Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Har fått ryggbesvär sen jag började arbeta :(

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651

    Har fått ryggbesvär sen jag började arbeta :(

    Hejsan!

    Började jobba som Taxichaufför i November -08, i början gick det bra men nu cirka 1½ år efter har jag fått fruktansvärda problem med min rygg! Började för cirka 3-4 månader sedan att jag vaknade utav en djävulsk smärta i ryggen, var bra när jag la mig på natten men på morgonen var det som om någon hoppat på mig hela natten

    Efter cirka 3-4 dagar släppte besvären i ryggen och allt var som vanligt igen, men efter cirka en vecka var det tillbaka igen och håller i sig i 3-4 dagar, sen är det bra en vecka

    Nu har jag kännt mig okej i ryggen i cirka 2 veckor, fram tills måndag då jag vaknade med samma problem, i tisdags var det något bättre kändes det som, igår (läs onsdag) var det nästan värre än måndag och idag (torsdag) var det RIKTIGT illa, kunde knappt klä på mig och när jag ställde mig upp skakade benen precis som om att nån nerv ligger i kläm, strålar även ner i benen.
    Ischias (stava)?

    Försöker röra på mig så mycket det går vilket är svårt i mitt yrke, träna finns inte riktigt tid med heller då jag jobbar cirka 10h om dagen och man vill inte direkt lägga tid nere på gymmet själv på sin korta fritid, nån med tips om hemmaövningar?

    Har pratat med andra taxiförare och dom har alla haft samma problem, det är mycket stillesittande och väntetid på flyg medmera, sen kosten kan jag tänka mig inte hjälper till heller

    Innan kunde jag stå ut med det, men det känns som om att det blir värre och värre, vill inte riskera och paja ryggen helt då jag bara är 22 år , vad ska man göra? Läkaren säger att dom inget kan göra, benknotare känns inte som om att det skulle hjälpa heller..

    Varken piller, massage, eller alkohol hjälper..

    Några andra taxiförare här inne, hur gör ni? Har ni bekymmer eller är jag bara så otränad i ryggen att den tagit stryk? Kan tillägga att det blir bättre när jag gått en runda, men när jag ska kliva ut från bilen så får jag ställa mig mot bilen som stöd i en minut innan jag kan gå, och kan inte gå upprätt utan ser ut som om jag skitit ner mig bokstavligt talat

    Mvh Marcus

  2. #2

    Re: Har fått ryggbesvär sen jag började arbeta :(

    Typiskt för just chaufförer, ta kontakt med en sjukgymnast och få ett träningsprogram för ryggen så ska du se att du får ordning på problemen.

    Grejer du kan testa är att byta skor och har du plånboken i backfickan så plocka ur den, tro mig bara det kan göra under.

    Just det här med plånboken tror man inte ska funka men testa, jag vet att det har hjälpt minst 1.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651

    Re: Har fått ryggbesvär sen jag började arbeta :(

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Typiskt för just chaufförer, ta kontakt med en sjukgymnast och få ett träningsprogram för ryggen så ska du se att du får ordning på problemen.

    Grejer du kan testa är att byta skor och har du plånboken i backfickan så plocka ur den, tro mig bara det kan göra under.

    Just det här med plånboken tror man inte ska funka men testa, jag vet att det har hjälpt minst 1.
    Hej!

    Ska gå och kolla detta med sjukgymnast, plånboken förvarar jag i bilen. Inte för att den är så tjock men iaf

    Vad gör en sjukgymnast åt ryggen i första stegen?

    Mvh

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Har fått ryggbesvär sen jag började arbeta :(

    självklart hjälper träning om det nu är så att du är svag i ryggen men den kommer aldrig att återhämta sig om du utsätter den för samma påfrestningar varenda dag.............Låter som att du får ta dig en allvarlig funderare om arbetet eller ryggen är det viktigaste.
    Att träna en liten stund för att hålla det onda borta nån dag är lite som att spruta in kortison i utslitna leder, det hjälper för stunden men det löser inte grundproblemet.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: Har fått ryggbesvär sen jag började arbeta :(

    Citat Ursprungligen postat av -= Marcus =-

    Innan kunde jag stå ut med det, men det känns som om att det blir värre och värre, vill inte riskera och paja ryggen helt då jag bara är 22 år , vad ska man göra? Läkaren säger att dom inget kan göra, benknotare känns inte som om att det skulle hjälpa heller..


    Mvh Marcus
    Man ska inte underskatta vad kotknackarna kan lyckas med när dom får chansen att kurera någons rygg. Jag har själv haft problem med ryggen sen jag gjorde lumpen och har testat det mesta från regelbunden träning med specialgjort program just för min knasiga rygg hela vägen till kotknackarbesök.

    Besöker du en kiropraktor så får du räkna med att du inte kommer bli helt frisk efter första besöket, ofta behöver dom ett par sessioner på sig innan dom får ut allt, ont gör det men det är fan värt både smärtan och pengarna..

    I övrigt så kan jag rekommendera golvet hemma. Dom dagar jag har riktigt ont brukar jag placera mig själv på golvet framför tv'n på kvällen, bara "lägga sig ner-proceduren" brukar göra att det knakar och sprakar i min rygg och efter bara 20 minuter raklång känner jag skillnad.

    Jag har en vän som kör taxi för taxi stockholm och har så gjort dom senaste ~10 åren och han har extrema problem med ryggen. Han tog sig till diverse läkare och fick massa intyg och grejjer som han kunde lämna till försäkringskassan, det slutade med att försäkringskassan subventionerade en "skräddarsydd" förarstol åt honom till hans taxibil som verkar ha hjälpt hans rygg.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571

    Re: Har fått ryggbesvär sen jag började arbeta :(

    Några kiropraktorbesök gjorde under på min sneda rygg, innan var det ena benet ett par cm längre än det andra, efter några besök så var det utjämnat. Sen så började jag styrketräna och tränade mycket rygg. Numera får jag aldrig ont i ryggen, kan bli lite stel men inte mer.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308

    Re: Har fått ryggbesvär sen jag började arbeta :(

    Jag har kört taxi i dryga 6 år nu och det närmaste jag har kommit ryggbesvär är väl generell trötthet när man kört ett 13-timmars... Jag är ingen träningsmupp överhuvudtaget, försöker ta nån promenad på ½-1h ett par gånger i veckan bara! Däremot en sak som jag faktiskt alltid gjort under min chaufförskarriär är att försöka röra på sig lite under själva arbetet... Nu kör jag HK-buss så man rör ju arslet lite iom det, men sitter du mesta delen av dagen i bilen eller försöker du hoppa ut så mycket som möjligt (öppna dörrar, lasta in väskor, sträcka på dig)?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Bredäng, Jämjö
    Inlägg
    98

    Re: Har fått ryggbesvär sen jag började arbeta :(

    För det första vill jag säga att jag lider med dig, frugan hade ichias så jag förstår hur du känner dig.
    Hon hade samma problem med att läkarna sa att det kan vi inte göra något åt, eller att det var bara att göra de här ryggövningarna eftersom det bara var ryggskott. Ischias kunde hon, enligt läkarna, inte ha eftersom hon då inte var mer än ~20bast (några få år sedan). Jag vill minnas att det tog närmare ett år innan vi lyckades få en läkare att tro på henne och ge remiss till magnetröntgen där det konstaterades att hon hade en trasig disk som tryckte på ischiasnerven. Sen tog det ytterliggare någon månad innan hon fick tid för operation. Nu är hon nästan helt bra även om hon känner av ryggen om hon sitter stilla för länge i sträck.
    Jag kan själv oxå känna igen mig i din situation även om det aldrig har varit så allvarligt för mig, kör nämligen lastbil men har ganska bra möjligheter att röra på mig under arbetspasset.

    Mitt tips är att fortsätta ligga på läkarna och försöka få en remiss till en magnetröntgen, vanlig röntgen är värdelös i sådana här fall eftersom det är mjukdelar som är skadade.

    Lycka till med läkarna och hoppas att du får ordning på ryggen.

    /Samuel
    9000 2.3ltt -96 med taklucka!
    9000 2.3ltt -97 A50 Steg 2 T7MV by T5suite
    Aktivt arbetssökande lastbilschaufför. Pm:a om ni har tips i Blekinge med omnejd.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134

    Re: Har fått ryggbesvär sen jag började arbeta :(

    finns träningstips om du söker på youtube efter ichias typ denna http://www.youtube.com/watch?v=-uCGkwJb3Yc sen om jag har lite värk i ryggen så brukar jag köra denna http://www.youtube.com/watch?v=Yjn4x9up ... re=related. knakar fint och ryggen blir som ny igen.

    edit. glömde en länk
    Subaru Legacy

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Har fått ryggbesvär sen jag började arbeta :(

    Lider själv utav ichias till och från, fick det från en skada inom Styrkelyft när jag var 17år. Och min rygg är inte densamma efter första överlevnadsveckan i lumpen.

    Det enda som hjälper för mig är att låta en kiropraktor gå lös på ryggen och se till att träna rygg och mage. Man måste ha en balans mellan rygg och mage.

    10tim är inget, kunde jag jobba 12-15tim pass och ändå så träna så borde du nog klara 2-3st 40min pass på gymmet. Du ska ju träna för att motverka ont i kroppen, inte för stranden

    Lycka till!
    Saablös dåre

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    798

    Re: Har fått ryggbesvär sen jag började arbeta :(

    Problem med ryggen har jag oxå, men det har nog mer med att jag e lång och lite för otränad...

    Men, det som slår mig är ju att många verkar ha detta problem inom taxi yrket, alltså är det faktiskt ett ergonomiskt problem, vilket är under arbetsmiljön, ett företag SKALL jobba aktivt och kontinuerligt med att förbättra arbetsmiljön.
    Det borde finns ett skyddsombud ni kan prata med, är ni med i nåt fack kan ni gå den vägen.

    Det är förmodligen ingen lätt grej att driva på, men är detta ett stort problem inom kåren så borde det gå att göra nåt åt, så som bättre stol!!


    //Elektriker och skyddsombud
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    Re: Har fått ryggbesvär sen jag började arbeta :(

    Nu har jag inte orkat läsa igenom det alla har skrivit här men läste att någon skrev golvet som tips, och det är inte helt dumt, sen varför inte testa en kiropraktor om du har väldigt ont.
    Jag är också 22 år och har kännt av detta, fast av styrkelyft och att jag då haft lite halvtaskig teknik, jag körde med voltaren värmeplåster osv. osv. men hjälpte inte.
    Det gjorde inte ont när jag gick utan när man va mer still.

    Börja träna är ett bra alternativ, men visst svårt om du inte har något sånt intresse. Sjukgymnast inte dumt.

    Eller varför inte testa en spikmatta
    Kanske en lite dyrare och "bättre"
    Min far brukar ligga på golvet när jag kommer dit ibland, han är också "chaufför" och han kör med spikmatta, han fick en förra året och han tycker att den är skitbra. Så testa

    MVH K.Andersson
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    829

    Re: Har fått ryggbesvär sen jag började arbeta :(

    Jag pajjade min rygg i en trafikolycka, att sen sitta och köra ~1000mil per månad gjorde ingenting bättre, så jag kan definitivt sätta mig in i din situation.

    Jag vill ge två råd, dels angående sittställning och dels att du ska träna.

    Sittställningen: Sitt så upprätt som möjligt, dvs ha inte onödig lutning på ryggstödet. Ställ även ut svankstödet så mycket det går, är det inte tillräckligt så köp ett externt svankstöd. Ryggens ställning ska när du sitter vara så lik den ställning den har när du står upp som är möjligt, då får du en mycket liten skillnad i ställningar när du flyttar dig från sittandes till ståendes och tvärt om och det blir mycket enklare.

    Träning: Jag tränar 3-4ggr per vecka, 45-60min per gång. Detta gör att jag mår betydligt mycket bättre i ryggen, det är riktigt stor skillnad. Tack vare detta så kan jag få ut betydligt mer av min fritid, jag har tom börjat spela golf igen, för 7-8 år sedan hade det varit otänkbart.
    Jag är dessutom betydligt piggare och sover ungefär 1h mindre per natt och ändå är jag piggare den tiden som jag är vaken. Jag märker rätt så fort om jag börjar slarva med träningen att jag blir tröttare, sover längre och får ondare i kroppen.
    Så på att lägga ca 4h i veckan på träning så tjänar jag in 7h sömn... bra va?

    Lycka till!
    Anders

    edit: när det känns som att en nerv hamnat i kläm och jag förlorar känseln i hela vänstra benet så har jag lyckats hitta en ställning (sittandes på golvet) där jag kan känna en klar låsning i höften och som jag därifrån kan knäcka till, oftast blir det då mycket bättre direkt.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Har fått ryggbesvär sen jag började arbeta :(

    Jag har tidigare i mitt liv haft taxiåkeri och därmed i stort sett bott i förarstolen under 9år och jag fick också liknande problem med ryggen....

    Eftersom jag redan då styrketränade 5-6pass i veckan sedan 10år så berodde värken inte på oträning utan på dåliga säten/felaktig sittställning.

    Lösningen blev en ortopedisk Recaro-stol som faktiskt försäkringskassan betalade åt mig utan större knorrande, jag kontaktade bara vårdcentralen och pratade där med en arbetsterapeut(?) om mitt problem och jag blev nästan direkt remitterad till arbetslivtjänster som följde med mig till en butik som sålde Recarostolar och valde ut en lämplig stol. Försäkringskassan stod för både stolen och monteringen av den i bilen.

    Mina första två råd är ett par som du redan fått i tråden:

    1. Se till att du sitter rätt. Så upprätt som möjligt i sätet och med BRA svankstöd.
    2. Börja träna för att bygga upp muskulaturen som håller upp kroppen, försök också kliva ur bilen och stå/gå så mycket som möjligt under körpassen.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    Re: Har fått ryggbesvär sen jag började arbeta :(

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    2. Börja träna för att bygga upp muskulaturen som håller upp kroppen, försök också kliva ur bilen och stå/gå så mycket som möjligt under körpassen.
    Jepp och glöm inte av att det inte bara är ryggen man ska träna om du ska börja med det, mage är minst lika viktig i och med att det är en stor muskel som även den håller upp ryggen, så man brukar säga att man ska träna mage och rygg ungefär lika mycket
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 01, började gå trögt och dog
    Av WiLLiE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-12-09, 09:57
  2. DI-bränd, fått ny eller fått köpa ?
    Av sundevil i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-11-21, 19:52
  3. Det lönar sig att arbeta. Eller hur var det? (CSN)
    Av Styrman_Jansson i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-11, 16:35
  4. kopplingen började ta långt ner?
    Av saab-henke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-25, 11:57
  5. Arbeta med glasfiber....
    Av MrLila i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-07, 20:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •