatteri funkar bra, 9-5an startade fint igår i -26 utan motorvärmare och likaså idag med -24 utan motorvärmare.
    Ja, 2-4 år verkar vara normal livslängd på batteriet i 9-5. Så har det varit i de 9-5or jag och familjen ägt. (Totalt runt 15 stycken).

    Batteriet är lätt att lossa på 9-5 med en enda bult.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  20. #40
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Hur gammalt?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •