Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vilka SPAL-fläktar (el motsv) og900?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 273
    Medlem#
    5173

    Vilka SPAL-fläktar (el motsv) og900?

    Hej,
    Behöver maximal kylningsförmåga, har tittat på att använda 2st SPAL 282mm http://www.aircondcenter.se/3010.0370.gif .
    Har mätt lite och det verkar finnas ca 34,5 X 57,5 cm att spela på. Därutöver får man dock ta hänsyn till det utrymme främre växellådsfästet tar i mitten. Då jag tänkte använda 2st lite mindre fläktar tror jag inte det blir något problem?

    Tips från er som gjort samma operation?
    Vilka fläktar rekommenderar ni?
    Inköpsställen med lägsta pris?

    mvh
    H

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    211

    Re: Vilka SPAL-fläktar (el motsv) og900?

    Citat Ursprungligen postat av HFR
    Hej,
    Behöver maximal kylningsförmåga, har tittat på att använda 2st SPAL 282mm http://www.aircondcenter.se/3010.0370.gif .
    Har mätt lite och det verkar finnas ca 34,5 X 57,5 cm att spela på. Därutöver får man dock ta hänsyn till det utrymme främre växellådsfästet tar i mitten. Då jag tänkte använda 2st lite mindre fläktar tror jag inte det blir något problem?

    Tips från er som gjort samma operation?
    Vilka fläktar rekommenderar ni?
    Inköpsställen med lägsta pris?

    mvh
    H
    Jag kör med biltemas fläkt på min og9-3 http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... niversal/#

    Det har funkat bra, fast man får väl se när den riktiga sommar värmen kommer! Billiga är dom iallafall...
    Kör:Renoveringsprojekt: SAAB 9-3 AERO 2001 Garaget

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 273
    Medlem#
    5173

    Re: Vilka SPAL-fläktar (el motsv) og900?

    Tack för tipset!, kör du bilens befintliga elsystem för fläkten eller eftermonterad termokontakt på kylarslangen?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    211

    Re: Vilka SPAL-fläktar (el motsv) og900?

    Citat Ursprungligen postat av HFR
    Tack för tipset!, kör du bilens befintliga elsystem för fläkten eller eftermonterad termokontakt på kylarslangen?
    Jag kör med bilens befintliga elsystem!
    Kör:Renoveringsprojekt: SAAB 9-3 AERO 2001 Garaget

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 950
    Medlem#
    Dolt

    Re: Vilka SPAL-fläktar (el motsv) og900?

    Läser man inläggen på rejsa.nu så ger biltemafläktarna inte alls lika bra luftflöde som motsvarande spal. Vill man ha något som viftar lite luft fungerar biltemas tydligen ok, men vill man ha kylning så är det spal som gäller. Köpte själv en fläkt för inte så länge sedan från klr då min spal "tappat några blad". Trevligt bemötande av butiken men fläkten kändes lika billig som den var.

    Se till att köpa rätt när det gäller tryckande/sugande oavsett märke du än köper.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 873

    Re: Vilka SPAL-fläktar (el motsv) og900?

    Mioh; har du några länkar? (Jag lyckas inte snappa upp något vettigt på rejsa)
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 950
    Medlem#
    Dolt

    Re: Vilka SPAL-fläktar (el motsv) og900?

    Läst en hel del på rejsa och vet att jag läst en tråd där någon hade provat båda varianterna på något sätt och kunde svart på vitt visa skillnaden. Hittar nu bara detta vid en snabb sökning http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=878338#878338 och det säger ju inte så mycket rent tekniskt då "biltema mög" knappast kan anses vara en vetenskaplig term. Dock så är ju den som säger det BMW Cup serie vinnare 2009 så lite substans har det allt då han borde kunna lite om bilar.

    Att läsa datablad om fläktar blir iallafall jag bara snurrig av. Biltemas 10-tummare klarar skyffla ca. 1200 m³/h enligt data. Om man istället väljer en 14 tum stor fläkt så klarar den enligt data inte mer utan precis lika mycket. Varför då välja den större? Spals datablad har med lite mer data på sina papper som av de som förstår sig på mottryck med mera säkert får ut något nyttigt av det. http://www.spalusa.com/pdf/30100365_SPEC.PDF KLRacing som jag nämde tidigare hade liknande "problem" med sina fläktar som biltema. Oavsett storlek på tryckande fläktar så var datan samma. Från 10 till 16 tum. När det rättades till beställde jag en 12". Snurrar runt men hur bra vet jag inte. Märker vi på Kinnekulle.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 273
    Medlem#
    5173

    Re: Vilka SPAL-fläktar (el motsv) og900?

    Lutar just nu klart åt 2st SPAL 284mm sugande, fick ett ok pris på 870kr/st ink moms.

  9. #9
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 950
    Medlem#
    Dolt

    Re: Vilka SPAL-fläktar (el motsv) og900?

    Helt ok pris som inte mycket att tveka på. Slå till! (Om nu inte frakten är på någon tusenlapp vill säga. )
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. Elstolar med fläktar
    Av MrSlook i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-09, 19:33
  2. Spal fläkt
    Av SnabbSaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-12, 01:52
  3. Vilket GTBB (el motsv) till T3-grenrör?
    Av HFR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-12-09, 22:36
  4. spal fkäk + /-=?
    Av M frändberg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-03-10, 09:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •