Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hur får man bort hörnlisterna bak på en 9-5 AERO SC MY04?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162

    Hur får man bort hörnlisterna bak på en 9-5 AERO SC MY04?

    Behöver komma åt backensorena. Enligt WIS så skall man lätta på kofångarens hörnlister eftersom de spärrar borttagningen av skyddskåpan där sensorerna sitter. Arbetsmomentet är att man skall sticka in ett kilformat specialverktyg vid hörnet och lätta på listen som tydligen skall sitta fast med cips.

    När jag tittar på min 9-5:a så kan jag inte se var det går att komma in med något vertyg. Det är så dj...a bra passning att det ser ut som hörnlisten och den lackade kofångaren är i ett stycke. Vill ju helst inte göra synliga märken genom att försöka med för mycket våld när man inte riktigt vet hur det ser ut bakom.

    Funderar på om det är lättare att ta bort hela kofångaren. Misstänker dock att hörnlistern måste bort hursom.

    Hade hoppats att EPC skulle ge någon fingervisning om hur clipsen ser ut och sitter men inte då...

    Någon som har gjort detta och har tips motages varmt.. Brukar få isär det mesta utan skador men inte det här..

    //Guran
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457

    Re: Hur får man bort hörnlisterna bak på en 9-5 kombi ?

    Gissar att du har en 02-05?

    Jag har gjort detta på min kombi. Det var det inga speciella problem.
    Började närmast hjulhusen. (I andra änden är det en liten plasttunga som håller ihop bitarna. Minns inte exakt hur det såg ut.) Jag använde en smörkniv av plast att bryta med och skyddade lacken med en bit maskeringstape. Normal försiktighet är att rekommendera.

    "Clipsen" är bara två rader av plastflikar i över och nederkant av listen.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162

    Re: Hur får man bort hörnlisterna bak på en 9-5 kombi ?

    Jag borde kanske ha sagt att det är en 04:a. Skall titta om det går att lossa från hjulhussidan istället. Det är ju alltid lättare om man vet hur det man skall lossa är infäst. Provade med en plasic padding spackel av plast på hörnet enligt verstadshandboken WIS men hittade ingen möjlighet att komma i mellan där.

    Tack för tipset. Alltid lika kul att kunna få bra hjälp här på forumet. Jag är lite ny på just 9-5 så det blir väl en del upplärning inna man skruvat isär det mesta minst en gång.

    //Guran
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 511

    Re: Hur får man bort hörnlisterna bak på en 9-5 kombi ?

    Tack för tipset då jag ska göra samma sak med min,följdfråga...: Är det likadant fram?

    /M
    Akta skinnet!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162

    Re: Hur får man bort hörnlisterna bak på en 9-5 kombi ?

    Det förefaller vara samma lösning. EPC visar det ganska tydligt på främre kofångaren. Det ser ut som ett antal tappar/hakar på ovan och neder kanten mitt för varandra. ungefär var 10-15 cm. Antar att man kan få resp hake att släppa om man trycker med något icke repande på rätt ställe. Går sannolikt att komma åt bättre om man demonterar hela kofångaren, men det är ju mer jobb.

    //Guran
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 091
    Medlem#
    1941

    Re: Hur får man bort hörnlisterna bak på en 9-5 kombi ?

    På vissa stötfångare är "listerna" integrerarede i stötfångarna. Ja det är samma gjutning i en enhet. Så de går inte att lossa, t.ex. Aero 04/05.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162

    Re: Hur får man bort hörnlisterna bak på en 9-5 kombi ?

    Det var intressanta uppgifter. Det stämmer med att jag inte tycker att verkar finnas något spår mellan listen och kofångaren. Bilen ifråga är en AERO MY04.

    Om det nu är så, hur lossar man då skyddshöljet där sensorerna sitter? Det fanns ingen special instruktion i WIS som verkar gälla AERO bilarna. Finns kanske något ändringsmeddelande
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 091
    Medlem#
    1941

    Re: Hur får man bort hörnlisterna bak på en 9-5 kombi ?

    Citat Ursprungligen postat av Guran ng900T
    Det var intressanta uppgifter. Det stämmer med att jag inte tycker att verkar finnas något spår mellan listen och kofångaren. Bilen ifråga är en AERO MY04.

    Om det nu är så, hur lossar man då skyddshöljet där sensorerna sitter? Det fanns ingen special instruktion i WIS som verkar gälla AERO bilarna. Finns kanske något ändringsmeddelande
    Ja då kan du leta dig fördärvad efter en användbar skarv. Den finns inte.

    Kan du komma över monteringsanvisning 5582812 så beskriver den bakre stötfångaren.

    Jag har monterat ett Aero04 kit på min bil. Om jag beskriver det lite lätt så behöver du göra följande.

    1. Lossa de två skruvarna på varje sida i hjulhuskanterna.
    2. Lossa muttrarna (2-4st beroende på om du har drag eller ej) inne i bagageutrymmet.
    3. Drag ut stötfångaren från hjulhuskanterna & bakskärmarna. Lyft ut stötfångaren bakåt. Dela kontaktdonet till SPA (SAAB Parking Assistance).
    4. Demontera den övre delen genom att lossa skruvarna på insidan. Den sitter även med hullingar/hakar i bakre underkanten under backsensorerna.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457

    Re: Hur får man bort hörnlisterna bak på en 9-5 AERO SC MY04?

    Ahh. Så listerna på bakre stötfångaren på en Aero -04/-05 är inte heller löstagbara. Att det är så fram visste jag eftersom jag svär över det varenda gång bilen ska poleras. (Har en -02 med -04 front)

    Ledsen att jag lurade dig Guran.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 511

    Re: Hur får man bort hörnlisterna bak på en 9-5 AERO SC MY04?

    Har letat efter om det är skillnad på Hirsch-fronten? den är väl likadan på överdelen som alla -02-03 men inte -04 då?
    För bak är det väl ändå same shit? Är väl bara en extra läpp där nere?
    /M
    Akta skinnet!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162

    Re: Hur får man bort hörnlisterna bak på en 9-5 AERO SC MY04?

    Citat Ursprungligen postat av GubbNicke
    Ahh. Så listerna på bakre stötfångaren på en Aero -04/-05 är inte heller löstagbara. Att det är så fram visste jag eftersom jag svär över det varenda gång bilen ska poleras. (Har en -02 med -04 front)

    Ledsen att jag lurade dig Guran.
    Det är ingen fara. Jag har ju uppnått mitt mål att få grepp om hur det skal gå till. Trodde dock att WIS skulle täcka även AERO modellens kofångarhöljen, men det gör de tydligen inte. Har en senare utgåva av WIS så det borde vara med.

    Nåväl konsekvensen för min del är att hela kofångaren måste av. Igentligen inget större problem. Har en backsensor som krånglar. Hoppas att det bara är dålig kontakt. Lite irriterande med felmeddelande i SID och pip varje gång man lägger in backen.

    //Guran
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    24

    Re: Hur får man bort hörnlisterna bak på en 9-5 AERO SC MY04?

    Här har jag hittat en guide. Jag har en 9-5 AERO SC MY04. Jag fick inte loss sidolisterna men det gick bra ändå. Jag tog däremot bort plastbitarna som sitter vid sidan av baklyset + dom fyra skruvarna som håller fast den övre delen av stötfångaren(se bild). Sedan var det milt våld som gäller.

    http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=180574

    Mvh Kent
    9-5 aero sc -04

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162

    Re: Hur får man bort hörnlisterna bak på en 9-5 AERO SC MY04?

    Citat Ursprungligen postat av T7_KB
    Här har jag hittat en guide. Jag har en 9-5 AERO SC MY04. Jag fick inte loss sidolisterna men det gick bra ändå. Jag tog däremot bort plastbitarna som sitter vid sidan av baklyset + dom fyra skruvarna som håller fast den övre delen av stötfångaren(se bild). Sedan var det milt våld som gäller.

    http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=180574

    Mvh Kent
    Bilderna i Din länk är från en engelsk version av WIS, motsvarande den jag har som beskriver momentet på en bil med löstagbara hörnlister. I princip är väl förfarandet detsamma på 04-05 AERO SC, bortsätt från att man inte behöver lossa några hörnlister. Tittar man i EPC så skiljer artickelnummret för skyddshöljet mellan en AERO och övriga SC från motsvarande år. På övriga modeller har höljet antagligen en lite läpp som går in bakom änden på hörnlisten, vilket medför att listen måste lossas. På AERO uttförandet med integrerad list behövs inte detta.

    Bra ide' att lossa plastdelarna vid baklysena. Bör underlätta att krångla ut höljet utan onödiga repor.

    Tänkte slipa till en smörkniv av plast så att jag får ett bra verktyg för att lossa hakarna i plasthöljets underkant utan åverkan på lacken.

    Mvh
    Guran
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

Liknande ämnen

  1. Styrdonsproblem (felaktig checksumma?) Saab 9-5 Aero MY04
    Av BigPete i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2014-01-10, 11:55
  2. [LÖST] Lågt & pendlande laddtryck OG9-5
    Av Johannyman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 70
    Senaste inlägg: 2011-07-01, 13:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •