Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: 9-5 2,0t 2002 läcker olja efter kamkedjebyte.

  1. #1

    9-5 2,0t 2002 läcker olja efter kamkedjebyte.

    Har en 9-5 2,0t 2002 som har läckt olja ett bra tag nu. Det började med att vi renoverade vevhusventilationen och bytte kamkedja, efter det började läckaget. Bilen har väl sammanlagt stått på verkstaden i 2 v. nu utan att de hittar orsaken. De har bytt packbox och en o-ring (vad jag kunde förstå inte den o-ringen som sitter vid oljepumpen utan en längre bak mot vindrutan eller hur jag ska säga). Det läcker inte när motorn går på tomgång utan endast när man gasar. Sista budet från verkstan är att de måste "ta isär allt och limma om det", vad nu det betyder - men det låter dyrt?!

    Finns det någon här med liknande erfarenheter som kan ge tips på vad felet är, kan tillägga att bilen inte varit hos saab utan annan verkstad (dock med saab erfarenhet).

    Edit: Förtydligade trådrubriken så att den uppfyller forumreglernas
    Citat Ursprungligen postat av Forumreglerna
    §3.1 Välj ett ämne som tydligt visar vad tråden du skapar handlar om.
    . Moderator /LM

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Vart läcker det olja??

    Kåpan över kamkjedjan 'står' på oljetrågets ena kortsida. Kåpan ifråga är limmad med ett packningsklister, både mot sidan av motorn och tråget. Där nånstans skulle det kunna läcka. Kamkjedjespännaren sitter 'under rutan', så den packningen kan det vara. Även oljtryckskontakten sitter åt det hållet. Annars får ni kolla om slangarna till vv verkligen sitter rätt. Ventilkåpan kan också läcka, trots att man bytt packningen, man behöver hjälpa till med 'klister'. Försök kolla lite närmare vart det läcker, ...hö eller vä sida.... fram eller bak... det skulle ju begränsa 'åtgärdslistan' lite...
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  3. #3

    Re: Vart läcker det olja??

    hej!

    jo, läcket är på höger sida. förmodligen ganska långt bak - de trodde att det var fram först men konstaterade att drivremmen drog fram oljan så att det såg ut som att den kom framifrån. det var därför de till slut bytte o-ringen.

    Om de ska limma om det du skrev, låter det ju som att det bör ingå i det arbete de gjorde med att renovera vv och byt kamremmen? alltså ingen merkostnad för oss...

    ska lämna in bilen på annan verkstad för felsökning på torsdag, börjar tröttna på att de inte hittar felet. men det vore ju bra att ha några uppslag från experterna här att ta med mig dig!

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Vart läcker det olja??

    Har läckaget börjar efter att du fått kamtransmissionen utbytt så är det ju deras uppgift att åtgärda felet! Då dom haft nere transmissionskåpan & tråget så är det ju där man får börja kolla. Genom att göra en ordentlig motortvätt så underlättar man ju för att se var det läcker!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Vart läcker det olja??

    Oljetråget är ju också limmat. Dessutom suger oljepumpen upp oljan via ett hål i kanten på tråget, så där vill man ju absolut inte att det läcker, med risken för att oljtrycket blir lägre. Jag tycker som Börne, att verkstan du redan anlitat ska få: göra om, göra rätt. Sen om packboxen vid oljepumpen är bytt, borde man väl fundera på att byta den stora o-ringen som sitter där innanför.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  6. #6

    Re: Vart läcker det olja??

    Det är väl mest det att saker kan hända med bilar hela tiden, det är ju inte 100% att det är deras miss. Eftersom jag får åka 5 mil varje gång till verkstan är jag inte jätteglad i att hålla på och åka fram och tillbaka hela tiden - de har ingen lånebil till mig heller... så därför testar jag att lämna in den närmare oss och om de hittar felet så vänder jag mig naturligtvis tillbaka till de som sas orsakat läcket.

    Vet inte om de kollat o-ringen vi oljepumpen, men man kan ju anta det. De har gjort rent motorn grundligt varje gång de haft den inne men kan ändå inte lokalisera exakt varifrån det kommer.

  7. #7
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Vart läcker det olja??

    Citat Ursprungligen postat av lkn02001
    Vet inte om de kollat o-ringen vi oljepumpen, men man kan ju anta det.
    En o-ring tar man ju inte bort & kollar... har den suttit där i flera år så byter man den om man ändå kollar den, låter ju väldigt oseriöst av den verkstaden annars, materialkostnaden är ju inte hög på en o-ring & har man då tagit bort den så är det inget man återanvänder!

  8. #8

    Re: Vart läcker det olja??

    okej, jag vet inte som sagt. de har bytt packboxen det är allt jag hört. men jag ska ta med mig det om packningen där också...

    tack för svaren, får se vart vi hamnar....

  9. #9

    Re: 9-5 2,0t 2002 vart läcker det olja? Uppdaterat!

    Till moderator: jag är ledsen om jag uttryckt mig fel men vet faktiskt inte hur jag annars ska beskriva. har ändrat enligt ovan, blir det bättre?


    uppdatering.

    Hade bilen inne hos annan verkstad, de hittade troligt läckage med en gång. mellan topp - motor eller mellan topp - bröstkåpa. kostnad: ca 10 000 pix!

    Ringde andra verkstan och frågade hur mycket de plockat bort vid renoveringen, svar: nästan hela motorn.

    Känns som att det blir en reklamation.

    Ny fråga: ska jag tala om för gamal mecken att jag fått en "second opinion" och vad de sagt eller ska jag hålla käft och låta dem leta vidare? (vill ju inte reta upp honom eftersom min bil kostat honom rätt mycket i arbetskostnader).

    en annan grej som stör mig var att de inte bytt slang mellan ventilkåpa och oljefilter vid renoveringen. Den var så dålig att den klibbar ihop när man trycker på den. Tydligen är den inte med i "satsen" men hur svårt kan det vara att ringa och höra om de får byta den med?

    /Lisa

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: 9-5 2,0t 2002 vart läcker det olja? Uppdaterat!

    Citat Ursprungligen postat av lkn02001
    Till moderator: jag är ledsen om jag uttryckt mig fel men vet faktiskt inte hur jag annars ska beskriva. har ändrat enligt ovan, blir det bättre?


    uppdatering.

    Hade bilen inne hos annan verkstad, de hittade troligt läckage med en gång. mellan topp - motor eller mellan topp - bröstkåpa. kostnad: ca 10 000 pix!

    Ringde andra verkstan och frågade hur mycket de plockat bort vid renoveringen, svar: nästan hela motorn.

    Känns som att det blir en reklamation.

    Ny fråga: ska jag tala om för gamal mecken att jag fått en "second opinion" och vad de sagt eller ska jag hålla käft och låta dem leta vidare? (vill ju inte reta upp honom eftersom min bil kostat honom rätt mycket i arbetskostnader).

    en annan grej som stör mig var att de inte bytt slang mellan ventilkåpa och oljefilter vid renoveringen. Den var så dålig att den klibbar ihop när man trycker på den. Tydligen är den inte med i "satsen" men hur svårt kan det vara att ringa och höra om de får byta den med?

    /Lisa
    Lyfte dom av toppen när dom renoverade kedjan? Det låter ambitiöst... Kan du lägga ut specen du fick av verkstan efter kedjebytet på vad som är gjort?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  11. #11

    Re: 9-5 2,0t 2002 läcker olja efter kamkedjebyte.

    fick ingen specifikation. men enligt den verkstan jag hade bilen inne på nu så sa de att om man inte har specialverktyget för att dra runt ny kedja med så bör man plocka bort antingen toppen eller tråget för att komma åt, och i vilket fall är man och rotar vid kåpan... så förstod jag honom i alla fall!?

  12. #12
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: 9-5 2,0t 2002 vart läcker det olja? Uppdaterat!

    Citat Ursprungligen postat av lkn02001
    en annan grej som stör mig var att de inte bytt slang mellan ventilkåpa och oljefilter vid renoveringen
    Du menar mellan ventilkåpan & oljefällan antar jag, den ingår inte i den nya vevhusventilations-satsen som sagt, den slangen kostar c:a 300kr & byts lätt om man har lite vana av att meka, så säg till att dom byter den också, kolla även upp den lilla slangen mellan ventilkåpan & spjällhuset! (Sitter på samma ställe i ventilkåpan som den tjockare slangen) Det sitter en backventil på slangen som ofta är kass, byt även denna slang!

    Slangen med backventil ska släppa igenom mot spjällhuset!

    Citat Ursprungligen postat av lkn02001
    specialverktyget för att dra runt ny kedja
    Har dom bara dragit i en ny kedja så har dom inte åtgärdat en sliten kedjetransmission! Då måste man byta kedja, drev & alla släpor för att få ett hållbart resultat, dessutom byter man allt till balansaxeldrivningen också! Om dom bara dragit i en ny kamkedja så har dom gjort ett så kallat fulbyte & har du tur håller det ett par tusen mil, sen är det dags att byta igen!

  13. #13

    Re: 9-5 2,0t 2002 läcker olja efter kamkedjebyte.

    ja, jag menar så klart oljeFÄLLAN! okej, ska kolla den andra slangen också.

    De har alltså inte använt något specialverktyg att dra runt med, utan de har plockat isär manuellt och bytt kedjan. Eftersom jag inte fick någon specifikation vet jag inte vad mer förutom VV de har bytt, men jag förmodar att de bytt allt (pga priset... men jag ska ringa dem i dag och begära specifikation tills på onsdag när jag lämnar in bilen igen.

    men tycker ni att jag ska ta med mecken att jag konsulterat en annan firma?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: 9-5 2,0t 2002 läcker olja efter kamkedjebyte.

    Citat Ursprungligen postat av lkn02001
    ..men tycker ni att jag ska ta med mecken att jag konsulterat en annan firma?
    Om jag minns rätt har du en bit till 'mecken'. Då tycker jag att du kan berätta att du fått en prisuppgift från annan verkstad. Men du måste få reda på vad som blivit gjort från början. Tycker som 'Manick' att det låter inte bara ambitiöst, utan också onödigt att plocka av toppen för att byta det du bytt. Om toppen verkligen varit av så behöver du få reda på om den blev planad. Det kommer bli dyrt för dej annars om du lämnar bilen till en ny verkstad och dom ska ta av och plana toppen. Det måste ju den verkstad som gjort det, stå för. OM, det sen bara är bröstkåpan som varit demonterad så kan det ju omöjligt kosta 10k att limma om den. Så, även om första verkstan har haft egna omkostnader för att få ordning på din bil igen, tycker jag att de bör få: göra om - göra rätt ... för det kommer bli dyrt för dej annars. Och som skrivits tidigare...man byter inte bara kamkjedjan... Jag kan maila dej bilder på hur kamkjedjans styrskenor såg ut på min bil....
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  15. #15

    Re: 9-5 2,0t 2002 läcker olja efter kamkedjebyte.

    vad betyder det att man planar toppen?

    kan man alltså få bort bröstkåpan utan att ta bort toppen? (är det då man behöver ta loss tråget?) enligt meck nr 2 så behövde de ta bort toppen oavsett om läcket kommer från bröstkåpan...och är det vanligt att man tar bort bröstkåpan för att göra det som gjorts?

    och som sagt, steg 1 = få en specifikation på vad de gjort med bilen, steg 2 = låta dem göra om och göra rätt... precis som ni trycker på. Anledningen att jag lämnade in den på annan firma var för att ev. hitta var det läcker (precis som de gjort) eftersom meck nr 1 inte lyckats med det...

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: 9-5 2,0t 2002 läcker olja efter kamkedjebyte.

    Erfarenheterna här på forumet är att toppen ofta slår sej = blir skev när den lossas från blocket. Om man då bara skruvar tillbaka toppen har man ju skapat ett nytt problem, nämligen läkage... Därför behöver topparna planas, och hur man gör det kan säkert ........ svara på. Därför vill du ju inte lämna bilen till verkstad 2, om det är så att verkstad 1 har skapat problemet. Om man släpper på tråget kan man ta loss bröstkåpan, ja. Och då kommer man åt att byta alla skenor + spännaren till balansaxelkjedjan. Sen kan man limma kåpan och oljetråget, utan att lossa toppen. ......blir föresten lite osäker på om man vekligen behöver lossa tråget, eller om det bara är skruvarna som går genom tråget och sitter i bröskåpan.....
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  17. #17

    Re: 9-5 2,0t 2002 läcker olja efter kamkedjebyte.

    tack för svar!

    har pratat med mek 1 och de menar att arbetsspecifikationen är det som står på kvittot. MEn det är väldigt ospecificerat tycker jag. Sa att jag ska titta igen annars kanske han kan skriva ner det för hand när vi lämnar bilen i morgon. det tyckte han väl var okej...

    fortsättning följer...

  18. #18

    Re: 9-5 2,0t 2002 läcker olja efter kamkedjebyte.

    nu har bilen varit inne för förhoppningsvis sista gången... de limmade om bröstkåpan. tydligen såg det ut som att en packning (?) hamnat lite snett när de limmade ihop det första gången. nu har de varit noggrannare. Mecken stod och svor över att det var så svåråtkomligt där och att det var en j---a dålig konstruktion att göra så. men men, bilen verkar inte läcka längre iaf.

    tack för hjälpen jag fick här!

    /Lisa

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Storvreta
    Inlägg
    40
    Jag bytte kedjor, drev och skenor i helgen som var.
    Jag kan nämna att det är nödvändigt att ta ner oljekåpan om man vill senare få det tätt.
    Därtill var jag tvungen att demontera oljepumpen för att kunna vika in bröstplåten så att den kom in med övre delen först.
    Annars knycklade jag ihop de lövtunna packningarna mot toppen och därtill skrapade av limmet.
    Jo, inte den smartaste designen gällande toppen som ligger mot bröstplåt.

Liknande ämnen

  1. Vattenpump 9-5 läcker 2002 17k mil
    Av donaldduc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 01:16
  2. 2002:a 9-3 drivaxel glapp, läcker olja, Växellåda slut?
    Av Eman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-22, 12:15
  3. kamkedjebyte saab 9-5 2002 AUT Aero
    Av donaldduc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-05, 18:18
  4. Drar mycket olja efter service/kamkedjebyte?
    Av alex79 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 13:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •