Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Bälteskontakt, bälteslampan lyser hela tiden

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    12

    Bälteskontakt, bälteslampan lyser hela tiden

    Hej hej! Har sett liknande frågor i något forum, vet inte om det var det här dock.
    Hur som helst. Har en saab 9000-93. Bälteslampan ("Fasten seat belts" ovanför backspegeln) lyser konstant även om inte någon sitter i bilen. Kollade att sätta i alla bälten både bak och fram och då slocknade den. Provade runt lite och kom fram till att bältena i baksätet inte påverkar lampan. Min slutsats är där att det inte finns några givare i baksätet som känner av om någon sitter där. Är det korrekt?

    Tar jag ur passagerarbältet ur sitt spänne lyser lampan igen. Tar jag bara ur förarbältet lyser lampan igen. Det är alltså något av de två främre sätena som "tror" att någon sitter där.

    Eluppvärmningen i förarsätet fungerar inte men det gör den i passagerarsätet. Min teori var då att det kanske är i förarsätet som någon kontakt pajjat eller glidit isär eftersom värmen inte fungerar och bälteslampan dessutom lyser. Grundar detta på att förarsätet är mest slitet då man oftast sitter där när man använder bilen . Vid lite research har jag fått höra att det är enbart i passagerarstolen det finns avkännare/givare för bälteslampan, någon som vet om det stämmer eller om det finns båda i förar- och passagerarsätet?

    Till slut, hur kommer man åt denna kontakt? Har kikat under sätena och hittat en ganska bred kontakt som jag provade att ta isär men det påverkade inte bälteslampan. (detta var på förarsidan kan tilläggas). Som sagt, är det någon som har några bra tips på vad det kan vara samt hur man på ett ungefär kommer åt detta "bältesavkänningssystem" i sätena?

    / Andreas

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 890

    Re: Bälteskontakt, bälteslampan lyser hela tiden

    Det sitter en brytare i en fjäderbelastad "tråd" under stolsdynan på passagerarsätet som känner om någon sitter där. Om Jag inte minns tokigt så kommer den indikera om brytaren/tråden den är fäst i lossnar.
    Lätt att se om du tar bort stolen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    12

    Re: Bälteskontakt, bälteslampan lyser hela tiden

    Okej, så det är alltså lättast att ta ur sätet ur bilen för att fixa detta? Även om det verkar vara ett heldagsprojekt att plocka i och ur sätet

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 890

    Re: Bälteskontakt, bälteslampan lyser hela tiden

    Citat Ursprungligen postat av brunko
    Okej, så det är alltså lättast att ta ur sätet ur bilen för att fixa detta? Även om det verkar vara ett heldagsprojekt att plocka i och ur sätet
    Nog är även dina heldagar längre än 10-15 minuter?
    Tror inte du behöver ta bort mer än de fyra skruvarna i stolskenornas ändar och låta säkerhetsbältet sitta kvar och sedan bara vika fram stolen för att komma åt brytaren.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    12

    Re: Bälteskontakt, bälteslampan lyser hela tiden

    hehe har aldrig plockat ur ett säte förr så jag tyckte det verkade som ett stort projekt. Skriver nåt svar här med resultatet av det hela. Alltid bra för folk med liknande problem att avsluta vad man kommit fram till.. ofta tycker jag det blir så att man löser problemet och sen är det bra utan att man skriver klart HUR det gjordes och gick. Hur som helst tack för svaren!

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 890

    Re: Bälteskontakt, bälteslampan lyser hela tiden

    Rättar mig själv då jag kollade på en lös stol jag har: Ena änden av brytaren sitter i framkant av stolsramen och är sedan fäst en bit in under sitsen. Blå sladd i vardera änden av den svarta kontakten. Lossa stolsskenorna och fäll stolen bakåt så ser du den lätt.
    Har tyvärr ingen tillgång till kamera så jag kan ta en bild.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Bromsljus lyser hela tiden 9-3-03
    Av Fenix i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-09-18, 20:59
  2. Instrumentpanelen lyser hela tiden
    Av Frykan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-13, 14:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •