Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Batteri laddningstid

  1. #1

    Batteri laddningstid

    Jag har bara kört bilen kortare sträckor den senast 2 veckorna
    Idag efter några stopp vid affärer - så ville den inte mera
    Med start kablar startade den nästan på studs
    Hemma satt jag på laddaren - den indikerade att batteriet hade dålig laddning
    Efter 3 tim kollade jag igen du var batteriet fullt enligt laddaren

    Min fråga, kan det gå så fort
    Har kollat indikatorn på Batteriet den säger inte att batteriet är på väg att ta slut

    Saab Biopower 2.0 2007 '

    Ha det gott alla
    Har aldrig ägt Saab tidigare
    Saab Biopower 2.0 2007

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Batteri laddningstid

    Gissar att batteriet är slut trots "indikatorn" och relativ kort uppnådd livslängd.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Batteri laddningstid

    Vad var det för laddare?

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Batteri laddningstid

    Mät viskositet på alla celler(6st) så vet du var du stor. Finns att köpa på Biltema, kostar inte många kronor.
    Detta är anda rätta sätt att mätta..

    Man kan också testa att regenerera celler på de viset att man totalt urladdar batteri och sedan laddar om igen.
    Urladdning är enklast att göra att man kopplar en vanlig glödlampa 230volt 60watt mellan plus och minus poler


    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Batteri laddningstid

    Att totalurladda ett blybatteri är väl ingen bra ide. Då sulfaterar det & kapaciteten minskar. Men med NiCd & NiMh batterier är det mer lämpligt för att inte denna typ av celler skall få sk. minneseffekt.

    Jag har dock hört talas om sådana här regenererings tips för blybatterier - så som att, ladda ur totalt, backladda, ladda ur totalt & ladda upp normalt. Om det funkar så är det inget man skall ge sig på om man inte vet vad man sysslar med. Samtidigt måste man bevaka laddningsprocessen & normalt sett ha nätaggregat med reglerbar spänning & ström. Det är syra & explosiva gaser inblandat som kan göra skada om något går galet.

    Då är det bättre att använda t.ex. en CTEK laddare med RECOND funktion som kan pulsladda igång lätt sulfaterade batterier. Alternativt byter man till ett nytt batteri som man lämpligen underhållsladdar med jämna mellanrum för att slippa "förtida pensionering", vilket ofta beror på just sulfatering.

    Men jag håller med om det med syravikten/syradensiteten om det är ett fritt ventilerande batteri som har lock som man kan avlägsna från cellerna. 1,28 så är det fulladdat. Men problematiken brukar ligga i att dagens batterier är mer eller mindre slutna (ventilreglerade) vilket innebär att man inte kan mäta någon syravikt.

  6. #6

    Re: Batteri laddningstid

    Hej Igen
    Bilen har under gårdagskvällen startat så fint ( efter laddning 3 tim - då batteriladdaren visade att batteriet var fullt ??
    Idag startade jag bilen startade direkt
    Men satt ändå på batteriladdaren för att Kolla
    Då ´visade den igen att den behövdes laddas men som sagt det var inga problem att starta
    Laddaren har suttit i ca 4 timmar nu mätaren har nästan indikerat att batteriet är fullt men den har inte riktigt gått till botten ( indikatorn hoppar lite fram och åter )
    Jag har en laddare från Biltema som har följande spec
    Laddspänning: Omställbar 6/12 V. Omställbar för bil/MC-batteri. Max. laddström, bil = 8 A (6 V), 6,5 A (12 V); MC = 0,85 A (6 V), 1,2 A (12 V). Laddkapacitet, bil = 32-120 Ah (6 V), 20-120 Ah (12 V); MC = 3,7–30 Ah (6/12 V). Vikt: 2,3 kg

    http://biltema.se/Bil---MC/Bil-tillbeho ... riladdare/

    Kan detta ha med laddaren att göra ??
    Sorry att det blev ett långt brev
    Tack för svaren jag får
    Ha det gott
    Har aldrig ägt Saab tidigare
    Saab Biopower 2.0 2007

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Batteri laddningstid

    Ärligt talat (utan att någon får ta illa vid sig) får man säga att den typen av laddare är ganska kassa. Laddförloppet "styrs" helt av batteriet då denna typ av laddare inte har någon form av egen reglering. Bara den inställda spänningen samt vad den maximalt kan leverera i ström. Sen styr batteriets interna resistans resten. Men de funkar som en basic laddare för lätt "återupplivning & underhålls laddning". Tänk bara på att man inte kan lämna laddaren inkopplad för längre för då brukar batterierna koka i.o.m. att det inte finns någon aktiv reglering & intelligens. (Jag har en liknande typ av laddare från mitten på 80-talet av fabrikat Modenum, men den använder jag inte som laddare nu för tiden utan vid behov som 6v/12v nätaggregat)

  8. #8

    Re: Batteri laddningstid

    Hej Fredrik
    Det är lugnt jag förstår mycket väl att denna inte är jordens bästa
    Hur lång tid är för länge ??
    Kan laddaren påverka att den inte laddar ordentligt
    Den står som sakt och små hoppar vid nästan fullladdad
    Har stå i 4 timmar nu - bör jag ta bort den och testa någon annan
    Ha det gott
    Har aldrig ägt Saab tidigare
    Saab Biopower 2.0 2007

  9. #9

    Re: Batteri laddningstid

    Hej Kollade en sak nu
    Jat tog bort laddaren provstartade bilen 3 gånger ( startade hur lätt som helst )
    Jag satt sen på laddaren igen då indikerade den att den behövdes laddas
    Mätarpilen ... går upp till ca 4 Ampere och börjar ladda därifrån
    Är batteriet helt knas eller kan det var något annat
    Har inga större grejor som drar ström
    Ha det gött
    Har aldrig ägt Saab tidigare
    Saab Biopower 2.0 2007

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Batteri laddningstid

    Hej! Det är ett helt normalt förlopp att mätaren går upp för att sedan sjunka. För såfort du startar eller gör något annat så snor det energi ifrån batteriet. Så även om det är "fulladdat" när du tar bort laddaren så är det inte det efter en stund.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Batteri laddningstid

    Citat Ursprungligen postat av badboll
    Hej Kollade en sak nu
    Jat tog bort laddaren provstartade bilen 3 gånger ( startade hur lätt som helst )
    Jag satt sen på laddaren igen då indikerade den att den behövdes laddas
    Mätarpilen ... går upp till ca 4 Ampere och börjar ladda därifrån
    Är batteriet helt knas eller kan det var något annat
    Har inga större grejor som drar ström
    Ha det gött
    Jag gissar att batteriet tar mot så lite laddning i energimängd så att ett antal startförsök sänker polspänningen vilket gör att laddaren krämar på 4A så snart.

    Det finns medel att testa ett batteri vilket närmaste bilelektriska verkstad säkert kan hjälpa dig med.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12

    Re: Batteri laddningstid

    Tack alla
    Ni är kanon som tar er tid att hjälpa till och svara på frågor
    Tusen tack igen
    Ha det gott
    Har aldrig ägt Saab tidigare
    Saab Biopower 2.0 2007

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Batteri laddningstid

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Men problematiken brukar ligga i att dagens batterier är mer eller mindre slutna (ventilreglerade) vilket innebär att man inte kan mäta någon syravikt.
    Bra förklaring tycker jag men
    man får inte glömma att Batterierna är INTE slutna.
    Har flera såna ” slutna batteri ” Tudor och de är bara att lossa klistermärke och dra upp locket så ser ut som vanlig batteri.
    6 st separata celler med separata påfyllningar och att mäta med ”grön /gul/ öga/ visare ” är inte så trovärdig men fungerar någorlunda ändå, dock sämre vid uppladdning.
    Ladda som vanligt och kolla syra halten som sagts 1,28.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758

    Re: Batteri laddningstid

    Citat Ursprungligen postat av badboll
    Jag har bara kört bilen kortare sträckor den senast 2 veckorna
    Idag efter några stopp vid affärer - så ville den inte mera
    Med start kablar startade den nästan på studs
    Hemma satt jag på laddaren - den indikerade att batteriet hade dålig laddning
    Efter 3 tim kollade jag igen du var batteriet fullt enligt laddaren

    Min fråga, kan det gå så fort
    Har kollat indikatorn på Batteriet den säger inte att batteriet är på väg att ta slut

    Saab Biopower 2.0 2007
    Om det är originalbatteriet och då är drygt 4 år gammalt skulle jag säga att med stor sannolikhet är förbrukat. När man djupurladdar (helt tömmer) ett normalt bilbatteri så tar det skada, så var det inte dåligt tidigare så är det det nu. Anledningen till att det laddar så snabbt är att batterikapaciteten helt enkelt har minskat, så ditt batteri är nog antagligen snarast ett 10Ah-batteri. Om du håller rätt på laddningen så kanske det klarar sig över sommaren, men när kylan kommer i höst så löper du stor risk att bli stående om du inte bytt batteri.

    Själv byter jag batteri vart 3:e år i preventivt syfte, det är ungefär så länge ett standardbatteri är pålitligt i -30 grader, under förutsättning att man kör minst varje vecka och tillräckligt länge för att det ska vara fulladdat efter varje körning.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. GM batteri
    Av ZeroX i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-08-14, 12:35
  2. Batteri.
    Av DJansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 04:44
  3. Batteri 9-5??
    Av kIM0h i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 01:06
  4. Batteri
    Av Gud i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 23:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •