Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Oskyldigt beskylld av polisen!!!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    80
    Medlem#
    7870

    Oskyldigt beskylld av polisen!!!

    Är så arg att jag måste skriva av mig.

    Igår hade jag besiktning av min sommarbil, en og900 Aero. Därför ställdes den på på internet i torsdag, den 29/4. Fick på skärmen en bekräftelse på att bilen blir påställd från och MED 3/5. Beställde i samma veva nya skyltar.

    När jag igår efter lyckad besiktning tar ut bilen på en tur mot nynäshamn blir jag på tillbakavägen vid en påfart ikappkörd av en polisbil. De åkte upp på min vänstra sida precis bredvid påfarten där bilar skulle åka på, så att jag var tvungen att bromsa Hårt mitt på motorvägen för att kunna komma ut i ytterfil för att inte krocka med de nya bilarna. Sen blev jag stoppad.

    De påstår då att bilen inte är påställd, och jag tappar hakan och tror inte att det är sant. Förklarar läget men det är som att prata med en mur. De går till slut med på att ringa en extra gång till transportstyrelsen och kolla. Efter cirka 10 minuter kommer de tillbaka och säger fortfarande att den inte är påställd. Då säger jag att jag ska ringa men det fick jag absolut inte. Dividerar vidare och efter 40 minuter så ger de upp med att få mig att skriva på ett bötesbelopp och skriver ett föreläggande om utredning (eller vad det nu hette )

    Till slut åker de därifrån och lämnar mig. när jag då själv ringer till transportstyrelsen får jag inom 3-4 minuter svaret att bilen är helt lagligt påställd fårn och med datumskiftet 2:a/3:e!!!

    Poliserna ljög alltså om att ha ringt till transportstyrelsen, och gud vet vad dom gjorde under den tiden ??

    När jag sen kommer hem ligger räkning på skatt och skyltar i brevlådan. Även på skatteinbetalningen står att avställningen upphör 3/5! Efter flera samtal med olika handläggare på transportstyrelsen så får jag fortfarande samma svar att bilen var påställd hela gårdagen, och att om polisen ringer till dem så hamnar de hos samma handläggare som privatpersoner gör och borde (i alla fall teoretiskt???) har samma möjlighet att få ut den rätta informationen som jag lyckats få ut utan större besvär.

    Trots detta och samtal med olika chefer hos polisen vägrar de att ta bort anmälan och att ärendet ändå¨ska utredas av några utredare och arkiveras och fixas med innen det isåfall är över!!!!

    Man kan undra hur det står till ibland...

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Oskyldigt beskylld av polisen!!!

    Vet du att du har rätt så ska du ALDRIG skriva på något vid vägkanten. Förmodligen har du bara gjort det knivigare för dig själv att överklaga det hela nu.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Oskyldigt beskylld av polisen!!!

    Instruktionerna vid påställning via nätet kan väl knappast misstolkas ?
    Beviset om att avställningen upphört ska väl fortfarande skrivas ut och medföras vid färd eller har det ändras när skattekvittot försvann ?

    Eftersom bilen bevisligen var påställd är det väl bara att sitta lungt med ett leende på att poliserna får en knäpp på näsan när det visar sig att dom haft fel hela tiden.

    Polisen ringde antagligen närmsta konditori för att kolla om det fanns munkar kvar
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    656
    Medlem#
    5690

    Re: Oskyldigt beskylld av polisen!!!

    Hej!

    För att citera Transportstyrelsen:

    "Kravet på påställningsbevis slopades den 1 februari 2010
    Den 1 februari 2010 slopades kravet på påställningsbevis. Nu behöver du alltså inte längre ha ett bevis om påställning med dig när du kör. Regeländringen infördes i och med att kravet på kontrollmärke avskaffades vid årsskiftet."
    Mvh Marcus
    Senast redigerat av Moderator den 2022-11-06 klockan 13:32. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Marcus Lind

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Oskyldigt beskylld av polisen!!!

    var inte ett av skälen till att ta bort skattemärket just det att polisen kunde se det där ändå och inte gick på klisterlappen?

    Dom anmärkte inte på att bilen var obes då?
    För kunde dem inte se att den var skattad så borde de ju omöjligen kunna se att bilen är besiktigad om systemet ligger efter så.

    Ibland råkar man ut för rötägg men överlag tycker jag nog polisen brukar vara rätt trevliga.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Oskyldigt beskylld av polisen!!!

    Jag hade missat att man inte ens behöver ha påställningsbeviset med sig längre. Men det är ju bra, allt ligger Online. Det enda man kan gissa är ju att dom inte nådde myndigheten för att systemet krånglade, och hellre bråkade än erkände det. Och 40 minuter... Det är nästan det som gör mig mest förbannad, att dom orkade så länge. Hur många rattfulla dårar körde förbi er under tiden?

    Låter som trådskaparen har ett klockrent case och kan slappna av helt. Poliserna skiter nog i hela grejen också, dom är säkerligen fullt upptagna med att trakassera någon annan oskyldig, alternativt att möla munkar....

    Blev själv nästan påkörd av snuten häromdan i Götet, dom hade väldigt bråttom ut på motorvägen genom stan, och sneddade rakt över refugen nästan in i mig för att sen dra iväg i 140 blås på 70 sträckan. Det hade väl vart ok, om dom hade blåljus och sirener, så man haft en chans höra dom... Men icke då....
    MEDLEM 7032.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Oskyldigt beskylld av polisen!!!

    Sådana poliser ska inte finnas ute på vägarna.
    Överklaga ev böter och anmäl poliserna för tjänstefel.
    Du kan ju även nämna för deras chef hur dem stoppade dig.

    Jag ler alltid när jag ber om rådrum.
    Saablös dåre

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    337

    Re: Oskyldigt beskylld av polisen!!!

    Kanske inte hör hit MEN.
    Blev en gång stannat av några poliser för mina dimljusen. Va tvungen att följa med in i skåpbilen.

    Godkände att jag hade kört med dimljuse och fick betala 1200kr.
    Dagen efter prata jag med en trevlig äldre polis om dagen innan. Han sa att de ofta inte ger böter för dimljuse (varnar ofta bara) och max summa va 400-500kr.
    Han sa också att JAG ALDRIG SKULLE GODKÄNNA NÅGOT UTE PÅ GATAN. man ska be de skicka hem papperna på vad du har gjort för fel. Och ska då läsa igenom och godkänna.

    Jag trodde jag hade godkänt dimljuse men vad egentligen jag godkände va ingen belysning på bilen. Åkte till polishuset träffade polisen som gav mig böterna.
    Han sa bara att jag skulle betala och va tacksam för det kunde ha blivit mer.

    Fick veta efter att samma polis tydligen har hotat många med att man ska godkänna i bilen annars släpper de inte ut en före man godkände..

    Så nästa gång någon stannar mig ska jag be de skicka hem papperna. Och försöka spela in samtalen.
    Ärligt talat så e jag glad för att poliser finns. Men man ska ju kunna lite på en polis tycker jag.
    Saab 9-5 2.3T kombi -99

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm/Söderort
    Inlägg
    42

    Re: Oskyldigt beskylld av polisen!!!

    Jag tror du inte behöver bara så orolig.
    Om du kan visa papper och intyg ifrån transportstyrelsen så kommer det
    inte hända så mycket. Kanske att polisen får en tankeställare nästan gång
    dom försöker med detta.

    Om allt stämmer med transportyrelsen så behöver du inte vara orolig,
    annars är det fan FEL på systemet i detta land
    Saab 9-3 Vector SS -09

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Oskyldigt beskylld av polisen!!!

    Även min flickväns moster har blivit stoppad i exakt samma ärende, där polisen hävdade att han hade rätt, baserat på deras databas som uppenbarligen inte uppdateras som den ska.
    Även hon fick sitta och förklara sig länge innan polismannen "gav sig", vilket mest verkade vara för att hon var "för besvärlig". Polismannen trodde nog fortfarande när de skiljdes åt, att det var en icke påställd bil han hade att göra med....
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    526
    Medlem#
    6148

    Re: Oskyldigt beskylld av polisen!!!

    Jag fattar inte ricktigt? Transsportstrelsen säger att bilen blev påskriven det datumet och polisen säger något annat, så längt är jag med.
    Det måste väll stå något datum och tid med bötern och annmälan och det måste ju altså vara efter påskrivningen.
    Alltså har du ju allt svart på vitt, så det borde alla poliser kunna läsa sig till eller?

    Lycka till iaf

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Oskyldigt beskylld av polisen!!!

    Det är enklare att vägra skriva på bötern på plats, än att sedan försöka bestrida en utskriven böteslapp.
    Således är det enklare i detta fall att få polisen att ge sig, eller dra ärendet vidare....
    Senast redigerat av Moderator den 2022-11-06 klockan 13:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

Liknande ämnen

  1. Polisen köper in 50 st Passat ist. för NG 9-5....
    Av Perponken i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 71
    Senaste inlägg: 2011-12-11, 12:49
  2. Var hämtar polisen inspirationen?
    Av GubbNicke i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-02-10, 20:24
  3. [LÖST] Polisen vs inkopplade "USA blinkers"
    Av Kungen_ i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 18:32
  4. SAAB vs. Polisen
    Av Andreas Plars i forum Allmänt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2005-09-28, 14:22
  5. Problem med hyresvärden och polisen
    Av Schäfer i forum Off Topic
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-02-17, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •