Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Oljetråg som läcker

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Jönåker/Nyköping
    Inlägg
    213

    Oljetråg som läcker

    Har haft oturen med att örat mellan låda och motorns oljetråg är trasigt, läcker olja.
    Idiot, dumihuvudet, klantig m.m. kan man kalla mig, glömde plåten mellan lådan och motor, sitter ju en bricka på den
    Någon som har kunskapen om man kan ta bort tråget utan att lyfta ur motor samt låda? Eller kanske lagningstips på plats?

    Bilmodell finns i signaturen.
    Bil Saab 9-5 Aero
    Båt Marieholm 24

  2. #2

    Re: Oljetråg som läcker

    Hej det går att byta tråg utan att lyfta ut verken motor eller låda. Jag har gjort det på min gamla 9000.
    Det du behöver är ett litet torx bits med en liten men lång förlängare och spärr. Så du kan få in det mellan drivaxeln och motorn. Så du kommer åt bultarna till tråget i bakkant.
    Den jobbigaste bulten sitter i högra hörnet i bakkant eftersom att du bara får plats med bitset, mellan tråget och subframen.
    Det jag gjorde va att jag satte i bitset i bulten sen tog jag en blocknyckel runt bitset så jag kunde lossa bulten.
    Alternativet är att lyfta motorn en liten bit.

    Lagnings tips på plats har jag inga tidigare ägaren till min gamla 9000 hade försökt med kemisk metall. Men det funkade inte.

    MVH
    Freddy

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Jönåker/Nyköping
    Inlägg
    213

    Re: Oljetråg som läcker

    Verktyg finns, både STORA och små. Då kan det gå!
    Vart bara så jävla sur när detta hände så jag orkade inte glo så mycket.
    Mycket är borta runt lådan då jag har bytt till en starkare koppling, så kanske har jag lite "enklare" än vad du hade, kan ju höja och sänka motorn.

    Tack för dina tips, mv Flink.

    Citat Ursprungligen postat av freddy berg
    Hej det går att byta tråg utan att lyfta ut verken motor eller låda. Jag har gjort det på min gamla 9000.
    Det du behöver är ett litet torx bits med en liten men lång förlängare och spärr. Så du kan få in det mellan drivaxeln och motorn. Så du kommer åt bultarna till tråget i bakkant.
    Den jobbigaste bulten sitter i högra hörnet i bakkant eftersom att du bara får plats med bitset, mellan tråget och subframen.
    Det jag gjorde va att jag satte i bitset i bulten sen tog jag en blocknyckel runt bitset så jag kunde lossa bulten.
    Alternativet är att lyfta motorn en liten bit.

    Lagnings tips på plats har jag inga tidigare ägaren till min gamla 9000 hade försökt med kemisk metall. Men det funkade inte.

    MVH
    Freddy
    Bil Saab 9-5 Aero
    Båt Marieholm 24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •