Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Smårycker vid belastning OG9-5

  1. #1

    Smårycker vid belastning OG9-5

    Hej,

    9-5 2,3t 98:a, 24 kmil. Ej trim.
    För en tid sedan började jag känna småryck vid gaspådrag på höga växlar. T.ex. om man ligger i 90 på 5:an och gasar på lite för en omkörning så drar den inte iväg rent utan småhackar lite. Till en början kom det bara ibland men det har blivit mer o mer. Nu rycker det alltid vid pådrag och även i uppförsbackar om jag har farthållaren på.
    Det är inga stora häftiga ryck, bara ideliga småhackanden, mer som oren gång.

    Känner ingenting vid lugn stadskörning, men om jag drar lite mer på t.ex. 2:an eller 3:an så kan jag känna det.
    Stor service med alla filter o stift gjordes nyligen. Stiften som sitter i är 7:or.

    Vad kan detta vara? Kan det vara tändkassetten som krånglar? (Den är aldrig svårstartad och går jämnt o fint i övrigt)
    Får den för lite bränsle kanske? Att den rycker enbart vid pådrag kanske kan tyda på dålig soppatillförsel?

    /Agnesson

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Smårycker vid belastning

    Jag skulle börja med att testa en tändkasset alt. köpa en ny men det är dyrt. Så vore bra om du kunde låna från någon som vet att den fungerar. Passa på att byta tändstift, många glömmer detta och brukar vara orsaken till många konstiga tändningsfel. Igensatt bränslefilter är också en ledtråd.

    mvh marre

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Smårycker vid belastning

    Småryck kan också komma från vevaxelgivaren.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  4. #4

    Re: Smårycker vid belastning

    Tack för svaren.
    Tändstiften har bara gått ett par hundra mil, så det borde ju vara ok. Fast allt kan ju förståss gå sönder...

    Skulle vara kul att testa en annan tändkassett på prov. Jag har en 9-3:a 2,0i, 99:a också. 204-motorn alltså. Den har också svart kassett men jag vet inte om den skulle passa i 9-5:an?

    Hur kollar man vevaxelgivaren, kan man göra det själv?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Smårycker vid belastning

    Citat Ursprungligen postat av Agnesson
    Tack för svaren.
    Tändstiften har bara gått ett par hundra mil, så det borde ju vara ok. Fast allt kan ju förståss gå sönder...

    Skulle vara kul att testa en annan tändkassett på prov. Jag har en 9-3:a 2,0i, 99:a också. 204-motorn alltså. Den har också svart kassett men jag vet inte om den skulle passa i 9-5:an?

    Hur kollar man vevaxelgivaren, kan man göra det själv?
    Ja testa den kassetten i din bil. Same same.

    mvh marre

  6. #6

    Re: Smårycker vid belastning

    Så det är alltså samma tändkassett till 9-5 2,3t 98:a och 9-3, 2,0i, 99:a?
    (235 resp 204 motor) Vill bara kolla för säkerhets skull så jag inte förstör något...

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: Smårycker vid belastning

    Citat Ursprungligen postat av Agnesson
    Så det är alltså samma tändkassett till 9-5 2,3t 98:a och 9-3, 2,0i, 99:a?
    (235 resp 204 motor) Vill bara kolla för säkerhets skull så jag inte förstör något...
    Ja, men kolla även in detta.
    viewtopic.php?p=420648#p420648
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Smårycker vid belastning

    Det finns röda och svarta kassetter. Jag trodde nog att din 204-motor skulle ha en röd kasset egentligen, men en svart är en svart...och funkar därför på 9-5:an.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Smårycker vid belastning

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Ja, men kolla även in detta.
    viewtopic.php?p=420648#p420648
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  10. #10

    Re: Smårycker vid belastning

    Det finns röda och svarta kassetter. Jag trodde nog att din 204-motor skulle ha en röd kasset egentligen, men en svart är en svart...och funkar därför på 9-5:an.
    Ja, jag tycker också att min 9-3:a borde ha en röd kassett, men de facto är den svart. Det var därför jag inte riktigt fick ihop det med tabellen i kassett-tråden.
    Men enligt tabellen skall ju alla svarta kassetter funka på min 9-5:a 98:a, så det får nog bli ett test i morgon.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    267

    Re: Smårycker vid belastning

    Har inte 2.0i Motronic styrsystem inte trionic 5 eller 7? så jag skulle verkligen kolla det först innan jag satte dit den på 9-5:an lär inte vara så bra skulle jag tippa iaf.

  12. #12

    Re: Smårycker vid belastning

    Bäst att jag kommer med en egen rättelse här om någon annan skulle läsa tråden för att söka information... Min 9-3:a 2,0i som jag tjatat om att eventuellt låna tändkassetten från och testa i min 9-5:a, och som del vänligen kommenterat, har ju ingen tändkassett alls nu när jag öppnat på huven och kikat med glasögonen på... Bara ett svart täcklock. Den har ju fördelare o tändkablar!

    Där sprack den testmöjligheten.

    /Agnesson

  13. #13

    Re: Smårycker vid belastning

    Jag bollar upp min tråd igen och tar tackamt emot fler tips....

    Problemet kvarstår med småryck (eller oren gång kanske man kan kalla det också) vid gaspådrag, speciellt på 5:an i landsvägsfart. T.ex. vid omkörning utan nedväxling. Någon gång kan det bli enstaka kraftigare ryck. På sista tiden har även varvtalet ibland, inte så ofta, börjat ändra sig vid normal landsvägskörning. Ungefär som om man skulle sitta o släppa gaspedalen lite grann då o då.
    Det finns inga felkoder!

    Jag har testat följande:
    Bytt stift, provat både 6:or o 7:or.
    Annan tänkassett. Visserligen en beg. men bilen gick exakt likadant.
    Bränslefilter bytt.
    Bensinpumpen bytt.

    Har inte bytt bränsletrycksreg eftersom Saab säger att de aldrig krånglar. Sant?
    Har inte bytt vevaxelgivaren eftersom Saab säger att den år svårstartad när den är varm om denna är dålig. Sant? Den är alltid lättstartad.

    Senaste tipset från Saab är att det kanske kan vara spjällhuset som börjar bli dåligt och att det bästa är att fortsätta köra tills den går tillräckligt dåligt för att de ska kunna hitta felet.....

    Eftersom jag ska ut med husvagn snart och problemen verkar vara större när det går tungt, dvs behöver mer soppa, skulle jag dock vilja hitta felet nu....

    Någon som har andra ideer? T.ex. vacuumslangar, backventiler etc etc?

    /Agnesson

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: Smårycker vid belastning

    Man provar ALLTID med 100% hel DI.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15

    Re: Smårycker vid belastning

    Jo det hade väl varit bäst, men nu betedde det sig ju exakt lika med min o den beg. kassetten. Även om det hade varit fel på den jag testade med så tycker man ju att det sannolikast borde varit någon skillnad i symptomen. Eller?
    /Agnesson

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Smårycker vid belastning

    Vilka symptom ger trasiga vevaxelgivare?

    Småryck och svårstartad varm?
    Sätter den felkod på detta? Kommer Check Engine tändas?
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    261

    Re: Smårycker vid belastning

    Tja,

    Jag har en 9-5 2,0T -00 med exakt samma fel ,,,, jag har också bytt stift, har även bytt de flesta vacum slangar som finns, men rycken e kvar,

    vad kostar en såndär vevaxelgivare?

    EDIT: 590:- kostar den på speedparts..
    Gäller en 9-5 2.0t -00

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Smårycker vid belastning

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Vilka symptom ger trasiga vevaxelgivare?

    Småryck och svårstartad varm?
    Sätter den felkod på detta? Kommer Check Engine tändas?
    Min var inte svårstartad, men ryckig. Fick inga felkoder. Därför byttes tändstift, backventil, tk utan resultat. Med ny vevaxelgivare försvann rycken.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    261

    Re: Smårycker vid belastning

    sweet... får bli en ny givare
    Gäller en 9-5 2.0t -00

  20. #20

    Re: Smårycker vid belastning

    Min var inte svårstartad, men ryckig. Fick inga felkoder. Därför byttes tändstift, backventil, tk utan resultat. Med ny vevaxelgivare försvann rycken.
    Vilken backventil bytte du?
    De senaste 2 inläggen inspirerar mig att byta vevaxelgivaren trots allt...
    Men ändå nyfiken på vilken backventil du menar.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •