Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Oljetryck lågt eller ej? (mätt med mekanisk mätare)

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Oljetryck lågt eller ej? (mätt med mekanisk mätare)

    La upp den tråd för någon vecka sedan om att min speedpartsmätare visat aningen låga oljetryck. Vid genomvarm motor (har ingen oljetempsmätare) så har mätaren visat 1.5 bar vid 2000rpm och i princip 0 bar på tomgång. Nu har dock bilen testats med en mekanisk oljetrycksmätare och den har gett följande värden:

    2.3bar vid 2000rpm med 80graders oljetemp. Enligt wis ska värdet vara minst 2.7bar vid 2000 rpm med 80 graders oljetemp och en 10w30 olja. Nu kör jag dock med en 5w40 olja Shell helix ultra helsyntet självklart. Bör jag vara orolig eller inte? Inget tickande/knack förekommer och bilen går perfekt.

    mvh marre

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Oljetryck lågt eller ej? (mätt med mekanisk mätare)

    Ingen som vet? Kanske oljan som har dålig kvalitet?

    mvh

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Oljetryck lågt eller ej? (mätt med mekanisk mätare)

    I en sådan mätning som du gjort har du många osäkra parametrar så det är svårt att jämföra rakt av med SAAB:s rekommendation.
    Personligen skulle jag inte börja oroa mig förrän oljetrycket blir (för) lågt på tomgång. Helst vill jag ha minst 1 bar på tomgång.

    Vad jag har läst mig till på olika ställen är flödet normalt sett viktigare än trycket. Fast man måste förstås minst ha så högt tryck att oljan når fram överallt.

    På min gamla BMW lyser oljetryckslampan på tomgång och oljetrycksmätaren visar mindre än 0,5 bar men jag ser att det skvätter rätt bra med olja på kamaxeln (längst upp i toppen) ändå så jag tror inte att det är någon större fara. Då har jag kalibrerat oljetrycksmätaren så att den visar rätt för precis som du upptäckt kan dom visa mycket fel.

    Per L

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Oljetryck lågt eller ej? (mätt med mekanisk mätare)

    Tack för infon! Kom att tänka på en sak. Om min mätare visar 1.5bar vid 2000rpm och trycket egentligen är 2.3bar har jag alltså en missvisning på 0.8bar. På tomgång visar min mätare cirka 0.2bar vilket borde innebära att jag egentligen har 1 bar i oljetryck på tomgång? Ingen oljetryckslampa tänds (arbetsområde 0.33-0.55bar) samt inga missljud ö.ht.

    mvh marre

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Oljetryck lågt eller ej? (mätt med mekanisk mätare)

    Hej !

    Håller med föregående om att det är för klent med information.
    Jag skulle givetvis vilja se värden för oljetrycket vid fler varvtal då under någorlunda kontrollerade former.

    Man kan inte utgå från att den värelösa mätaren är linjär i sin missvisning, de värden du sett på den är endast ren junk, går inte att använda till något.

    Jag ser ingen omedelbar o klart lysande fara med det oljetryck du redovisat, MEN detta innebär INTE att det är ok.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Oljetryck lågt eller ej? (mätt med mekanisk mätare)

    En mätare av den typen får nog ses som en hjälp att se när något BLIR fel.
    Inte att något ÄR fel.

    Dels har du många saker som kan påverka visningen, exempelvis kan trycket missvisa om du har mycket strömförbrukare på, dålig jordning, dålig noggrannhet i mätaren osv.

    Däremot kan den faktiskt vara bra för att upptäcka plötsliga oljetrycksskillnader om det skulle hända något. Om något händer så kan man ju med lite tur upptäcka felet snabbare än vad oljetryckslampan gör.

    Om mätare visar 2.3 bar där det ska vara 2.7 bar, det tror jag dock inte är något att fästa någon vikt vid. För sån typ av mätning så är nog "trehundralappsmätare" lite för oexakta helt enkelt..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Lågt oljetryck 2.2 TiD
    Av SAINC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-05-26, 21:21
  2. Lågt oljetryck i B204
    Av jocke4u i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-27, 08:38
  3. Oljetryck lågt? Felaktig mätare eller vad?
    Av Marre90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •