Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Byta AC kompressor! Nån som gjort??? (även en lagerfråga)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    20

    Byta AC kompressor! Nån som gjort??? (även en lagerfråga)

    Hej!
    Köpte en billig 9-5 -99a sedan.
    Har ingen kyla i bilen
    Har nu upptäckt efter en kontroll hos AC verkstad att tydligen så är AC-kompressorn trasig!!!... Suck!
    Fick prisförslag på 11000 resp 13000 för att byta! Yeay right!!!
    Mina tankar är att...
    1: Fixa en beggad från nån skrot och mecka dit och sedan lämna in för fyllning!
    2: Skaffa en helt ny och........Se ovan.
    3: Låta skiten vara helt och svettas!!!

    Är det nån som gjort detta hemma utan massa specialverktyg!!!
    Vore jäkligt bra om nån gjort manöver samt kunde delge hur det gick!!!

    Ett annat problem
    Det har även uppkommit ett ljud från höger sida som låter "vovovovovovo" -ljudet tilltar med hastighet samt blir ljudligare när man svänger till vänster!
    Växel i eller ur spelar ingen roll inte heller om kopplingen är nedtryckt eller inte.
    Jag är nästan hundra på att det är höger framhjulslager men kan inte känna att det glappar!!

    Tacksam för er input i frågorna!!

    Mvh Micke Plex

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Byta AC kompressor! Nån som gjort??? (även en lagerfråga)

    En fråga, när du bromsar, försvinner ditt vovovovovo ljud då?
    Har liknande ljud som låter när man kör rakt fram och ännu mer när jag svänger åt höger. Dock tystnar ljudet vid lätt bromsning.
    Saablös dåre

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Byta AC kompressor! Nån som gjort??? (även en lagerfråga)

    Citat Ursprungligen postat av Plex
    Tacksam för er input i frågorna!!
    En synpunkt är att låta chassifrågorna få en egen tråd i därför avsedd forumdel.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Byta AC kompressor! Nån som gjort??? (även en lagerfråga)

    Vad är trasigt med AC-kompressorn då? Har den skurit så snurrar det ju inte och då borde hela rempaketet bli lidande då multiremmen även går runt AC-kompressorn. Har du kikat så du har något medium i?

    På og9-3 finns det som en liten genomskinlig pryl vid kondensfiltret som syns om man tar bort grillen. När bilen är igång ska du se att kylmediet bubblar i det lilla "fönstret" om allt är frid och fröjd.

    Det brukar finnas begagnad kompressorer hos bildemontering t ex för några tusenlappar. Dock vet man ju sällan hur skicket är på dessa. Jag bytte min via en kontakt som kunde fixa ny kompressor till förmånligt pris i utbyte mot min gamla.

    Det är inte så krångligt att byta själv. Ser väl lite annorlunda ut på 9-5 iofs, men på og9-3 får man ta bort höger framhjul och innerskärmen på den sidan. Sen luftburken så man kommer åt att trä av remmen. Jag tog även bort servopumpen för att få lite mer space. Sen sitter de två AC-rören anslutna uppe på kompressorn på en gemensam platta. Tror det bara är 1-2 bultar till den. Minns inte riktigt var kompressorn är fäst i övrigt. Jag lyckades iaf lossa den och tråckla ut den genom framskärmen. Det är lite tight att komma runt slangarna som kommer från oljekylaren, men det går.

    Lycka till.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    581

    Re: Byta AC kompressor! Nån som gjort??? (även en lagerfråga)

    Läste någonstans att magneten kan bli dålig och då räcker det med att schimsa (ursäkta stavelsen) dem, men sätter en distans bricka så den kan dra in magneten igen el hur de nu va. Iaf så sätter man en distans
    Se Allas Avundsjuka Blickar (på min) Turbo X

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Byta AC kompressor! Nån som gjort??? (även en lagerfråga)

    NickeBagarn:

    Du skriver om det lilla fönstret på torkaren och att det skall komma bubblor om allt är OK. Egentligen är det inga bubblor som skall komma om allt är OK. Möjligen kan det komma en liten kort bubbelström varje gång kompressorn slår till.
    Om det kommer bubblor hela tiden är det ett tecken på att det är "för litet" kylmedel (R134a) i systemet. Då kan du se fram mot att AC:n kommer att sluta kyla så småningom. Dock kan det dröja rätt lång tid då det kan läcka ut rätt mycket kylmedel innan systemet slutar att fungera. Och läcker ut kylmedel gör det alltid och hela tiden.

    Plex:
    Ett framhjulslager behöver inte alls glappa fast det låter illa.
    Jag var lika fundersam över det som du. Jag hissade upp framvagnen, tog av hjulen, lade i 5:an och startade motorn. Då snurrar bromsskivorna (och förstås framhjulslagren). Snurrar inte båda så får man ta bort bromsklossarna också.
    Sedan kan man hålla en lång skruvmejsel mot hjulnaven och hålla den mot örat. Då hör man ganska tydligt om det låter illa i något lager.

    Per L

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    20

    Re: Byta AC kompressor! Nån som gjort??? (även en lagerfråga)

    Det är fastställt att själva kompressorn läcker??!!!....
    Jag vet inte mer tyvärr.... Det finns i alla fall inget kylmedium kvar i systemet säger de!!!.

    Mvh Micke Plex

  8. #8
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Byta AC kompressor! Nån som gjort??? (även en lagerfråga)

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    NickeBagarn:

    Du skriver om det lilla fönstret på torkaren och att det skall komma bubblor om allt är OK. Egentligen är det inga bubblor som skall komma om allt är OK. Möjligen kan det komma en liten kort bubbelström varje gång kompressorn slår till.
    Om det kommer bubblor hela tiden är det ett tecken på att det är "för litet" kylmedel (R134a) i systemet. Då kan du se fram mot att AC:n kommer att sluta kyla så småningom. Dock kan det dröja rätt lång tid då det kan läcka ut rätt mycket kylmedel innan systemet slutar att fungera. Och läcker ut kylmedel gör det alltid och hela tiden.
    Helt rätt!
    Hissen gick inte enda upp under tiden man skrev som vanligt. Som du säger, OM det bubblar i fönstret står det INTE rätt till och inget annat.

  9. #9

    Re: Byta AC kompressor! Nån som gjort??? (även en lagerfråga)

    Citat Ursprungligen postat av Plex
    Det är fastställt att själva kompressorn läcker??!!!....
    Jag vet inte mer tyvärr.... Det finns i alla fall inget kylmedium kvar i systemet säger de!!!.

    Mvh Micke Plex
    typiskt kylverkstäder att byta hela kompressorn när dom ofta går att renovera för betydligt lägre peng.

    jag gissar att det är kompressoraxeln som läcker i ditt fall och en packningssats ligger runt 500 :- plus jobbet att byta - det finns minst en tråd om en sådan renovering i detta forum om du letar lite med sökmotorn ( 'kondensor' eller 'R134a' är bra söknamn för att träffa på AC-relaterade frågor - 'AC' går inte att söka på)

    om kompressorn inte slår till med ett klapp när du sätter 12-volt till dess dragmagnet, men slår till om du hjälper lite och trycker till med handen eller liknande (stillastående motor) så behöver magnetkopplingen shimsas om då det har blivit för stor gap där - också möjlig att göra själv.

    kolla också att lagren verkar OK, går också att byta med lite klur

    det finns också trådar om detta i forumet.

    läcksökning och uppfyllning är också möjlig att göra själv - men kräver mer prylar och en vakumpump samt att man är lite påläst.

    oavsett om du tar bort kompressorns - se till att tjepa alla öppningar med metalfolietejp så fort som möjligt för att förhindra fuktintränging så mycket som möjligt - detta gäller också kompressorn då PAG-oljan suger fukt ur luften och kan få kompressorn att rosta invändigt ganska fort.

    PAG och POE-olja är lite som bromsolja - det kan rosta med full fart fast stålgrejen är dränkt i oljan...

    ---

    Det är just den här typen av 'rövarpriser' som gör att man hellre skaffar sig egen kompetens och gör jobbet själv

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    170

    Re: Byta AC kompressor! Nån som gjort??? (även en lagerfråga)

    Jag har en snabb fråga om ackompressorn på min ng 900, det är så att den har varit tom i minst 2 år och nu har jag lagat systemet för 3K allt fungerar perfekt men jag tycker kompressorn lever om så inn i h*, men bara ibland när man kör i stan landsväg är den rätt tyst. Ska jag förvänta mig att den skär så jag får lägga ut 10K till?
    Saab 900 2.0t E85+ steg 1

  11. #11

    Re: Byta AC kompressor! Nån som gjort??? (även en lagerfråga)

    helt säker på att det är kompressorn som låter? - oljud kan ibland vara svårlokaliserad.

    och beror oljudet på att kompressorns magnet står och klapprar efter någon minuts körning - och i slutändan snurrar kondensorfläkten övh?

    om det fungerar vid lite fart och därmed fartvind men inte vid långsammare körning så tyder det på att kondensorfläkten inte fungerar (ihopärgad).


    Det här kan du prova med öppen motorhuv ventilationen dragen på max fart och max kyla en varmare dag - studerar kompressorn - börja det låta om den (klappra) efter en kort stund efter start samt kondensor/kylarfläkten inte snurrar igång så har du förklaringen till oljudet.

    låt bli att köra med AC tills du har fixat din trasiga kondensorfläkt eller dess styrning (relä eller sönderbränd tryckbrytare(pressostat på AC:n).

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085

    Re: Byta AC kompressor! Nån som gjort??? (även en lagerfråga)

    vill bara poängtera att man inte lägger dit ett shims utan man plockar bort ett isåfall....
    ta ut alla och börja med att ta bort det minsta om det sitter fler shims


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Byta AC kompressor! Nån som gjort??? (även en lagerfråga)

    Bytte kompressor på en og9-3 en gång. En kylfirma tömde systemet och trycktestade/fyllde igen. Därimellan bytte jag kompressorn. Ganska lätt. Som att byta en generator ungefär. Köpte en beg kompressor hos sdcc och den hade rören ihopklämda som tätning.
    Fredrik J

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    170

    Re: Byta AC kompressor! Nån som gjort??? (även en lagerfråga)

    Citat Ursprungligen postat av xxargs
    helt säker på att det är kompressorn som låter? - oljud kan ibland vara svårlokaliserad.

    och beror oljudet på att kompressorns magnet står och klapprar efter någon minuts körning - och i slutändan snurrar kondensorfläkten övh?

    om det fungerar vid lite fart och därmed fartvind men inte vid långsammare körning så tyder det på att kondensorfläkten inte fungerar (ihopärgad).


    Det här kan du prova med öppen motorhuv ventilationen dragen på max fart och max kyla en varmare dag - studerar kompressorn - börja det låta om den (klappra) efter en kort stund efter start samt kondensor/kylarfläkten inte snurrar igång så har du förklaringen till oljudet.

    låt bli att köra med AC tills du har fixat din trasiga kondensorfläkt eller dess styrning (relä eller sönderbränd tryckbrytare(pressostat på AC:n).
    jag tror att det är kompressorn eftersom att då jag trycker ECON så slutar det, samt att fläkten fungerar.
    Saab 900 2.0t E85+ steg 1

  15. #15

    Re: Byta AC kompressor! Nån som gjort??? (även en lagerfråga)

    du får nog leta/felsöka lite mer än så...

    vi på forum kan komma med förslag, men vi kan inte titta under huven åt dig, det får du nog göra själv och komma tillbaka med observationer....

    frågan är om det är magnetkopplingen som klapprar när det är oljud på kompressorn. om oljudet kommer så fort magnetkopplingen slår till eller förste efter en kort stund, går kompressorn väldigt tungt och verkar vara väldigt varmt från rören till kondensorn (du bränner dig på dessa), går kondensorfläkten etc.

    det är sådant vi måste få info från dig innan vi kan ger förslag vidare.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    280

    Re: Byta AC kompressor! Nån som gjort??? (även en lagerfråga)

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    NickeBagarn:
    Och läcker ut kylmedel gör det alltid och hela tiden.
    Per L

    Ett AC system är ett slutet system och ska således inte läcka!!
    Bruksbilen Og93 /Maptun Steg7http://www.garaget.org/?car=205505

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085

    Re: Byta AC kompressor! Nån som gjort??? (även en lagerfråga)

    Citat Ursprungligen postat av Peppli
    Citat Ursprungligen postat av Per L
    NickeBagarn:
    Och läcker ut kylmedel gör det alltid och hela tiden.
    Per L

    Ett AC system är ett slutet system och ska således inte läcka!!
    men det kommer det att göra då ac-system tillåts läcka tror det är 3 procent per skarv o år... (osäker om det va 0,5% lr 5% så 3 blir lagom)
    ut o räkna skaver och gångertabellen så går det fort, sen så läcker gasen även ur aluminiumet så det räknas som en skarv oxå


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  18. #18

    Re: Byta AC kompressor! Nån som gjort??? (även en lagerfråga)

    5 gram per år och skarv är den juridiska gränsen - vilket i en bil med ca 20 skarvar/övergångar (räkna och bli förvånad över hur många skarvar/övergångar det faktiskt är) ger 100 gram per år utan att trampa på några lagar.

    nu har man lite högre ambition än så men 30 - 60 gram läckage per år är inget onormalt för bil-AC. En bil-AC har ganska mycket reserv och kan förlora 1/3-del till halva laddningen innan kapaciteten märkbart blir sämre och först vid 1/3-del laddning går så dåligt att man funderar på 'påfyllning'

    i jämförelse med fasta kylanläggningar så läcker bil-AC som såll...

    ---

    När det gäller läckkontroll så är provtryckning till 10 bar väldigt grov läckkontroll då mekaniska mätaren knappast rör sig så mycket mellan 10 bar och 9.999 bar när en ml kväve har läckt ut, medans en vakumsugen system till 0.1 mBar så höjs det till hela 1.1 mBar för 1 ml inläckt luft i ett system med 1 liters innerutrymme.

    Sedan bökas det till lite med vakumsugning då det gasar från slangar, oljor och fukt mm. och kräver ganska lång pumpning för bibehållen låg vakum över tid, dock ger diagrammet här en idé på vad man skall titta efter - tom. min tidigare beskrivna biltemaglödlampa-piranimätare duger för jobbet, men inte någon typ mekanisk manometer... det här är förstås inget som görs hos en AC-verkstad då det tar för lång tid att vänta ut ev. läckindikering och det är därför det är som det är med miljoner med halvläckande bil-AC i världen...

    Att tryckprovning med NOX (ren kväve) till tio bar och efter en halvtimme se om den mekaniska manometern har rört sig och om inte har rört sig klassa systemet tätt - är ett skämt när det gäller täthetskontroll i mina ögon - den typen av prov tar i stort sett bara vidöppna hål... 1 ml utläckt kväve på 3.5 timmar är det som gäller om man skall ta en skarv som ligger precis på gränsen för att inte vara godkänd...

Liknande ämnen

  1. OG9-3, även byta urtrampningslager vid kopplingsbyte?
    Av Alhbin 9-3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-28, 23:45
  2. Passar ac kompressor till diesel även min bensinare??
    Av Foued25 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 13:52
  3. Byta enbart fjädrar og9-3, GJORT! (före och efter bilder)
    Av PaleRider i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-14, 00:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •