Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vibrationer efter motorbyte 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    337

    Vibrationer efter motorbyte 9-5

    Hejsan har precis bytt motor i min saab 9-5 2.3t för första gången.

    T5 block
    T7 topp ny kamkedja nya packningar.

    Allt starta och funka direkt. Men märker att det är vibrationer i bilen. när man gasar upp till typ 2-3 tusen varv och släpper så hör man att det "skramlar" till i instrumet brädan. Och det känns också i växelspaken.
    Hör också detta Ljud vid körning. Låter ungefär som att avgasystemet skulle sitta stumt svetsat imot karossen.

    Såg när jag montera ihop att ena "staget" under är dåligt sitter under förarsättet och går till växellådan med en gummi bussning i båda ändarna. Har ej bytt denna än.
    MEN kan allt verkligen bero på detta? känns som det beror på något annat.
    Saab 9-5 2.3T kombi -99

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    337

    Re: Vibrationer efter motorbyte 9-5

    Ingen som har något tips? blir orolig för balansaxeln. Men den har jag inte rört
    Saab 9-5 2.3T kombi -99

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452

    Re: Vibrationer efter motorbyte 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Jonas_latt
    Ingen som har något tips? blir orolig för balansaxeln. Men den har jag inte rört
    T5 block med T7 topp - Vad kör du med för topplockspackning? Svarvade kolvar?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    337

    Re: Vibrationer efter motorbyte 9-5

    Nix körde t5 packning. För att jag skulle slippa detta?!

    Borde väl låta mer? skadas om det va kolvarna som tog imot?
    Saab 9-5 2.3T kombi -99

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 959

    Re: Vibrationer efter motorbyte 9-5

    Hmm, inte så att du monterat balansaxledreven och kedjan med motorn upp och ner, och fått allt ett halv varv fel.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    337

    Re: Vibrationer efter motorbyte 9-5

    balanskedjan rörda jag aldrig. och kedjan monterade jag uppifrån.
    Saab 9-5 2.3T kombi -99

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    461
    Medlem#
    12559

    Re: Vibrationer efter motorbyte 9-5

    Har du fått dit och dragit alla fästen? De långa skruvarna vid 'lagerbocken' till höger drivaxel, 'under' generatorn, tex? 'Klykan' som sitter på toppens högra sida, med den stora bussningen på hjulhuset. Staget med bussningarna som går från vxl-lådan och framåt, som man ser om man kikar ner i motorrummet vid/bakom vänster strålkastare. Har du släppt nåt på subframen? Det lilla staget som sitter i ett 'turbofäste' och grenröret. Om inget sitter löst så undrar man ju om du hade motorn riktigt 'nollad' när du hängde på nya kamkjedjan, så att balansaxlarna blev helt synkade med motorn.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 959

    Re: Vibrationer efter motorbyte 9-5

    Du är säker på att detta ljud inte fanns innan motorbytet? Det är ju inte ovanligt att bussningarna till bärramen fram går sönder, och då lägger sig hela bärramen på brickorna till skruvarna (ungefär samma som att stummontera hela motorpacketet i karossen). Blir också ett kraftigt slagljud när man släpper upp kopplingen lite hastigt både framåt och bakåt, ungefär som hammarslag i golvet.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    337

    Re: Vibrationer efter motorbyte 9-5

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Du är säker på att detta ljud inte fanns innan motorbytet? Det är ju inte ovanligt att bussningarna till bärramen fram går sönder, och då lägger sig hela bärramen på brickorna till skruvarna (ungefär samma som att stummontera hela motorpacketet i karossen). Blir också ett kraftigt slagljud när man släpper upp kopplingen lite hastigt både framåt och bakåt, ungefär som hammarslag i golvet.
    Nix hade inte detta ljud innan. Men det stämmer som du säger att det "dunkar/smäller'' till när man släpper upp kopplingen. Eller ja har hört detta 4 gånger på ca 4 dagar.

    Ska kolla lite närmare på dessa.
    Saab 9-5 2.3T kombi -99

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    337

    Re: Vibrationer efter motorbyte 9-5

    Hejsan nu har jag troligen hittat felet.

    En kompis byte klidskenan samtidigt om jag renoverade toppen.

    Han fick tydligen ta loss balanskedjans drev för att komma åt detta. Sen montera han fast detta igen utan att ställa balanskedjan. (Den ska väl ställas)?

    Idag prata jag med en "saab expert" i mina och många s ögon.
    Han tyckte jag skulle ta ner tråget och montera av balanskedjan helt.
    Jag fråga om vibrationerna som "många" får.

    Han sa att under alla hans år skruvades varje dag med saab. Så har han aldrig varit med om detta. Han gör ALLTID så.

    Hur gör jag detta smidigast? Han sa:

    1.Ta ner tråget.
    2.Fila av balans kedjan och sätt fast ett "snöre" och dra runt försiktigt. Snöret skulle tydligen va för att kedjan inte skulle fastna när man ska få runt den.

    Någon som har gjort detta?
    Saab 9-5 2.3T kombi -99

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •