Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Övre motorfäste og 9-3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Övre motorfäste og 9-3

    Hej hej!

    Sitter och funderar lite på hur man beter sig för att montera ett övre motorfäste på en og 9-3 -02. Bestämt för mig att jag sett bilder på det hela men hittar ingen tråd om det nu!? Nån som vet hur man gör och vad man behöver? Kanske finns nån som har det och har nån bild på det hela?
    Som det är nu känns det ju som att motorn ska slå frivolter vid lite hårdare gaspådrag

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  2. #2
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 545

    Re: Övre motorfäste og 9-3

    Finns ju annars uppgraderingar till dom befintliga, det lär troligtvis bidra mera..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Övre motorfäste og 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Magnus84
    Bestämt för mig att jag sett bilder på det hela men hittar ingen tråd om det nu!? Nån som vet hur man gör och vad man behöver? Kanske finns nån som har det och har nån bild på det hela?
    Har för mig att jag sett flera men här är en jag kommer att tänka på: http://www.ericsaabsite.com/Upgrades...gineMount.html
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    593
    Medlem#
    5788

    Re: Övre motorfäste og 9-3

    Det som används av dom flesta är ju ifrån 9000, så leta på en sån..
    Projekt Secret ..

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: Övre motorfäste og 9-3

    MrDanger--> Jag har bara hittat det bakre som är förstärkt, säljs av GenuineSaab.com. Men det kanske finns andra som säljer fler?

    Tanken är ju att ta ett övre fäste från en 9000 och sedan skruva fast det i min bil. Men hade velat ha någon form av hjälp på traven, vad behövs, hur gör man? Ska väl fästas i fjäderbensstaget på något lurigt vis vad jag har förstått.

    LM-->Verkar ju vara en guide men tror sidan buggar lite, jag kommer in längre än första bilden

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Övre motorfäste og 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Magnus84
    LM-->Verkar ju vara en guide men tror sidan buggar lite, jag kommer in längre än första bilden
    Såg att det segade men det är bara tillfälligt, försök igen senare.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: Övre motorfäste og 9-3

    Sorry, fick den att funka nu. Va bara segare än sirap Tackar!!

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: Övre motorfäste og 9-3

    Nyfiken som man är så gick jag ner till bilen för att undersöka lite. Blir nog väldigt svårt att få till det där. Problem 1 är att det går en väldigt tjock och obra kabelhärva precis där fästpunkterna sitter. Problem 2, det måste det vara en annan konstruktion på T7 bilar då det är väldigt nära mellan motor och fjäderbensstag så det går inte att sätta fästet i den.
    Börjar misstänka att det inte är någon som gjort detta på en T7 bil!? Någon som vill ge sig till känna

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Övre motorfäste og 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Magnus84
    Nyfiken som man är så gick jag ner till bilen för att undersöka lite. Blir nog väldigt svårt att få till det där. Problem 1 är att det går en väldigt tjock och obra kabelhärva precis där fästpunkterna sitter. Problem 2, det måste det vara en annan konstruktion på T7 bilar då det är väldigt nära mellan motor och fjäderbensstag så det går inte att sätta fästet i den.
    Börjar misstänka att det inte är någon som gjort detta på en T7 bil!? Någon som vill ge sig till känna

    Mvh
    Magnus

    annars så borde man ju utan alltför stora svårigheter kunna pula dit en sån här:
    http://www.creatix.se/Shop/Index.php?sA ... Id=CREDS02

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: Övre motorfäste og 9-3

    Sån hade ju vart smidigt men tror att det blir väldans tajt det med. Vill kanske inte sätta den emot torpedväggen då den kanske är i svagaste laget. Men måste nog lura lite på om den går att få dit på något smidigt sätt. Tack för länken

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Övre motorfäste og 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Magnus84
    Sån hade ju vart smidigt men tror att det blir väldans tajt det med. Vill kanske inte sätta den emot torpedväggen då den kanske är i svagaste laget. Men måste nog lura lite på om den går att få dit på något smidigt sätt. Tack för länken

    Mvh
    Magnus

    jo självklart få man fundera lite över fästpunkter och så...

    det finns en kortare variant åxå vilket kanske skulle passa bättre?

    även jag har forskat i detta ämne angånde ett övre motorfäste...

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: Övre motorfäste og 9-3

    Var ut och mätte och kollade lite mer. Går nog att sätta det kortare, http://www.creatix.se/Shop/Index.php...odelId=CREDS02 i fästet på motorn och sedan upp till fjäderbensstaget. Blir ganska mycket lutning på det, vet inte hur det påverkar!? Nån som har en idé om hur man fäster staget i fjäderbensstaget(många stag blir det ) utan att borra i det?


    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Övre motorfäste og 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Magnus84
    Var ut och mätte och kollade lite mer. Går nog att sätta det kortare, http://www.creatix.se/Shop/Index.php...odelId=CREDS02 i fästet på motorn och sedan upp till fjäderbensstaget. Blir ganska mycket lutning på det, vet inte hur det påverkar!? Nån som har en idé om hur man fäster staget i fjäderbensstaget(många stag blir det ) utan att borra i det?


    Mvh
    Magnus

    ett fäste i fjäderbensstaget borde vara lätt att konstruera, ett sätt är ju att tillverka ett ''klämfäste'' runt staget och fästa motordämparen i det...

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: Övre motorfäste og 9-3

    Min tanke var någon form av klämfäste i fjäderbensstaget, men hur ska det utformas för att hålla riktigt bra? Blir väl en del påfrästningar på det gissar jag

    Kanske bäst och enklast att köpa vanliga förstärkta motorfästen genom GenuineSaab!?

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183

    Re: Övre motorfäste og 9-3

    Jag har en komplett kitt för detta... Förvisso är min motor en T5 så jag vet inte om det är samma gjutning i T7 toppen som på min.... Jag brukar inte köra med den permanent pga av att den överför mycket ljud från motorn till karossen..



    Jag brukar bara koppla ifrån bulten som fäster i staget och låter bussnings delen sitta kvar fastskruvad på motorn.... Kan enkelt kopplas in på 5 min igen...

    Ska ev. sälja av grejerna om priset är rätt pga av att jag sällan har behov av funktionen...så är någon intresserad att köpa så kan ni komma med bud via PM

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

Liknande ämnen

  1. Demontera övre motorfäste 9-5
    Av to0b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-03-22, 20:10
  2. övre motorfäste knäckt
    Av bjornsaabturbo88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 00:28
  3. hur ta av övre motorfäste 9-5 2.0???
    Av Joel220 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-26, 08:53
  4. byte övre motorfäste???
    Av LarssonR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-20, 01:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •