Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Tillfällig fartkamera Iggesund

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Tillfällig fartkamera Iggesund

    Finns säkert flera trådar om fartkameror men tar mig friheten att starta en egen.

    Körde genom Iggesund på väg söderut i tisdags. På en släpkärra står en fartkamera. Hinner få ner hastigheten några km men har nog 60 km/h när jag passerar fartkamerans 50 km/h skylt som löser ut med blixt.

    Min min första bot sedan jag tog körkort för 30 år sedan så det lutar väl åt att jag bara betalar utan tjafs. Ändå nyfiken på vad som gäller? Såg i en annan tråd på annat forum hur en som aldrig svarade på brev fick det avskrivet ( låter inte så sannolikt)

    Vad händer om jag nekar? Inte jag som sitter i bilen. Som sagt; jag kommer nog att krypa till korset men ändå nyfiken på det praktiska.

    I fortsättningen kommer jag troligen att köra med jättesolglasögon eller tomtemask just där fartkamererna står. Inte för att jag kör speciellt fort men körningen blir ganska ryckig och är det ingen trafik blir det lätt att farten överskrids
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457

    Re: Tillfällig fartkamera Iggesund

    Du kan alltid begära att få se bilden innan du erkänner eller nekar.
    Är bilden hyfsad och du nekar så kommer lite letande i registren att ta vid. De kollar bilder på bilägaren och dennes familj och föröker hitta någon som liknar föraren på bilden. Om de inte lyckas eller om bilden är för dålig så avskrivs ärendet.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Tillfällig fartkamera Iggesund

    Bilderna brukar vara mycket bra.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Tillfällig fartkamera Iggesund

    Blåneka bara, skriv "förare okänd, bil utlånad" och bara avvakta. Om dom måste jobba sig skitmkt för varenda bot om alla som blir bötade gjorde likadant så skulle snart systemet visa sig kostsamt och dyrt. Men det är klart, då skulle väl våra Diktaturälskande frihets/bil-hatande myndigheter bara se mer arbetstilfällen, och DDR-sverige är snart ett faktum, där hälften av folket övervakar den andra hälften, det blir ju kanon!

    Oj, nu blev jag visst neggo igen.... Jag bara hatar övervakningsamhället....
    MEDLEM 7032.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    170

    Re: Tillfällig fartkamera Iggesund

    jag har hört talas om att det har blixtrat för många men de har aldrig fått böter, så håll tummarna .
    Saab 900 2.0t E85+ steg 1

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Tillfällig fartkamera Iggesund

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Blåneka bara, skriv "förare okänd, bil utlånad" och bara avvakta. Om dom måste jobba sig skitmkt för varenda bot om alla som blir bötade gjorde likadant så skulle snart systemet visa sig kostsamt och dyrt. Men det är klart, då skulle väl våra Diktaturälskande frihets/bil-hatande myndigheter bara se mer arbetstilfällen, och DDR-sverige är snart ett faktum, där hälften av folket övervakar den andra hälften, det blir ju kanon!

    Oj, nu blev jag visst neggo igen.... Jag bara hatar övervakningsamhället....
    Ett något enklare sätt är att läsa skyltarna och följa hastightetsbegränsning.

    Även om jag själv tycker plåtpoliserna är i många fall omotiverade blir ett onyanserat inlägg där man jämför Sverige med DDR som detta bara patetiskt.

    Att verka för eller mot vissa regler och företeelser i vårt samhälle är en sak, att inte våga stå för vad man gjort något helt annat.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Tillfällig fartkamera Iggesund

    Passerade i 56 km/h. Blir "bara" 2000 kr...... Jag är fotointresserad och bilden imponerar inte. Riktigt usel faktiskt. Iggesundsglina kanske ändå hade lagt någon film över linsen? En knapp fjärdedel av ansiktet döljs av backspegeln - bla ena ögat. Är 191 lång och har lång rygg så ansiktet kommer högt upp. Halva hakan döljs av GPS:en. Upplösningen ( ansiktet är delförstorat) verkar ligga på mediokra 2 mp ungefär. Tror min gamla SE K810 skulle ta bättre bilder. På dagtid utan blixt vill säga

    Vore jag inte så ärlig skulle jag säga att jag hade goda chanser att helt enkelt neka. Det är inte jag på bilden.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Tillfällig fartkamera Iggesund

    Med den beskrivningen skulle jag definitivt ha blånekat
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Tillfällig fartkamera Iggesund

    Lite kommer jag nog att krångla ändå.... vänta på påminnelsen och då begära fullständigt förundersökningsmaterial. Kanske tiden kan rädda mig.... rättsmaskineriet maler långsamt. Rätt vad det är har 2 år gått

    Rätt kul bild. Sitter hånflinar som Jokern i en Batmanrulle
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Tillfällig fartkamera Iggesund

    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Tillfällig fartkamera Iggesund

    Nej du Skulle gärna vilja men än så länge är jag bara en raden av många som blev fotade den helgen. Skulle outa mig för mycket om jag syns på bild. Kanske sitter någon på myndigheten och läser detta just nu. Bara att printa ut mitt erkännande. D Å skulle jag inte ha mycket att komma med

    Men visst vore det kul
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

Liknande ämnen

  1. Obesiktad bil i fartkamera
    Av joH900 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-10-23, 22:53
  2. Tillfällig bil över sommaren
    Av Dadid i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-12, 09:00
  3. Fartkamera fråga
    Av Direkta i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 15:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •