Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Övertryck kylsystem, kopplingsspel, Knack i motor, 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nora
    Inlägg
    1

    Övertryck kylsystem, kopplingsspel, Knack i motor, 9000

    Tjena Saabturboclub! Idag böt jag till mig en Saab 9000 CSE 2.3t.
    Den går helt okej och det skakar inget i bilen och sådär, men jag har lite frågor som odlats fram under dagens åkande

    Såfort jag stänger av bilen så kan man öppna huven och höra att det pyser från expansionskärlet, det slutar om man skruvar upp locket lite. vad är det och bör jag oroa mig? Bilen blir inte för varm eller något sådant vad jag har sätt nu efter hela dagen.

    Sen så undrar jag om det är en avancerad procedur att spänna på kopplingen lite, för nu tar den ända ner i golvet och så släpper man upp den 2-3 cm och då har man i stort sätt släppt iväg den helt, det känns som att man har kanske 4-7cm att spela på från fullt kopplat till helt släppt, det går att åka med men det är ju helt klart lite läskigt i början.

    Sist men inte minst undrar jag om 35000 mil på en saab 9000 är något att oroa sig för? Den verkar inte knacka något, man kan höra lite knack när den är kall men det slutar ganska snart. Jag är inte så påläst om saab tyvärr men jag hade tänk att bli det nu då jag tyckte bilen var helt fantastisk att åka i, mycket körglädje och himla pigg för att vara LTT!

    Hoppas ni orkar läsa allt nu, Råger in råger ut!

    Mvh Micke.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 048
    Medlem#
    4097

    Re: Nybliven saab ägare, lite funderingar!

    Hej
    och välkommen!
    Denna bil kanske behöver lite extra kärlek.
    Du verkar ha tre funderingar.
    Övertryck kylsystem
    Kopplings spelet modell mini
    Knack vid kall motor som försvinner vid uppvärmning.

    Här kommer mina gissningar. Sådant äckligt som jag skulle kolla upp själv om det var min bil.

    Övertrycket kan tyvärr vara läckande topplockspackning som trycker in avgaser i kylvätskan. Kolla efter bubblor och rök i expansionskärlet, går att mäta co där med. Förhoppningsvis är det inte det. HUR SER OLJAN UT?

    Kopplingsspelet kan avhjälpas temporärt kanske genom att trycka in bromsvätska bakvägen i systemet (genom luftningen nere vid kopplingen)

    Knacket är nog kamkedjan som är lite slak innan det blir varmt, Kanske dax att kolla hur långt kamkedjespännaren har gått ut. Eller så är det ventilerna.


    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 053

    Re: Nybliven saab ägare, lite funderingar!

    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Hej
    och välkommen!
    Denna bil kanske behöver lite extra kärlek.
    Du verkar ha tre funderingar.
    Övertryck kylsystem
    Kopplings spelet modell mini
    Knack vid kall motor som försvinner vid uppvärmning.

    Här kommer mina gissningar. Sådant äckligt som jag skulle kolla upp själv om det var min bil.

    Övertrycket kan tyvärr vara läckande topplockspackning som trycker in avgaser i kylvätskan. Kolla efter bubblor och rök i expansionskärlet, går att mäta co där med. Förhoppningsvis är det inte det. HUR SER OLJAN UT?

    Kopplingsspelet kan avhjälpas temporärt kanske genom att trycka in bromsvätska bakvägen i systemet (genom luftningen nere vid kopplingen)

    Knacket är nog kamkedjan som är lite slak innan det blir varmt, Kanske dax att kolla hur långt kamkedjespännaren har gått ut. Eller så är det ventilerna.


    Mvh Per
    Hade samma funderingar som du.
    Men sitter det ingen ventil på 9000 expansionkärls lock?

    Om TS känner på kylarslangarna, är de stenhårda?
    Saablös dåre

Liknande ämnen

  1. Övertryck i kylsystem?
    Av johanandersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-04-21, 13:05
  2. Övertryck i kylsystem 9-5 Aero
    Av Jonteman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-08-05, 09:37
  3. Övertryck i kylsystem 900 turbo -95
    Av svante brand i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 17:33
  4. Övertryck kylsystem OG9-3
    Av LM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 17:10
  5. kylsystem/övertryck
    Av 9-5TiD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-22, 22:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •