Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Ovala 18" fälgar, vanligt?

  1. #1

    Ovala 18" fälgar, vanligt?

    Jag köpte ett par 18" fälgar, var inga original utan replica...aldrig mer

    Det visade sig att dessa var ovala, det går att balansera dem, men vad hjälper det...
    Jag betalade 1200kr/st, så inga jättesummor men riktigt störigt.

    Någon som varit med om samma sak?
    Bil: Volvo V60 T3 -11, Z4 2.0i -06
    MC: BMW F650GS -00

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Hillerstorp
    Inlägg
    95

    Re: Ovala 18" fälgar, vanligt?

    Du kan väl reklamera fälgarna? Eller köpte du begagnat?
    Svart Og9-3 Aero -01

  3. #3

    Re: Ovala 18" fälgar, vanligt?

    Ja, jag har bett om att få nya fälgar men allt tar sån tid och man undrar ju om det kommer att bli bra.....
    3 av 4 fälgar var ovala...
    Bil: Volvo V60 T3 -11, Z4 2.0i -06
    MC: BMW F650GS -00

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Ovala 18" fälgar, vanligt?

    de lär ju knappast ha tillverkats ovala så nåt lär ju ha hänt som inte har med fabrikatet på fälgarna att göra........

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    342

    Re: Ovala 18" fälgar, vanligt?

    Vad för fälgar och var köpte du dem?

  6. #6

    Re: Ovala 18" fälgar, vanligt?

    Det är en firma på nätet, jag väntar med att hänga ut någon än.
    Får se hur de hanterar mitt ärende, dock börjar jag bli ganska irriterad.
    Jobbar som säljare och just nu kan jag bara köra i 80km/h sen är jag rädd att bilen skakar i sönder....
    Bil: Volvo V60 T3 -11, Z4 2.0i -06
    MC: BMW F650GS -00

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315

    Re: Ovala 18" fälgar, vanligt?

    man får vad man betalar för, har råkat ut för detta många ggr att kunder kommer med billiga fälgar köpta på nätet som är ovala, har plockat upp dem ur kartong o sen direkt i balanseringsapparaten utan däck, och när fälgarna inte ens är raka då, ja då undrar man vad det är för skit.

    Har även ett flertal ggr råkat ut för att de är bra som nya, men efter 50mil har alla fälgar på bilen slagit sig............
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  8. #8

    Re: Ovala 18" fälgar, vanligt?

    Ajdå, låter inte kul....
    Jag betalade 1200kr/st, efter att ha sett att original kostade 4300kr/st med 15% rabatt så var inte valet så svårt......men nu står man i skiten
    Bil: Volvo V60 T3 -11, Z4 2.0i -06
    MC: BMW F650GS -00

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308

    Re: Ovala 18" fälgar, vanligt?

    Citat Ursprungligen postat av 99t16blå
    man får vad man betalar för, har råkat ut för detta många ggr att kunder kommer med billiga fälgar köpta på nätet som är ovala, har plockat upp dem ur kartong o sen direkt i balanseringsapparaten utan däck, och när fälgarna inte ens är raka då, ja då undrar man vad det är för skit.

    Har även ett flertal ggr råkat ut för att de är bra som nya, men efter 50mil har alla fälgar på bilen slagit sig............
    Hehe, det märkte jag också när jag praktiserade på däckfirma... Vi hade nån drive med asbilliga fälgar med lika asbilliga däck, man fick ju fan hänga på bly till förbannelse innan balanseringsmaskinen var nöjd! Cheferna kom fort på att den billigaste dyngan lämnar dom till andra firmor nästa gång!

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Ovala 18" fälgar, vanligt?

    Citat Ursprungligen postat av rabies
    Citat Ursprungligen postat av 99t16blå
    man får vad man betalar för, har råkat ut för detta många ggr att kunder kommer med billiga fälgar köpta på nätet som är ovala, har plockat upp dem ur kartong o sen direkt i balanseringsapparaten utan däck, och när fälgarna inte ens är raka då, ja då undrar man vad det är för skit.

    Har även ett flertal ggr råkat ut för att de är bra som nya, men efter 50mil har alla fälgar på bilen slagit sig............
    Hehe, det märkte jag också när jag praktiserade på däckfirma... Vi hade nån drive med asbilliga fälgar med lika asbilliga däck, man fick ju fan hänga på bly till förbannelse innan balanseringsmaskinen var nöjd! Cheferna kom fort på att den billigaste dyngan lämnar dom till andra firmor nästa gång!
    Sen har ju vissa större däckfirmor en tendens att vara gnälliga över lite allt möjligt.
    Så har det iaf varit här i stan, större däckfirman lyckades inte balansera mina däck medans en liten däckfirma lyckades göra det på första försöket och ville ha halva priset mot vad den större firman ville.
    Fick ungefär en halv uppsats om hur dåliga mina däck var när den stora firman höll på att joxa...

    Allt billigt är ju faktiskt inte dåligt, i detta fallet är det ju bara att reklamera fälgarna, jag tvivlar med på att även en kinesisk firma skulle stå och medvetet tillverka ovala fälgar på löpande band, nog för att kina saker kan vara dåliga, men så dumma är dem oftast inte ändå.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308

    Re: Ovala 18" fälgar, vanligt?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Så har det iaf varit här i stan, större däckfirman lyckades inte balansera mina däck medans en liten däckfirma lyckades göra det på första försöket och ville ha halva priset mot vad den större firman ville.
    Fick ungefär en halv uppsats om hur dåliga mina däck var när den stora firman höll på att joxa...
    Intressant att veta vad som bråkar om man inte lyckas balansera ett hjul... Jag skulle kunna balansera en fyrkantig fälg som kastar 3cm åt varje håll med ett halvt uppeldat däck på... Det är förvisso totalt obrukbart, men se balanserat blir det!

    Förövrigt så jobbade jag på den "lilla firman"!

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Ovala 18" fälgar, vanligt?

    Citat Ursprungligen postat av rabies
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Så har det iaf varit här i stan, större däckfirman lyckades inte balansera mina däck medans en liten däckfirma lyckades göra det på första försöket och ville ha halva priset mot vad den större firman ville.
    Fick ungefär en halv uppsats om hur dåliga mina däck var när den stora firman höll på att joxa...
    Intressant att veta vad som bråkar om man inte lyckas balansera ett hjul... Jag skulle kunna balansera en fyrkantig fälg som kastar 3cm åt varje håll med ett halvt uppeldat däck på... Det är förvisso totalt obrukbart, men se balanserat blir det!

    Förövrigt så jobbade jag på den "lilla firman"!

    Inte en aning om vad det var dem misslyckades med, men de lyckades iaf tillslut repa fälgarna och då fick det vara nog.

    De skyllde iaf på att däcken var skit, men samtidig så har denna firma istortsätt inga privatkunder kvar, dels pga prissättning, nått som man ibland tror borgar för bra kvalitet...
    men det är klart att man förlorar kunder på att berätta vilken skit kunderna har och vara lite halvt otrevliga.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315

    Re: Ovala 18" fälgar, vanligt?

    är det skit så är det skit, punkt.

    Om grejjorna kastar i sidled eller slår upp o ner i maskinen gör tydligen inget, bara man får noll i obalans......
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Ovala 18" fälgar, vanligt?

    Citat Ursprungligen postat av 99t16blå
    är det skit så är det skit, punkt.

    Om grejjorna kastar i sidled eller slår upp o ner i maskinen gör tydligen inget, bara man får noll i obalans......

    Ibland så kan det vara minst lika mycket skit BAKOM spakarna.....
    Om en firma lyckas på första försöket och en firma håller på i över 1 timme och det enda man åstakommer är att repa upp fälgarna.
    Då tvivlar iaf jag mer på kunskapen hos han som var bakom spakarna än på grejerna.

    Men i trådskaparens fall så är de tju nya grejer och bara att reklamera, fel kan det alltid bli, även de bästa leverantörer kan tillverka grejer fel.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315

    Re: Ovala 18" fälgar, vanligt?

    fel gör alla, och sämre/bättre arbetare kommer alltid finnas, men majoriteten av dessa billiga fälgar är skräp, jag har då aldrig behövt byta ut en bbs-fälg eller någon annan märkesfälg pga att de varit skeva direkt ur kartong, däremot dessa kina-gummifälgar är ju mer regel än undantag att iaf 1-2 av 4 varit skeva från början eller efter ett par mil, det är min erfarenhet efter 7år på däckverkstad.
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Ovala 18" fälgar, vanligt?

    Kan ju bara dra skräckhistorian om att jag Sålde mina 20" BBS CK fälgar i nyskick med bra däck för att jag ville köra hirsch osthyvel 19"are... 3 uppsättningar senare där ALLA fälgarna vart skeva (fick byta/lämna tillbaka alla, bbs som tillverkat) bestämde jag mig för att köpa likadana BBS CK som jag kört på tidigare... Även där 3 uppsättningar senare (9 av 12 fälgar skeva, ca 150-200gram / sida och fälg) blev det OZ Ultraleggera istället...

    Så tydligen kan även "bra tillverkare" misslyckas... Tydligen så hade BBS precis konkat i denna veva, så min gissning var att de sålt ut ALLA fälgar som låg på lager inkl de som inte klarade testerna, och sedan frånsagt sig allt ansvar i och med Konkursen. De 2 uppsättningar BBS CK jag kört med nu är helt felfria, så de kan ju i alla fall göra fälgar...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  17. #17

    Re: Ovala 18" fälgar, vanligt?

    Ärendet nu skickat till ARN, får se vad som händer....
    Bil: Volvo V60 T3 -11, Z4 2.0i -06
    MC: BMW F650GS -00

Liknande ämnen

  1. "Snowcap" (?) till 99, hur vanligt ?
    Av [TBoC]Razor i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-09, 20:35
  2. Vanligt saab problem, "majonäs" olja...
    Av S.Hjerpe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 22:24
  3. ovala cylindrar
    Av Apex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 09:54
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-08-01, 17:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •