Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Avancerad fråga om T5

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Avancerad fråga om T5

    Som ni vet är ju min 900a från USA. Jag har tyckt att automatlådan har växlat lite väl hårt. Inget slir, men den rycker till lite mer än vad den borde. Jag har helt och hållet fört upp det som "byt-olja-i-lådan"-problem och satt det på min att-göra-lista.
    Nu, av en händelse så tänkte jag att: va fasen, ge den lite 98 en gång och helt plötsligt så börjar lådan växla mjukare wtf?

    Då kom jag att tänka på det faktum att den kommer från USA. Kan det vara så att på grund av bränslekvaliteten där (om den kanske var sämre, eller bättre då, 1996) så är programmet lite annorlunda i jämförelse med de europeiska programmen?
    Till saken hör dock att jag har bytt program i den. Jag fick tag på en 20MHz-box och hittade att det fanns en nyare programvara till just min bil (originalet stod som NLS och ersättningsprogrammet visade sig skulle vara i en 20MHz-box). Dock gjorde inte detta vare sig till eller ifrån på växlingskvaliteten.

    När automatlådan tänker växla så säger den ju till Trionic att ta det lite lugnt tills dess att den är klar. Man känner det ju som att bilen tappar lite kraft precis innan en växling och man ser på en turbotrycksmätare att trycket dippar precis innan växlingen sker. Om jag minns rätt så är enda möjligheten för Trionic 5 att backa på tändningen och begära mindre tryck från turbon genom att ändra öppningen på ventilen (om tillämpligt)(ingen möjlighet att ändra spjället föreligger ju på T5). När sen växellådan påstår att den är klar så tillåts Trionic att bränna på igen och ställer upp tändning och tryck igen. Jag har också märkt att bilen misständer en hel del mer än vad jag förväntat mig, iaf när jag kör på BF95, inte kollat med BF98.

    Skulle det kunna vara som så att de något hårda växlingarna beror på att programmet för US-marknaden skiljer sig med avseende på dessa förändringar vid växlingarna mot EU? Dvs, på grund av olika bränslekvalitet så ser det olika ut i programmen?
    Och om så är fallet, borde jag då inte lägga i ett program för EU istället? Dock har ju min dubbla O2-sensorer. Ska jag kanske ta ett program anpassat för en og9-3 med T5 och automatlåda, Miljöklass 1 (dubbla lambda), 185hk (fanns det ens såna?)

    Nå, det var väl rätt avancerat?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Avancerad fråga om T5

    Det enda jag kanske kan tillföra ämnet är att man i USA just nu iaf har "regular pump-gas" på 87oktan och deras "premium gas" ligger på 92.
    "Race-Gas" ska enligt div. amerikanska forum vara 97okt.

    Sen vet jag tyvärr inte hur soppamarknaden i USA såg ut för 14år sedan men jag antar att de har hållt samma oktan-tal.

    Mvh

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 892

    Re: Avancerad fråga om T5

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Det enda jag kanske kan tillföra ämnet är att man i USA just nu iaf har "regular pump-gas" på 87oktan och deras "premium gas" ligger på 92.
    "Race-Gas" ska enligt div. amerikanska forum vara 97okt.

    Sen vet jag tyvärr inte hur soppamarknaden i USA såg ut för 14år sedan men jag antar att de har hållt samma oktan-tal.

    Mvh
    Det är lite som att jämföra k*kar och morötter:
    I USA anges oktantalet enligt normen MON medan den i Sverige anges i RON.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Avancerad fråga om T5

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Det enda jag kanske kan tillföra ämnet är att man i USA just nu iaf har "regular pump-gas" på 87oktan och deras "premium gas" ligger på 92.
    "Race-Gas" ska enligt div. amerikanska forum vara 97okt.

    Sen vet jag tyvärr inte hur soppamarknaden i USA såg ut för 14år sedan men jag antar att de har hållt samma oktan-tal.

    Mvh
    Det är lite som att jämföra k*kar och morötter:
    I USA anges oktantalet enligt normen MON medan den i Sverige anges i RON.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating
    Well, that explains a lot.

    Mvh

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    259

    Re: Avancerad fråga om T5

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Skulle det kunna vara som så att de något hårda växlingarna beror på att programmet för US-marknaden skiljer sig med avseende på dessa förändringar vid växlingarna mot EU? Dvs, på grund av olika bränslekvalitet så ser det olika ut i programmen?

    Och om så är fallet, borde jag då inte lägga i ett program för EU istället? Dock har ju min dubbla O2-sensorer. Ska jag kanske ta ett program anpassat för en og9-3 med T5 och automatlåda, Miljöklass 1 (dubbla lambda), 185hk (fanns det ens såna?)

    Nå, det var väl rätt avancerat?
    I min og9-3 som original är en 154hk (M1) så kör jag med ett steg3 program som i grunden är ett Aero program. Second O2 är aktiverad i Aero programmet med T5Suite och det har funkat utan problem.
    Vad jag vet så var det bara 154 hästarn som var M1 klassad.
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Avancerad fråga om T5

    Okej, efter att denna tråd kom upp så damp det ner en liten programsnutt från en trevlig forummedlem med kunskap. Detta program testades idag i bilen och otroligt nog så känns det som jag har bytt låda i bilen
    Sanslöst!
    Jag skulle vilja påstå att det finns vissa saker man måste lära sig om T5 ännu

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973

    Re: Avancerad fråga om T5

    Du har inte lust att utveckla vart den där programsnutten härstammar ifrån?

    Är det ett og9-3 program?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Avancerad fråga om T5

    Nja, vill han skylta med det får han gör det själv. Det var ett ng900-program "lätt modifierat" och bilen växlar silkeslent nu och drar 1-2dl mindre per mil. Jag är bara:

  9. #9
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322

    Re: Avancerad fråga om T5

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Nja, vill han skylta med det får han gör det själv. Det var ett ng900-program "lätt modifierat" och bilen växlar silkeslent nu och drar 1-2dl mindre per mil. Jag är bara:

    Swedish performance

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Skillnad på "kort" vs "lång" topp
    Av Saabturbo__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 20:45
  2. hur fungerar en "avancerad" pysventil
    Av gamle svarten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 13:49
  3. intercooler fråga å Kedje fråga
    Av viggenmicke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-03, 16:16
  4. fråga om TCS
    Av boggerman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-01, 00:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •