Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Byta bussningar, og9-3

Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009

Byta bussningar, og9-3

Har planerat att byta bussningarna i min bil (1-, alla till nya originalbussningar förutom 1, 2 och 5 som ska vara i polyuretan, enligt chassiguiden som bl.a. finns här: http://forum.exd.se/viewtopic.php?f=20&t=203

Lite frågor:

Är detta alla bussningar som finns i og9-3? Såg någon annan liknande bild på en 9-5:a, och den verkade ha lika många bara i bakvagnen...

Är någon av dessa bussningar mindre lämpliga att byta, t.ex. någon som är väldigt svåråtkomlig och som inte brukar vara utsliten? Byter dock helst alla bussningar, då det känns bättre att veta att alla är fräscha.

Borde jag klara att byta alla bussningar? Jag har brännare, men inte något speciellt bussningsborttagningsverktyg (kommer inte ihåg vad det hette, men kunde ersättas med ett rör)

Jag har inte pillat så mycket med chassi innan, det enda jag gjort är bytt styrleder, men brukar lösa det mesta om jag har Haynes till hands Vet dock inte om den tar upp bussningsbyte, registret är värdelöst och där finns iaf inte bussning med, men det finns andra moment den tar upp som inte finns i registret...

Bilen har gått 27k mil, bussningarna är förmodligen aldrig bytta.
    Alla mina frågor gäller: Saab 9-3 2.0T 185hk T5 manuell, -98.

Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007

Re: Byta bussningar, og9-3

Tänk bara på att originalbussningar måste man ha en press för att få i. Det slipper man med powerflex.

Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009

Citat Ursprungligen postat av Davvva
    Tänk bara på att originalbussningar måste man ha en press för att få i. Det slipper man med powerflex.
    Ok, är de väldigt sega att få i då? Är det till detta man behöver detta speciella vertyg, som kunde ersättas med ett rör? Var kan man köpa en billig sådan press? Har kollat på Biltema, men hittade inget där iaf.

Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    2681

En press är inte ett måste men det underlättar väldigt mycket. Man kan annars ta ett rör, som passar på den yttre metallringen på bussningen och som samtidigt medger att gummit och inre metallringen går fritt inuti röret. Man tar sedan fram den stora smideshammaren och knackar försiktigt in den nya bussningen. Det är väldigt viktigt att bussningen hamnar riktigt rakt. Går den i snett så kan man mycket lätt ödelägga bärarmen då dessa är i aluminium. (Där fram) När det gäller att plocka bort bussningar, så kan man i princip göra hur som helst, så länge man inte skadar delen som bussningen sitter i. Brukar funka bra om man slår/eldar/whatever ur själva gummit, så att den yttre ringen ligger fritt. Sedan sågar man av den med en bågfil och knackar ur den. Antingen med ett rör eller en stång som passar eller kanske med ett dorn.

Det du behöver kolla i Haynes är hur du demonterar/monterar delen som bussningen sitter i.

Hur stor verkstadspress man behöver för olika tillämningar på en SAAB skulle jag också vilja veta. Finns någon variant på Biltema som ser ut som en vanlig pelardomkraft med lite anordningar på. Denna klarar nog bara 5000kg så jag vet inte hur stor användning man har av den.

Vad gäller antalet bussningar, så har 9-5:an en helt annan bakvagn och därför många fler bussningar där. De bussningar du hittar på EXD:s chassieguide är alla som finns, förutom 2st som är till krängninghämmaren bak. Tror inte det är någon som är direkt svårare att byta än någon annan. Beror förmodligen mest på var det är mest rost.

mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009

Citat Ursprungligen postat av Per-Ola
    En press är inte ett måste men det underlättar väldigt mycket. Man kan annars ta ett rör, som passar på den yttre metallringen på bussningen och som samtidigt medger att gummit och inre metallringen går fritt inuti röret. Man tar sedan fram den stora smideshammaren och knackar försiktigt in den nya bussningen. Det är väldigt viktigt att bussningen hamnar riktigt rakt. Går den i snett så kan man mycket lätt ödelägga bärarmen då dessa är i aluminium. (Där fram) När det gäller att plocka bort bussningar, så kan man i princip göra hur som helst, så länge man inte skadar delen som bussningen sitter i. Brukar funka bra om man slår/eldar/whatever ur själva gummit, så att den yttre ringen ligger fritt. Sedan sågar man av den med en bågfil och knackar ur den. Antingen med ett rör eller en stång som passar eller kanske med ett dorn.

Det du behöver kolla i Haynes är hur du demonterar/monterar delen som bussningen sitter i.

Hur stor verkstadspress man behöver för olika tillämningar på en SAAB skulle jag också vilja veta. Finns någon variant på Biltema som ser ut som en vanlig pelardomkraft med lite anordningar på. Denna klarar nog bara 5000kg så jag vet inte hur stor användning man har av den.

Vad gäller antalet bussningar, så har 9-5:an en helt annan bakvagn och därför många fler bussningar där. De bussningar du hittar på EXD:s chassieguide är alla som finns, förutom 2st som är till krängninghämmaren bak. Tror inte det är någon som är direkt svårare att byta än någon annan. Beror förmodligen mest på var det är mest rost.

mvh
    Ok, mycket givande svar!

Var på på Saab idag och skulle kolla priser på bussningarna. Nr. 3 skulle kosta lite drygt 600 kr/st. Hur viktig är denna (för "kåtsnoksbeteendet"), och brukar den vara utsliten?

Nummer 6 och 7 kunde varken försäljaren eller någon i verstaden säga vad det var för några, så kan någon säga vilka bussningar det är, var de sitter? 6 och 7 sitter på nästan samma ställe, men ser olika ut, hur kan det komma sig?

Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    2681

Ett gått råd är att byta till poly-bussningar så långt det är möjligt. Dels för att det är mycket lättare att sätta dit dem (görs endast med fingrarna) och dels för att de håller bättre än originalen. Deesutom gör de lite nytta i kåtsnoksdjungeln också. Nackdelen är att lite mera ljud tar sig in i kupén.

600 spänn stycket för nr3? Polybussningen kostar 790/par utan rabatten på SP.

Nr 6 och 7 sitter i klammerna som håller styrväxeln. Hittas på torpeden.

mvh

Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009

Ett gått råd är att byta till poly-bussningar så långt det är möjligt. Dels för att det är mycket lättare att sätta dit dem (görs endast med fingrarna) och dels för att de håller bättre än originalen. Deesutom gör de lite nytta i kåtsnoksdjungeln också. Nackdelen är att lite mera ljud tar sig in i kupén.

600 spänn stycket för nr3? Polybussningen kostar 790/par utan rabatten på SP.

Nr 6 och 7 sitter i klammerna som håller styrväxeln. Hittas på torpeden.

mvh
    Ok, ja jag tyckte med det lät väldigt mycket med 600 kr/st, speciellt jämfört med polyuretanbussningar. Hade det inte varit för att polybussningar ger mer ljud, så hade jag bytt ut till sådana istället. Men jag har inte fått någon uppfattning om HUR mkt mer buller de orsakar, bara ATT de gör det. Om du jämför mellan byte av smala, odubbade vinterdäck till breda sommardäck, lågprofil, med byte av alla tillgängliga bussningar till polyuretan, vilket tror du ger störst bullerskillnad?

Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    2681

Byte till breda sommarsulor gör helt klart mer än byte till plybussningar.
    Tycker jag, måste jag tillägga. Man vet aldrig om det är någon som tycker annat.

mvh

Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009

Byte till breda sommarsulor gör helt klart mer än byte till plybussningar.
    Tycker jag, måste jag tillägga. Man vet aldrig om det är någon som tycker annat.

mvh
    Ok! Då får det bli polyuretanbussningar för hela köret, då. Tack för hjälpen!

Edit: Är det någon som vet om jag ska ha 22mm eller 24mm krängbussning, så får ni gärna dela med er av det. Bilen är en 9-3 2.0T SE 185HK -98.

Bytt bussning 1,3 och 5 på min og9-3, från EXD, och tycker inte alls at det bullrar mer än förrut. Och jag kör med tysta 205/50 Vredestein däck.

Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009

Citat Ursprungligen postat av 93sport
    Bytt bussning 1,3 och 5 på min og9-3, från EXD, och tycker inte alls at det bullrar mer än förrut. Och jag kör med tysta 205/50 Vredestein däck.
    Säker på att det inte var 1, 2 och 5 (bussningsset light)? Tycker du dessa tre gjorde stor skillnad?

Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009

Någon som har koll på vilka bilar som har 22mm resp. 24mm krängbussning?

Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009

Citat Ursprungligen postat av Yalouque
    Någon som har koll på vilka bilar som har 22mm resp. 24mm krängbussning?
    Någon?

Steg 4
    Reg.datum
    dec 2004

Tror det är enklast att mäta med skjutmått faktiskt. Det enda som står i EPC är ungefär "dessa bussningar till den krängningshämmaren" inget chassinummer el. liknande.

Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009

Citat Ursprungligen postat av EXD
    Tror det är enklast att mäta med skjutmått faktiskt. Det enda som står i EPC är ungefär "dessa bussningar till den krängningshämmaren" inget chassinummer el. liknande.
    Ok, får bli det då!

Kan ju passa på att fråga dig med: Vad har du för uppfattning gällande buller med fler polyuretanbussningar än 1, 2 och 5? Om jag inte missminner mig så var det väl din svärmor som körde med stora bussningssettet? Har hon haft något att anmärka på gällande bullret jämfört med innan bytet?

Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009

Har mätt krängningshämmaren till 25,2mm. Deta överensstämmer ju inte med varken 19, 22 eller 24mm, som ska vara de som finns.

1. Spelar det någon roll var på krängningshämmaren man mäter, bortsett från att det inte ska vara där den är krökt?

2. Det är den krängningshämmaren som sitter synligt i motorrummet som är den man byter bussningar till (nr. fyra enligt og9-3:s chassiguide)?

Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008

Citat Ursprungligen postat av Yalouque
    Har mätt krängningshämmaren till 25,2mm. Deta överensstämmer ju inte med varken 19, 22 eller 24mm, som ska vara de som finns.

1. Spelar det någon roll var på krängningshämmaren man mäter, bortsett från att det inte ska vara där den är krökt?

2. Det är den krängningshämmaren som sitter synligt i motorrummet som är den man byter bussningar till (nr. fyra enligt og9-3:s chassiguide)?
    Krängningshämmaren och dess bussningar ser du inte (iaf inte tydligt) i motorrummet!

Tittar du/mäter på, staget som sitter mellan fjäderbenen i motorrummet så mäter du på fel ställe!

Sväng hjulen max åt ett håll, stäng av bilen och titta in innanför hjulet. Där ser du ett stag som sitter på det nedre staget som hjulet sitter fast i. Det fortsätter in vid torpedväggen och sitter fast på samma ställe på andra sidan.

DET är krängningshämmaren!

Jag tittade på bilden på: http://www.speedparts.se/images/prod/ch ... 98diag.gif för att se bussningarna.

Nr 4 sitter på torpedväggen och nummer 5 sitter ute vid hjulen. Båda här till krängningshämmaren.
    9-3 Aero -00

Liknande ämnen

1. byta bussningar ng9-3
    Av DIFRobban i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-25, 20:52
  2. Byta bussningar
    Av sammy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-20, 21:23
  3. Byta bussningar? (EXD)
    Av Gulingen i forum Chassi, bromsar och transmission