Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Lacksläpp framskärmar 9-3 06

  1. #1

    Lacksläpp framskärmar 9-3 06

    Hej, köpte en 9-3, årsmodell 2006 och lacken släpps på båda framskärmar. Problemet är att plastskärmarna nöter på framskärmplåtarna och då släpps lacken. Jag anser att det är en felkonstruktion, har aldrig sett något liknande på någon annan bil. Nu släpps lacken och det kom "flygrost", var hos Saab-handlaren och han tyckte att det var ingen idée att ta kontakt med Saab gällande detta då det även finns stenskottskador på skärmarna och då skulle Saab inte fixa någonting på garantin och garantin gäller bara i 2 år. Men han sa att det skulle finnas gummilister till skärmarna som Saab tog fram så att man slipper problemet med lacksläpp. Konstig tycker jag att man gör sådana felkonstruktioner och sen får man fixa skadorna själva.

    Har tyvärr upptäckt att bilen är fullt med stenskott på motorhuven, framskärmar och a-stolparna. Med tanke på bilens ålder (10-2006) och 125.000 km mycket stenskott tycker jag. Vet inte på vilka vägar bilen har körts. Har en annan bil som har gått över 300.000 km och har några enstaka stenskott på motorhuven men inget mer. Man undrar jo hur bra lacken är. Visst såg jag stenskottskadorna på bilen när jag köpte den men först nu efter några månader tycker jag att det är väldigt många. Hur ska man komma tillrätta med problemet? Laga alla stenskott (kanske 100 eller mer?:-) ) eller går tillbaka till bilhandlaren.

    Saab-verkstaden tyckte det var konstigt att en bilhandlare sålde bilen med så många stenskott och han tyckte att jag skulle ta kontakt med honom och pratar om skadorna. Man hade 6 månaders garanti efter konsumentköpslagen.

    Sen släpper även den där svarta färgen runt ena utespegeln. Killen på Saab tyckte att det var ätt välkänt problem och många bilar hade dessa skador, men att inte heller där skulle man kunna göra någonting då bilen är äldre än 2 år.

    Bilen blev Ditec-behandlat när den var ny, tydligen var det inte någonting särskilt skydd mot stenskott. Funderar över en ny ditec-behandling? Är det en bra sak eller ska man strunta i den?

    Hur ser det ut med rostskyddet i allmänhet hos 9-3 2006? Har funderat över en rostskyddsbehandling på Dinol. Är det en bra sak eller räcker rostskyddet som finns på bilen?

    Frågor över frågor? Någon som har lite idéer?

    Markus

  2. #2

    Re: Lacksläpp framskärmar 9-3 06

    Lacksläpp framskärm + ärgade backspeglar 2008 9-3.

    Reklamationsrätt (3 år) kan ej SAAB frånskriva sig. Hjälper iofs ej i ditt fall.

    Stenskott är mkt slumpmässigt, men det blev inte bättre av allt sand/grus + lång vinter.

  3. #3

    Re: Lacksläpp framskärmar 9-3 06

    vad har du gjort åt ditt problem med lacksläppet på framskärmarna? fick du saken åtgärdat? hur blev det med backspeglarna? vad är det för material under den svarta lacken, blir det rost eller är det rostfritt där under?

    vad menar du med stenskott slumpmässigt? motorhuvan och bakluckan är av aluminium, eller?

    tänkte nämna att även på bagageluckan har lacken släppts, där gummilistan sitter på. lacken där på insidan av luckan och runt gummilistan känns riktig matt och inte särskilt tjock, vet inte om man sparade på lacken där eller om det brukar vara så att man inte lägger för tjock lager där.

  4. #4

    Re: Lacksläpp framskärmar 9-3 06

    Eftersom läcksläppet var max 5 x 15 mm på ena sidan målade jag i det med täckstift. Fästena till sidobackspeglarna skall in på SAAB för bedömning.

Liknande ämnen

  1. Lacksläpp
    Av Lagesson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 22:39
  2. Lacksläpp
    Av DanneDrutten i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-14, 18:20
  3. lacksläpp??
    Av kimmasaab i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-14, 11:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •