Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Fritt fall i en minut och landa mjukt!

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Fritt fall i en minut och landa mjukt!

    Vill tipsa om något jag var med om i söndags och som var en spektakulär upplevelse: Tandemhopp med fallskärm! Inga förkunskaper krävs, ändå får man vara med om ett hopp från 4000 m och ca 1 minut med fritt fall. Inte alls bökigt, knökigt och ryckigt som det är att åka värsta grejorna på nöjesfält, utan en "smooth ride" hela vägen. Tycker inte det blir någon höjdskräcksgrej heller - man är för högt upp för att fatta vad man håller på med. Ska inte förneka en tydlig känsla av anspänning inför det hela, men för mig började det släppa på vägen upp och var helt borta när det var dags att hoppa ut. Här gjorde jag mitt hopp:

    http://www.skydive.se/m-tandem.html

    En film halvvägs ner på sidan visar hela proceduren. Känner mig grymt nöjd med bemötande, instruktioner, upplevelse och kan rekommendera. Dessutom var det gott om SAAB:ar på parkeringen

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Fritt fall i en minut och landa mjukt!

    Kommer att tänka på en intervju jag såg för 15 år sedan med en kille vars skärm inte vecklat ut sig och han därför landade hårt på en radarantenn på Frösön.
    På frågan om han trots allt tänkte hoppa igen svarade han med släpig röst efter de skador han trots allt ådragit sig:
    "Nej, det känns onödigt att hoppa ut från ett plan som fungerar."
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Fritt fall i en minut och landa mjukt!

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Kommer att tänka på en intervju jag såg för 15 år sedan med en kille vars skärm inte vecklat ut sig och han därför landade hårt på en radarantenn på Frösön.
    På frågan om han trots allt tänkte hoppa igen svarade han med släpig röst efter de skador han trots allt ådragit sig:
    "Nej, det känns onödigt att hoppa ut från ett plan som fungerar."
    Det kan jag ha en viss förståelse för...

    Tandeminstruktörerna ska ha gjort minst 4000 hopp och min gjorde sitt första hopp 1983. Sannolikheten att det ska gå rejält åt fanders i ett hopp är försvinnande liten.

    Två veckor tidigare körde jag en lång och bred raksträcka i vackert väder på väg 25. I mycket god tid såg jag en präktig husbil som stod och väntade prydligt på att komma upp från en sidoväg. Lagom till jag är nästan där kör han plötsligt upp på vägen och blockerar hela körbanan tvärsöver - han skulle inte upp på vägen, visade det sig, utan över till motsatt körbana. Jag bromsade allt som gick och fick stopp på bilen alldeles vid husbilens bakhjul - tror inte att jag klarat mig från en sammanstötning utan Aero-bromsarna.

    Litet tidigare i år var det jag själv som var praktarschl-t. Skulle svänga ut på en 50-väg och hade en lågt stående sol i ögonen. Kände mig helt säker på att det inte kom någon bil, för jag såg ju ingen bil! Men visst fasen var det en bil där, mitt i solljuset. Jag hade glott rakt mot den men bara sett solljus. Den gången var det den andre bilisten som fixade så att vi slapp en krock. En nyttig läxa det också!

    Att köra och åka bil, DET är farligt! Men det glömmer vi så gärna... Kraftfulla bromsar är iaf bra att ha!

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 010

    Re: Fritt fall i en minut och landa mjukt!

    Låter helgrymt med ett hopp från 4000m men...önskar att ja själv skulle våga hoppa men det känns väldigt läskigt, även om han gjort 40000 hopp så kan ju ICApåsen man har över hövet gå sönder.

    Jag och två polare skulle göra ett djupdyk vid Tistlarna utanför Tjörn, när vi kom ner till 61 meter fick den ena panik och skulle bara upp till ytan.
    Jag försökte förbrilt att få tag i honom för att hålla honom nere men inte en chans efter att han fyllt västen så stack han som en kork och bara accelererade, då jag tappa taget om honom tänkte jag hur fan gör ja nu då, han kommer ligga död på ytan med sprängda lungor och blod ur både öra å näsa när jag kommer upp....efter att själv stigit snabbare än vad man ska och istortsett sketet i dekompressions stop kom man till ytan å där låg han levande viket känndes j---t skönt, vi hade klarat oss än så länge så nu va det bara att vänta på symtomen av dykarsjuka som inte visade sig så det va bara att fortsätta fylla flaskorna.

    Man ska ha änglavakt ibland också som vi hade och killen som hoppade över Frösön.

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: Fritt fall i en minut och landa mjukt!

    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Inga förkunskaper krävs, ändå får man vara med om ett hopp från 4000 m och ca 1 minut med fritt fall.
    Vill bara flika in att "cirka en minut" hoppas jag snarare är cirka 45-50 sekunder. Det blir väl en ganska omjuk landning annars va? Kan tänka mig att känslan vid ett tandemhopp är riktigt häftig och något man kan falla för att göra igen. Vet dock inte om jag någonsin kommer våga mig på det där med tandem. Funderade i och för sig på att prova på det för några år sedan men hoppade över det efter noga övervägande.

    Min rekommendation till andra är dock som alltid att om ni överhuvud taget funderar på att hoppa så kontakta närmaste fallskärmsklubb omedelbums och boka ett hopp. Fritt fall från 4000 meter är en höjdarupplevelse som är oslagbar.

    I västra Sverige finns http://www.tandemhopp.se/ om någon undrar. Vad tycker STCS, ska vi se om vi kan byta ut priserna på våra slalomkörningar från dagens bilrelaterade till flygets hoppande?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Fritt fall i en minut och landa mjukt!

    Fan önskar man hade cojones för att testa, låter och är grymt kul enligt dom som hoppat, men fortfarande som LM sa jag hoppar inte ut ur ett flygplan som fungerar Kommer att tänka på en flyglärare jag hade som hoppat betydligt mer än 4000hopp och även hoppat från vattentornet i västerås samt höga byggnader i new york. Minns inte vad det heter, base jump kanske? Hur som så hoppade han en gång här i västerås och han krockade med en annan hoppare (allt filmades) och ja idag går han inte på sina ben.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article150340.ab

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article408497.ab

    Den galningen har dock hoppat efter olyckan och tycker det är lika kul så något speciellt måste det vara med fallskärmshoppning

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Fritt fall i en minut och landa mjukt!

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Kommer att tänka på en intervju jag såg för 15 år sedan med en kille vars skärm inte vecklat ut sig och han därför landade hårt på en radarantenn på Frösön.
    På frågan om han trots allt tänkte hoppa igen svarade han med släpig röst efter de skador han trots allt ådragit sig:
    "Nej, det känns onödigt att hoppa ut från ett plan som fungerar."
    Var det inte navigeringsfyrantennen och det var på OPE?

    Och nej, man leker inte med räddningsutrustning...

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Fritt fall i en minut och landa mjukt!

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Kommer att tänka på en intervju jag såg för 15 år sedan med en kille vars skärm inte vecklat ut sig och han därför landade hårt på en radarantenn på Frösön.
    På frågan om han trots allt tänkte hoppa igen svarade han med släpig röst efter de skador han trots allt ådragit sig:
    "Nej, det känns onödigt att hoppa ut från ett plan som fungerar."
    Var det inte navigeringsfyrantennen och det var på OPE?

    Och nej, man leker inte med räddningsutrustning...

    J.K Nilsson
    Så var det säkert. Optand, Grytan eller Frösön skiljer inte vi kustbor på.

    Minns du händelsen J.K Nilsson?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Fritt fall i en minut och landa mjukt!

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Minns du händelsen J.K Nilsson?
    Nje, eftersom jag kommer ifrån bästa sidan av Medelpad (Västra) så kommer jag inte ihåg. Men när jag gjorde lumpen så blev jag presenterad för stålkosntruktionen som kallades för "Fallskärmshopparräddaren".

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Fritt fall i en minut och landa mjukt!

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Minns du händelsen J.K Nilsson?
    Nje, eftersom jag kommer ifrån bästa sidan av Medelpad (Västra) så kommer jag inte ihåg. Men när jag gjorde lumpen så blev jag presenterad för stålkonstruktionen som kallades för "Fallskärmshopparräddaren".

    J.K Nilsson
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Fritt fall i en minut och landa mjukt!

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Inga förkunskaper krävs, ändå får man vara med om ett hopp från 4000 m och ca 1 minut med fritt fall.
    Vill bara flika in att "cirka en minut" hoppas jag snarare är cirka 45-50 sekunder. Det blir väl en ganska omjuk landning annars va?
    Det upplevdes som en bra stund. På hemsidan står det 50 sek på flertalet ställen, så det avrundade jag till "ca 1 minut"! I 200 km/h tillryggalägger man 3,33 km på den tiden, så du har helt rätt i att det gäller att avrunda med viss eftertanke. Exempelvis 1,49 minuters fritt fall från 4000m fungerar dåligt, eftersom det kommer finnas något ivägen då, så du har en tydlig poäng där

    Nu tar det ju en liten stund innan man är uppe i full hastighet nedåt. Att man har fart framåt vid uthoppet gör att det aldrig uppstår något magsug/hisnande acceleration, som t ex när man åker fritt fall på Grönan. Inte heller fick iaf jag upplevelsen av att jag föll så friskt nedåt, fartvinden blev den enda riktigt påtagliga indikationen på det. Desto tydligare blir fallet när man står på marken och ser andra hoppa ut från 4000 m och göra ett långt fritt fall.

    När skärmen vecklats ut blev det lugnt och skönt och verkligen njutbart. Landningen var ungefär som att ta ett kliv nerför en trappa, d v s fullständigt komfortabel.

    Det hade blivit viktigt för mig att göra ett hopp, eftersom jag fått idén i mitt huvud att det var något jag måste prova. Jag gör mina små försök att revoltera mot den där bekvämligheten som smyger sig på och så lätt gör att man hamnar i en passiviserande cirkel av trygghetsnarkomani. Dock utan att göra helt huvudlösa grejer, så trygghetsnarkoman är jag i all fall.

    Belöningen blev helt enorm och ett fantastiskt minne för livet! Tillfredsställelsen över att ha övervunnit sig själv är en tydlig komponent av den belöningen. Men eftersom hoppet visade sig vara en nöjesresa, så blev belöningen dubbel

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    56

    Re: Fritt fall i en minut och landa mjukt!

    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Tandeminstruktörerna ska ha gjort minst 4000 hopp och min gjorde sitt första hopp 1983. Sannolikheten att det ska gå rejält åt fanders i ett hopp är försvinnande liten.
    För att få påbörja en utbildning till tandempilot skall man ha gjort 700 hopp och ha
    7 timmar ackumulerad frifallstid.
    9-5 se 4d 2.3t -99

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Fritt fall i en minut och landa mjukt!

    Citat Ursprungligen postat av Krau
    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Tandeminstruktörerna ska ha gjort minst 4000 hopp och min gjorde sitt första hopp 1983. Sannolikheten att det ska gå rejält åt fanders i ett hopp är försvinnande liten.
    För att få påbörja en utbildning till tandempilot skall man ha gjort 700 hopp och ha
    7 timmar ackumulerad frifallstid.
    Kanske fick jag fel uppgift eller missförstod. Kanske var det just min tandeminstruktör som hade gjort 4000 hopp. Hursomhelst - 7 timmar ackumulerad frifallstid låter ganska massivt det också

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

Liknande ämnen

  1. Läcker min tank flera liter/minut?
    Av jindys i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-09-17, 11:16
  2. svårt att köra mjukt 9-3 ss -08
    Av arsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-05, 14:51
  3. Vinterinställning för stötdämpare? (Koni) Hårt / mjukt?
    Av Kongo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 00:33
  4. Var kommer trim på nya 2.8 V6 att landa?
    Av Andretti i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-06-18, 01:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •