Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Dämpa framdörrar i 9-3 SS med mer än asfaltsmatta?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    32

    Dämpa framdörrar i 9-3 SS med mer än asfaltsmatta?

    Har dämpat ena dörren med asfaltsmatta i min 9-3 för att få bort "skrammel" eller vibrationer i dörrsidan. Det jag gjorde var att ta ett lager med asfaltsmatta på karossen.

    Detta har hjälpt endel mot skramlet i den dörren, mycket bättre, men så fort man har lite lägre basgånger kommer det fram. Jag funderar på hur ni som fått till detta perfekt gjort?

    Jag funderar även om man ska sätta någon typ av dämpmaterial av mjukaresort mellan dörren och dörrsidan för att pressa dit det hårdare och inte ha något mellanrum mellan, frågan är man kan göra det bra eller om det skiter sig med väta och sånt?

    Har ni lite tips för att få till det?
    SAAB 9-3 2.0t SC BioPower -09

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829

    Re: Dämpa framdörrar i 9-3 SS med mer än asfaltsmatta?

    Det är ju bra att undvika absorberande mtrl i dörrarna just med tanke på fukten ..

    Det man kan göra är att förstärka dörrsidan på insindan genom att klä den med glasfiber.
    Sedan är det ju en hel del lösa delar i dörren som är väldigt svårt att få att vara stilla .. =(
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  3. #3

    Re: Dämpa framdörrar i 9-3 SS med mer än asfaltsmatta?

    Citat Ursprungligen postat av Millow
    Jag funderar även om man ska sätta någon typ av dämpmaterial av mjukaresort mellan dörren och dörrsidan för att pressa dit det hårdare och inte ha något mellanrum mellan, frågan är man kan göra det bra eller om det skiter sig med väta och sånt?

    Har ni lite tips för att få till det?
    Nu vet jag inte hur dörren i NG9-3 ser ut, men i min OG9-3 fick jag göra ungefär som du beskriver här. Jag försökte precis som du också med asfaltsmatta, men det gjorde varken från eller till. Vad som fick tyst på mina dörrar var liggunderlag av rimlig tjocklek som klipptes till, och monterades under tryck (ev. med dubbelhäftande tejp) mellan dörren och dörrsidan där skramlet kom ifrån.
    Alla mina frågor gäller: Saab 9-3 2.0T 185hk T5 manuell, -98.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Dämpa framdörrar i 9-3 SS med mer än asfaltsmatta?

    Mina dörrar och dörrsidor är fullsmetade med butylmatta, vilket inte har hjälpt alltför mycket. Det som behöver göras är det som redan nämnts, dörrsidan behöver stabiliseras! Därefter kan man smeta på dämpmatta. Eller så bygger man lådor i dörrarna.

Liknande ämnen

  1. Dämpa dörrar 9-5 kombi
    Av Pette i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-06, 23:03
  2. dämpa vägljud 9-5 -98?
    Av kvistarn i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 22:12
  3. Asfaltsmatta!!!
    Av jrek78 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-05, 17:26
  4. Ni som lagt asfaltsmatta se hit!
    Av Plupp i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-07, 11:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •