Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Oljeläckage - vad är detta?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218

    Oljeläckage - vad är detta?

    Hejsan,

    ursäkta min ovetandet, men fick nedslag på besiktning pga oljeläckage (som vi iofs har haft länge och jag har även haft inlägg om det förut, det har helt enkelt aldrig blivit av att åtgärda det).

    Läckagen verkar blivit sämre senaste tiden, dock fortfarande handlar det inte om att oljan rinner igenom, utan det läcker dock visst.

    Har kollat omkring och det verkar väldigt klart kommer från underkanten bilen, det är främst runt oljefiltret att det finns en del "färsk" olja. Sedan hamnar det väl lite överallt bakom där under körningen, men där är det smutsigare och tjockare pga sand och skit från vägen.

    Försökte ta lite bilder med kameran, mina misstänka är i första hand en stor grej som sitter strax under oljefiltret, sitter med 3 bultar (som inte går att dra åt hårdare, dem bara snurrar) och med en kontakt på:






    Vad är det för något och kan ny packning köpas hos t.ex biltema eller mekonomen? Tänkte mecka lite med bilen idag/över helgen så vill helst kunna köpa det som behövs omgående.

    Sedan verkar onekligen oljefiltret väldigt misstänkt, vill dock tro att jag drog åt den ordentligt när jag bytte den sist (förra våren), men kanske borde byta verktyg. Jag kan tillägga att jag har kollat bultarna runt oljefiltrer och dem sitter fast.

    Vad tycks? Oljefiltrer kommer jag som sagt iaf att byta, men grejen under vet jag inte vad det är precis och som sagt så verkar det inte gå att dra åt bultarna, vilket verkar lite suspekt...


    //J
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 093

    Re: Oljeläckage - vad är detta?

    tjaaaooo......
    skulle vilja påstå att det är oljegivaren
    och kan du "snurra" på bultarna så skulle jag även påstå att det är gängpaj på dom, och skulle isåfall förklara läckaget därimellan...


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Oljeläckage - vad är detta?

    det ser ut som det kan vara vid den stora bultskallen vid oljefiltret (på huset) hade du testa dra åt den? annars så kan de va själva oljefilterhuset som sitter löst (ta lös filter å dra åt på gängstången man fäster oljefiltret)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218

    Re: Oljeläckage - vad är detta?

    Citat Ursprungligen postat av saab_xturbo
    annars så kan de va själva oljefilterhuset som sitter löst (ta lös filter å dra åt på gängstången man fäster oljefiltret)
    Ding ding ding ding

    Det var bovven i dramat..... tyvärr så hade jag ingen ny packning till den, drog åt den och det har hållit torr hittills, men hade säkerligen varit bättre med ny packning där. Får se hur det går kommande tiden.

    Tackar för svaren!
    //Joris
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Oljeläckage - vad är detta?

    Citat Ursprungligen postat av JorisS
    Citat Ursprungligen postat av saab_xturbo
    annars så kan de va själva oljefilterhuset som sitter löst (ta lös filter å dra åt på gängstången man fäster oljefiltret)
    Ding ding ding ding

    Det var bovven i dramat..... tyvärr så hade jag ingen ny packning till den, drog åt den och det har hållit torr hittills, men hade säkerligen varit bättre med ny packning där. Får se hur det går kommande tiden.

    Tackar för svaren!
    //Joris

    kanon!

    bra att det löste sig för dig

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218

    Re: Oljeläckage - vad är detta?

    Tyvärr så läcker det fortfarande lite grann, om än betydligt mindre än förr. Då jag inte riktigt vet vad besiktningen hanterar för riktlinjer (bilen läckte olja länge innan men vi fick aldrig någon anmärkning på det tidigare - nu var det dock en del "fräsch" olja på undersidan trågen) och eftersom jag egentligen vill bli av med läckaget då det är aningen pinsamt med oljefläcken under bilen på parkeringen har jag köpt flytande packning och ska göra om och göra rätt. Blir väl lite extra kladd bara Hoppas det inte blir strul med övriga muttrar och bultar som skall lossas bara.
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

Liknande ämnen

  1. Vad är detta för skärmbreddare? 9000
    Av Larzzon i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-04, 00:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •